Sulkaliima

Minkälaisia liimoja porukat käyttää sulitukseen? Löysin Kärkkäiseltä Uhu hart clue liimaa on kai pienoismallien ym liimaa 35g tuubi maksaa 3.50€ Muutaman nuolen sulittanu ja toistaiseksi hyvin toimii.uhu-hart-glue-model-making-specification-for-wood-35ml

Millälailla tuolla liimalla sulitetaan? Tarvitseeko jotain sulkaklipsejä?

Itse olen käyttänyt Bilteman pikaliimaa ja spray kovettajaa. Pikaliimaa sulkaan, ruiskaus kovettajaa nuolivarteen, 5s painaminen ja sulka on kiinni niin kovaa kuin ikinä. En muista että olisi koskaan ollut kiinni pysymisen kanssa ongelmia.
Aikalailla huipputapa, kun nuolen sulittaa alle minuuttiin. Tämän näytinkin @hoja :lle viime takahikiän kisassa.

Jänneliimalla voisin sulittaa kevään preeriakisanuolet.

2 tykkäystä

Joo se Jeren sulitus oli kyllä vakuuttava suoritus.

Ite käytän laiskana miehenä sulkateippiä. Vaatii aina sulkien sitomisen molemmista päistä niinkuin Taka-Hikiän surullinen esimerkki näytti: suolijännettä varten piti tehdä riittävän isolla nokkiuralla varustetut nuolet jotka valmistuivat kisapäivän aamun pikkutunneilla. En ehtinyt sitoa sulkien takapäätä ja tihkusade irrotti sulat. Ne pysyivät paikallaan vain etusidoksella joten aikamoisia helikoptereita olivat. Lensivät silti kohtuullisesti 50 metriä mutta sitten vauhti tyssäsi kuin seinään. Flu-flu nuolia.

Uhu Hartia olen käyttänyt jonkin verran. Se vaatii kyllä käytännössä sulituslaitteen, koska siinä menee noni 10–15 minuuttia, jotta liima kuivahtaa/tarttuu kunnolla. Pikaliimaakin olen käyttänyt jonkin verran mutta se mitä olen kokeillut on hieman liian ohutta. Pitäisi tuota Jere konstia myös kokeilla. Lisäksi on tietenkin “oikeita” sulkaliimoja, joita myydään jousiammuntatarvikeliikkeissä. Ne eivät kuitenkaan mainittavasti eroa tuosta UHU:sta.

Kyllä sulituslaitteen kanssa sulitan.Menee noin vartti per nuoli,mutta kivaa iltapuhdetta tv:n ääressä,ei ole mihkään kiire.Jousiliikkeissä myydään mm. fastset geeliliimaa mikä on ihan hyvä liima 9g tuubi maksaa vaan jotain 10-12€ Sillä minä laitoin tämän uhu geelin tähän tyrkylle että jos haluaa hyvän halvan vaihtoehdon sulituslaitteella liimaamiseen. Uhu on 35g 3.50€ eli aika monta sulkaa sillä liimaa enemmän.halvemmalla.

Itsekin olen käyttänyt tuota Bilteman kaksiosaista liimaa. Se on muutaman kerran mulla pettänyt ja sulkia on irronnut, mutta muuten on pysynyt hyvin ja on helppo käyttää. Kun suihkuttaa toisen pinnan ensin sillä aktivaattorilla, niin liima kovettuu ehkä sekunnissa. Jos taas jättää aktivaattorin pois niin liima jähmettyy hiljalleen ehkä 10 sekunnissa, mikä on mukavaa esim. punoksia liimatessa. Liima itsessään on tosi kovaa ja haurasta ja liimasauma murenee kovasta iskusta. Tosiaan muutaman kerran on sulka leikkautunut irti varresta jousesta lähtiessään. Vaan aika terävähän tuo kahvan reuna on noissa mun läpitaipuvissa.

Nykyään olen yrittänyt siirtyä primiliimoihin eli pari nuolta olen liimaillut tököttiliimalla ja tehnyt pellavalangalla punoksen sulkien läpi. Kunhan heittää pakastamasta, niin tarkoitus olisi tehdä pihkaliimaa ja hiukan kovettaa tuota tököttiliimaa. Onhan tuossa lankapunosten tekemisessä oma hommansa, mutta lopputulos on minusta aika jämäkkä ja hieno.

Arrow sement. Menee laitteella nopiaan ja käsin kun laittaa 3 kerralla ni vielä nopeemmin. Noin 5min. Liima on elastistista kuivanakin. Sama lima pelaa sulka ja nokkpunoksiin.
All in one, one size fits all, win win, special prize only from me, mister.

Jere, kerran tein jänisliimalla sulitusatsin ja punokset hirvenjäntein. Tulee kyl kauniit, mut Ihana rupeama. Tsemppiä.

