Seetriset sisäratanuolet

Seuraa paras nuolisetti ammuntaominaisuuksiltaan mitä oon koskaan saanut aikaseksi!

  • 51# seetrivarsi, takapää ohennettu
  • 525gn painoa
  • 29" pitkä
  • 160gn kärki
  • 5" sulat

->> FOC 17,6% (kärkipainoisuusarvo)



Spinettävät aika matalalle mutta hitto kun linjaa hyvin ja osuminen on ennustettavaa niin 6 metrin kuin 27 metrinkin matkoilta.
Vaan taivas on rajana kun osaa tämmösiä settejä omin käsin duunata. Sanosin että jonkin verran nyt vaikutuin isommasta kärkipainosta ja tämmöisen nuolen ammuttavuudesta. Tämä on ensimmäinen nuolisetti yli 14% kärkipainoarvon.

6 tykkäystä

Nätit on nuolet! Ja löysit 160 graanin kärkiäkin? Onhan nokkiurat nyt suora, viimeisen päälle…?

Kiitti! Tuolla valkoisella pöydällä olikin helppo ottaa tarkat kuvat.

On mulla 160 grainiin asti kärkiä. Painavammat joutuu sitten rakentelemaan arrow fixillä niin että upottaa kärkeen metallia. Nokkiurat pitäisi myös olla aika tarkat… Nokkiura kannattaa pitää matalana niin on vähemmän mahiksia vetää vinoon.

Nämä piti olla vasta lähtöarvo, eli noin 39# dynaamiselta spineltään 29" pitkinä. Tuosta jos ottaa muutaman sentin pois niin pääsisi 42, 44, 47# jäykkyyksiin. 27,5" pitkinä taisi olla jotain 47#.

Jouset on pysynyt samassa jäykkyydessä mun lonkkareissa, n. 46# @ 27" vedolla, mutta nuolet löysistyy kokoajan. Aloittelin varmaan 60# setillä 2020, sitten 55# 2021, viime talvi 48# setillä ja nyt 39# setillä.
Ehkä vähän on ryhti lysyssä nyt, että veto jää 26-26,5" tasolle mutta hurjan paljon löysemmät varret tuntuu toimivan kuin ennen!

Samaa vikaa täälläkin. Alkuaikoina ja aika pitkään jäykemmillä nuolivarsilla oli kivempi ja parempi ampua, nykyään tuntuu toimivan löysemmätkin.

Lyhensin tuota vihreää settiä tuuman verran ja dynaamiselta spineltään ovat nyt n. 44#.

Tein myös uuden samanlaisen setin. Tai ihan pauna tai kaksi jäykemmän, n.46# dynaamiselta spineltään. Näillä voi varmaan treenata kenttiin asti kivasti.




8 tykkäystä

Jere on maininnut dynaamisen spinen useamminkin. Miten oikein määrittelet sen? Tunnettujen peruskaavojen mukaan, eli 5# per tuuma pituuden suhteen ja niin edelleen?

Itse olen kokenut lopulta koko dynaamisen spinen käsitteen turhaksi, koska se on ensinnäkin vaikea määritellä yksiselitteisesti ja muuttujat eivät vaikuta lineaarisesti. Esimerkiksi nuolivarren pituudella on todella suuri merkitys, kun taas kärjen massalla aika pieni. Sulattoman testillähän nuolen oikeat parametrit löytyvät parhaiten ja silloin tiedossa on nuolivarren jäykkyys, pituus ja kärjen massa tärkeimpinä parametreinä. Siinä dynaaminen spine ei lopulta merkitse mitään.

Tai kivahan se olisi löytää kullekin jousi-ampuja-yhdistelmälle sopiva dynaaminen spine -vakio, jos sellaista edes on olemassa.

Käytän vaan sitä 3riversin laskuria, en sen kummempaa. Eli tarkoitan arvoa jonka pystyy itsekin laskemaan kärkipainon, nuolivarren jäykkyyden ja nuolivarren pituuden perusteella.
Varmastikin kokenut ampuja ymmärtää mistä puhutaan, mutta jollekin nuolia virittämättömälle tuo on hyvä lisätieto. Että vaikka varsi on 51#, ei nuoli lentäisi hyvin 51# jousesta. Ellei ole tosi löysän löllyrä jousi.

Samaa kamaa, 28", seetriä 515gn, 160gn kärki ja 53-54# spine varrella. Perästä ohennettu, 5" sulat.
Siinä on myös samassa nyt kuvaa tonkin lonkkarista josta pitäisi ottaa vetokuva. About 51# @27".





8 tykkäystä

Nätit on nuolet! Lähtevätkö nämä sisäkisoihin?

Itse olisin tehnyt varmaan vielä pitemmät, sillä pitkä ja kärkipainoinen nuoli isoilla sulilla on kyllä kiva ammuttava. Tai siis nykyinen oma sisäkisasetti on mielestäni oikein hyvä, ettei ainakaan täksi kaudeksi ole mitään tarvetta parempaakaan tehdä. Jos ei osu nelosringin sisään, niin on tekniikka pielessä. Sisäkisa-ammuntasetti on siinä siinä mielessä palkitseva ammuttava, että se paljastaa ammuntatekniikan tason niin hyvin. Jos ei osu, niin ei voi kuin syyttää itseään. Tai samahan se on ampui sitten miltä etäisyydeltä tahansa mutta jotenkin 20 jaardilta on alitajuisesti “pakko” ampua hyvin. Siksi joku 50 jaardia on kivempi etäisyys.

Kiitos, tietty jotain näilläkin pitäisi kisata ennen pitkään. Jos Riihimäellä on kisat niin tullaan.

Pitipäs heti mennä vertailemaan nuolisettejä… Alotin 31" pitkillä, sitten 30", sitten 29" ja nyt 28". Hmm. No ei tässä ole pisteet nousseet kummasti moneen vuoteen että pitäisikö kokeilla pidempää nuolta sittenkin.
Hyvinhän nuo on lentänyt jne niin en ole kummemmin pituutta ajatellut. Muuta kun hyvä FOC ja isot sulat.

Jos oikein kaivelee niin yli 200p ammuin jo 2021 flintissä. Sekä yli 200p 20y kisassa jo 2020…

Rixussa on tammikuun puolivälissä lauantaina tivolitaululiiton 2 x 18m kansallinen kisa ja sunnuntaina uffaffaan 60n/20y-SM. Tervetuloa! Lauantaina tietysti lonkkarin kanssa ja sunnuntaina mikä tahansa HB.

2 tykkäystä