Sulitustyökalu

Tuossa kinkkua paistellessa ja nuolta sulittaessa keksin omasta mielestä aika näppärän työkalun… Käytin aiemmin pientä talttapää meisseliä mutta mietin kokoajan jotain näppärämpää niin tän mallin tuunasin poron sarvesta.

Ihan perhanan näppärä ja tekoon meni 5min kunhan löysin sopivan mutkan… nyt kieputtaa 7,5" sulan ihan hetkessä…

Muutama kuva että idea selkiytyy :

Kun asettaa kärjen langan alle ja painaa, niin hahlo ohjaa langan aina valmiiksi läpi

Se mitä olen nähnyt käytettävän on joku suora piikki ja onnistuuhan se kätevästi silläkin mutta kun teroitin tuon piikin veitsen teräväksi niin se menee pehmoisesti ja tarkasti halutusta kohtaa läpi ja hahlo ohjaa langan joka kerta läpi. Suoralla huomasin että välillä se täytyy erikseen viedä tehdystä välistä ja ei saanut jouhevaa rytmiä. Tämä käy kätevästi kämmeneen ja saa hyvin alle sivuun kun asettelee esimerkiksi sulkaa suoraan tms.

Joku sanoo että turha, minä sanon että mulle sopiva. Ehkä joku toinenkin voi tästä mallista tykätä :smiley:

9 tykkäystä

Kokeilepa ihan huviksesi sellaisella tekniikalla, että laita lankarulla istuessasi polvien väliin. Vedä vapaata lankaa ensin noin hartioiden korkeudelle, pidä nuolta kahdella kädellä ja ala sieltä sitten kieputtamaan alas päin. Toinen käsi pitää nuolen varresta lankaa kireällä ja toinen ohjaa. Langan loppuessa otat vaan rullasta taas lisää.
Mielestäni kaikkein helpoin ja nopein tapa, kontrolli on täydellinen. Lankaa sovitetaan vapaalla kädellä suoraan sulkaan, mitään piikkejä tai veitsiä ei tarvita. Ohjautuu miltei automaattisesti kun löytää varrelle lankaan nähden oikean kulman.

1 tykkäys

Miten sulat pysyy paikallaan tällä tavalla, mä kyllä oon ennen tehnyt ilman piikkejä jokusen setin mutta langan pujotus sulkaan ilman että aukaisee sulkaa yhtään ei ole tuottanut onnistumisia tai ainakaan jako ei ole tasainen. Vai leikkaatko sulat irrallaan muottiin tms

Ihan hyvältä tuo näyttää.
Mää pistän oman (TOOSI VANHAN) kuvasarjan uuteen ketjuu.

Hmm. Kieputat langan ensin kiinni ja hyvälle alulle. Laitat ensimmäisen sulan kärjen paikoilleen, noin kolme kierrosta lankaa päällä että pysyy kiinni, sitten seuraava sulka jne. Lanka pysyy koko ajan kireällä polvien välissä. Kun käännät varren sellaiseen kulmaan, että sulkien haituvat ovat samassa linjassa kangan kanssa, ei tarvitse kuin pyöräyttää vartta niin lanka sujahtaa sulan sisään. Jos ei mene kerralla kohdilleen, niin peruutat vain vähän takaisinpäin korjaat kohdilleen. Tällä tavalla vain lopuun asti.

Minä yritin. Ei oo mun juttu. Pitäis sulat ensin liimata niin saattas multa onnistua. Koon 12 lapiot kun on ranteissa niin loppuu sorminäppäryys :smiley:

1 tykkäys