Tuleeko parempia nuolia mitä nopiampaan saa sulat liimattua? Mulla menee se vartti per nuoli ja voipi kokeilla jousen kanssa miten pelittää.Mut minähän olenkin jo melkein eläkelläinen että aikaa on.Ja olohuoneen pöydällä liimailen sulkia tv:n ääressä.

Ei ole kiire. On vaan aika optimi toi noin 5min kun liima jähmeentyy. Eli koneella menee se vartti, ainakin. Käsin sukkelampi. Kyllä mä Mare kisanuolet ja metästysnuolet sulitan koneella. Eli melkein kaikki…Tylsää, mut totta…

Niinhän se on vähän tylsää hommaa sulituskoneella tehdä,siksi isekkin teen silloin tällöin vain 3nuolta kerralla.Nyt kun sain aikaiseksi spinemittarin ja ostin digi vaaan huomaa miten isoja heittoja nuoliaihioissa on. Saapi paremmin tasalaatuisia kisa settiä.Mittaillessani aiemmin käyttämiä nuolia huomasin todella isoja eroja niin painon kuin spinen osalta. Toivottavasti tasalaatuisuus näkyy tulevissa koitoksissa.

Toi on silti jännä juttu että joskus hyvä nippu pitää sisällään painoeroja ja jäykkyyseroja. Sitten taas kun tekee mitoiltaan 10 nuolen seti esim jossa data tiukasti nipussa niin kelpoja on kuitenkin vaan kuusi. Nuolimystiikkaa.

1 tykkäys

Vesanuolilla ymmärrän Juhan ja kumppaneiden havainnot nuolien käyttäytymisessä jollain tavoin. Tuntuu silti hurjalta, että samanlaisiksi valikoiduista aihioista liki puolet ei toimisi keskenään samalla lailla. Itsellä ei vesanuolista liikoja kokemuksia ole, mutta ne vähät mitä olen tehnyt, ovat kyllä toimineet kelvollisesti. Ehkä yksi syy on se, että ne ovat olleet rimanuolieni tapaan 2-2,5" “ylipitkiä” vetopituuteeni nähden, jolloin nuolten käytös rauhoittuu tasan vetopituuteen mitoitettuihin nuoliin verrattuna. Hintana on sitten hiukan enemmän painoa nuolessa…mutta sitä varten jousessa on paunoja… :wink: Valmiista seetri-, kuusi- ja mäntykepeistä spinen ja painon mukaan valikoidut nuolisetit ovat toimineet muutamaa satunnaista yksilöä lukuunottamatta nätisti.

Täysin samaa mieltä Lehtiksen kanssa, mutta eipä mulla ole edes murto-osaa teidän ammuntamääristä takana.
Kun spinettää ja punnitsee 10 greinin sisään, osuuhan ne jos on edes osuakseen…

UHUn liimoista paras on “POWER” kontaktiliima.
Yleensäkin kontaktiliimat ovat helpoimipa sulitusliimoja. Ei tarvitse mitään aputelineitä. Senkun tökkää sulan varteen kiinni.
Vesiohenteiset niinkuin Cascon vihreä tai Pattex liuotteeton ovat mukavimpia käyttää.

Tuota samaista pienoismalli liimaa olen käyttänyt viimesen 5 vuotta. Eipä ole irronnut

Liimasin ekan nuolen sulat tuolla uhu hart:illa. Hyvältä tuntuu.

1 tykkäys

UHU Hart löytyy myös minun liimalaatikosta. Kuivuu noposaan ja pitää. Ainoa miinus on kaupallisiin sulkaliimoihin verrattuna hiukan liian isoreikäinen nokka tuubisssa hankaloittamassa liiman annostelua. Täyttää myös mukavasti epätasaisuuksia sulkien ja nuolivarren välissä. ”Hetipitiliimoja” (tavallisia tai geelimäisiä) en halua/viitsi käyttää, kun liimaavat kaiken muun kuin aiotun kohteen. Lisäksi näillä touhutessa liimattavien pintojen tulisi olla täysin tiiviit, jotta liimaus onnistuu kunnolla; ”hollin päästä” ei pidä.

Mun paketissa on mukana pidempi ja ohuempi suutin. En tosin ole sitä käyttänyt vaan puristan tuubia tosi hennosti, jotta annostelu onnistuu.

Tuomolta saaduista #80-jäykistä hiukan ylipaksuista 11/32” kepeistä tulossa testisetti, josko toimisivat 80-paunaisessa lonkkarissani. Corona II -jouseni tarkistusmitattu ja hyvin on paunat pysyneet kesän ammuskeluissa. Sulat liimaan nyt Uhu Hart -liimalla ja on se vaan noposammin kuivuvaa kuin kalliimpi ”virallinen” sulkaliima.

2 tykkäystä