Sisäratanuolet nr.10

No pakkohan sitä oli heti tehdä täyspitkä sisäsetti kun Tuomo vähänkin vihjas asiasta. Varsinkin kun jo vähän pidempää olen lyhyemmillä ampunut ja pikkasen on kaihertanut tulostason kehitys.

Nämä ovat muuten kymmenes sisäratasetti. Mäntyä, 32" mutta nokkiuralla ja kärjen helmaan mitattuna 30,5". Esikuvana maaleihin käy ensimmäinen sisäratanuoli, falcon seetrivarresta tehty. Sekin perästä taperoitu! Oikein oli aloitettu jo 2019(?).

65# spine, 140gn kärki, kokonaispaino 570gn ja 15% foc.


3 tykkäystä

2 tykkäystä

Milläs muuten teet vaakunoinnin? Ihan maaleilla vai kynillä? Kai pohjalla on ainakin yksi lakkakeŕros, ette väri leviä puun syiden mukaisesti, ihan kuin nyt olisi paikoitellen vähän levinnyt? Kivat värit kyllä tulossa!

Lakkaan kerroksen pohjalle. Mulla ei niin hirveät kriteerit tälle ole, mutta ainahan sitä voisi siistimmin tehdä.
Tuossa yhdessä on maali levinnyt kun jouduin sitä pyyhkimään pois ja maalaamaan uudelleen. Kyllä se tossa lakan päällä siististi pysyy.

Tarvitsisi:

  1. parempaa maalia kun pienoismallimaalit
  2. paremmat pensselit jostain oikeasta kaupasta
  3. sähkösen pyörittimen

On niin vaikeaa tuo kysymyksiin vastaaminen. Teen maalaamisen siis ihan ok pensseleillä, revell-pienoismallimaaleilla ja käsin pyörittämällä semmosen karvahattumallin rullakon päällä.

Onko tähän ehdotuksia? Itse olen käyttänyt Vallejon maaleja ja jotenkin kaipaisin hieman juoksevampaa maalia ja parempaa peittävyyttä ilman paksua maalikerrosta. Toki värejä saisi olla paljon ja purkkikoko pienempi kuin litrainen…

Voidaan kysyä bohningilta jos toimittavat… Hyviä maaleja mutta maksavat 2x mitä revell/vallejo. Toki tekisi mieli ostaa kunnon maalausjigi, joko tuo bohningin oma tai sitten TSA:n tekemä. TSA on vissiin sama pulju joka teki alkuperäisen spinetesterin minkä bearpaw kopioi.

Sulla on vissiin joku oikea pyöritin nuolelle? Mikä? Mistä olet hankkinut?

Toimittaa ne, ainakin MyUS-palvelun kautta. Tuleehan siinä kuluja tosin, luokkaa 50 €.

“Crest-Lac is an acrylic, water-based paint (no VOC) that dries in 24-36 hours”

Se tässä hämää, että noita akryylivärejä on valtava määrä eri valmistajilta mutta olisikohan sitten noin, että Bohningin olisi oikeasti hyvä, eikä vain uudelleen purkitettu versio jostain ison valmistajan tuotteista. Pitkä kuivumisaika on outo, yleensä nuo akryylit ja muutenkin vesiohenteinen tavara kuivuu aina alle tunnissa.

Laitetaanko tilausta sisään?

Tämän hankin jokunen vuosi sitten:

http://spinritecresters.com/

Ihan hyvä, silloisten arvioiden mukaan markkinoiden paras, vaikka onhan tuossakin vielä tuotekehitettävää. Tilasin suoraan valmistajalta MyUS-osoitteeseen ja sieltä edelleen lähetys. Laitetaanko samaan pakettiin?

Joo, bohningin verkkokaupassa halvin crestauskone 430 dollaria… Euroopasta se setti mikä sisältää 6kpl bohningin maaleja ja sudit maksaa 350e. Bogensportshop.eu - Buy Bohning Cresting Kit Professional online

Tämä on se bohningin orkkismaali näköjään: https://shop.bohning.com/fletch-lac-paint/
Eli tuo “Crest-Lac” on joku uusi. Varmaan turha epäillä että huonompi.

Nättejähän ne nuolet on, kun ne kauniisti kirjailee (krestaa) ja sitten ilahduttavat tekijän ja kanssa-ampujien silmää. Askartelua ja mukavaa ajanvietettä sille, jota homma kiinnostaa ajan kuluna. Itse olen hommaa harrastanut vain vähän ja nekin kerrat ihan tussaamalla ja ruuvivääntimellä pyörittämllä. Minulle nuolet ovat käyttötavaraa, joten oikominen, jäykkyyden ja painon mittaus, TruOil-käsittely sekä kärkien, nokkien ja sulkien kiinnittäminen alkaa olla riittävä askare. Värjäys petsaamalla saattaa vielä tulla ennen öljyä kyseeseen. Nuolia tuppaa kaikesta huolimatta hajoamaan ja katoamaan siihen tahtiin, että teen vain välttämättömän niiden eteen.

QFT

Teiniperheessä kuulen jatkuvasti kaikenlaisia lyhenteitä päivittäin mutta tuo oli uusi. Edes Wikipedia ei anna järkevää vastausta. Tekoälyltä en viitsi kysyä.

Kuitenkin, tunnettu tosiasia on, että esteettisimmillä välineillä on kivempi ampua ja niillä osuu paremmin! Jos nuolenrakentamisen historiassa olisi tehty vain välttämätön, niin nuolien historia olisi aika paljon ankeampi. Ja onhan koristelu olennainen osa ihan mitä tahansa esineistöä.

Mutta, kukin tavallaan toki. Itse aion jatkossakin koristella osan nuolista, osa jää ilman mitään ylimääräistä työtä. Lopulta se koristelu on aika pieni osa nuolen rakentamista.

1 tykkäys

“Quoted for truth”

1 tykkäys

Esteettisyys on kyllä katsojan silmässä. Esteettisyyden huippu voi olla myös tarkoituksenmukaisuudessaan tinkimätön esine. Rakastan jousten lisäksi esimerkiksi käsityökaluja. Ei siellä mitään koristeluja ole, mutta esineiden huolella mietitty, toimivuuden ehdoilla tehdyt muotoilu ja mitoitus tuottavat suoranaista esteettistä mielihyvää.

Hienoimmat varhaiskantaiset nuolet joita olen koskaan läheltä tarkastellut ovat selknam-nuolet, joissa ei ole mitään koristeluita. Ne ovat siitä huolimatta taideteoksia:

Kirkkaankeltaisesta happomarjasta tehdyt, virheettömästi barreloidut, sirot varret, joiden pinta on kiillotettu puun ydinsäteet hienosti näyttäväksi. Pienet, tummanharmaat, kohtisuorasti leikatut sulat, jotka mätsäävät hienosti varren keltaiseen sävyyn. Lasista briljantisti isketyt leikkaavat kärjet, jotka ovat juuri sen levyisiä, pituisia ja muotoisia, että ne menevät guanakon kyljestä sisään, sidottu jännelangalla. Ei mitään maalattuja vyöhykkeitä, ei mitään kukerrusta, ja ihan saatanan hienoa kamaa.

Luonnonympäristöt, niiden resurssit ja kulttuurit ovat niin erilaisia, että jos nuolenrakentamisen historiassa olisi tehty vain välttämätön, olisi erilaisten nuolten kirjo siltikin käsittämättömän monipuolinen ja kaunis.

4 tykkäystä