Jos vielä on jouten, niin yksi lisäpari sarvia kelpaa.
Kellarissa lojuu vielä pussit seuraaville henkilöille:
@M.Reinikainen
@JMenna
@JoelHellstrom
Voisi noita jo vähitellen laittaa eteenpäin. J&J:n sarvet menevät varmaan kerralla, jos jompi kumpi täällä pohjoisessa vielä tämän vuoden puolella piipahtaa. Mites Mikke, postitanko vai odotatko vielä puoli vuotta kevään kisoihin?
Voisin tulla työpäivän jälkeen ensiviikolla hakea. Oon nyt Espoossa töissä, mutta verstas on Riihimäellä.
Minulla ei ole mitään kiirettä. Jos ne on ok siellä säilyttään niin menköön ens vuoteen. Jos taas haluat pois omista jaloista niin lähetä tänneppäin vain 
Laittelin uutta tilausta Nickille menemään, niin tuli mieleen tulla vanhoja tilauksia katsomaan.
Enkä muistanutkaan että moni ukko otti noita sarviliuskoja… Millos alkaa niiden urittaminen jne??? Jousiksihan ne on saatava.
Pitäisi melkein järkätä semmonen sarvijousi-intro, jokainen ottaa lättynsä mukaan ja minä eri vaiheista olevia jousia/osia. Niitä sitten katsellessa helposti ymmärtää jujun ja saa vauhdilla homman starttaamaan.
Uutta “tuotetta” oli tullut Nickille, selkäjänteitä valmiiksi prosessoituina jännenippuina 13,5e/100g. Aika kilpailukykynen hinta… Otin sitten kilon kuitenkin. Juttelin nimittäin facessa selkä/jalkajänteistä ja aika moni tekijä vetää selkäjänteitä myyntijousiensakin selkään. Ehkä siinä on joku juttu jäänyt tajuamatta, miksi ne ei mulla aikasemmin ole toiminut.
Todellako minulle? Mielestäni hain maalatut sarvet jo kuukausia sitten.
Toki voin lisää ottaa jos on jouten.
Tuo tuomon viesti on lokakuulta 2020.
aha
Tämä tarina alkoi 09.10.2019 ja se päättyi viimeinkin 30.05.2021, jolloin luovutin tilauksen viimeisen erän.
Alkaa kun alkaa… Muu elämä haittaa harrastusta! Ehkä sitten kun lomat alkavat, niin ehtii taas viettämään vähän pitempiä iltoja verstaalla.
Tämä on kyllä hyvä idea. Verstas Hausjärvellä on käytössä, jos tällainen päätetään pitää. Voisi sahata sarvet ja muotit, katsoa olennaiset vaiheet ja vaikka ampuakin. Verstaskin on kohta jo valmis, vielä odotellaan yhtä pöytälevyä, puruimuria ja putkia. Ja vähän vielä muuta hommaa…
Edit: Hupsista, onhan noita muiden sarvijousia nähnyt ja kokeillut. Esim. Tuomon. Mutta että jotain kovanluokan ammattilaisen tekelettä olisi päässyt katsomaan tai autenttista kädessä pitäen, se auttaisi paljon.
Vaikka mulla nuo muodot alkaa olla lähellä autenttisia jousia, uupuu siellä vielä selvästi muutamia yksityiskohtia.
Kun livenä pääsee näkemään mittasuhteet, kulmat, kahvan, kärkien muodot, kasanin urat, paksuudet, tillerin niin siinä selviää moni juttu todella nopeasti.
Ja helpottuu muuten pikkusen.
Entäpä sitten mitä niiden jousien sisällä on… Esim. topkapi/sotamuseoiden mörssärijouset, kovasti kiinnostaisi tietä tarkkoja poikkileikkauksia.
Mennallahan on ammattilaisen jousi?
Voisi tosiaan pitää jonkinlaisen sarvijousitapahtuman vaikka loppukesästä. Otetaan suunnitteluun.
Aina tarvitaan edelläkävijöitä, jotka luovat uutta ja johdattelevat muita. Mutta sen lisäksi tarvitaan myös eteenpäinpotkijoita, jotka laittavat vauhtia muihin. Sarvijousien saralla Jere on näissä molemmissa hyvä! Eivät asiat itsestään etene!
Kun tästä kerran oli täällä puhetta niin hieman selvittelin miten eri elukoiden jänteiden koostumus vaihtelee. Ja kyllä se vaihtelee lajin ja paikan mukaan, en enää muista detaljeja, mutta kengurun kinnerjänteet ilmeisesti olisivat ne überalles. Eli evoluutio on muokannut asioita pikkuhiljaa.
PA-foorumilla oli juttua samasta asiasta ja siellä mainittiin, että biisonin jalkajänteet ovat erityisen hyviä, muokattavissa pehmeiksi ja hienoiksi säikeiksi, silkkisiksi. Hyvin lujia myös. Hirven jalkajänteet jäävät vähän karkeiksi, toki kastelun jälkeen ei taida enää eroja olla.
Hyvin vähän aiheesta on ollut juttua, syynä lienee se, että asialla ei ole merkitystä. Jänteiden lujuus sinänsä ei ole olennainen kysymys, kaikki ne lienevät riittävän lujia. Onhan ihan lehmänkin jänteitä käytetty. Tosin, Jerehän esitteli myös yhden jousen, jossa jänteet näyttäisivät katkelevan vedossa. Joka tapauksessa, kotoisen hirven jalkajänteet lienevät sieltä parhaimmasta päästä, jos lujuutta tarkastellaan?
Tottahan lujuus on tärkeää, mutta jousen energiataltioinnin kannalta murtovenymä menee edelle. Kengurun isot jänteet lisäksi nimenomaan toimivat energian varastoijina, vähän niinkuin jousi? Kengurun kohdalla tämä varastointi on hyvin tutkittu, voihan tietysti olla, että muutkin elukat ovat sen älynneet, mutta me emme vain tiedä. Tosin myös käsittelyominaisuuksilla on merkitystä, jänteet täytyy saada selkään tasaisesti riittävän pienissä erissä, jotta epäjatkuvuuksia tulisi mahdollisimman vähän ja pieninä.
Ei Juha sitä paljoa ole ampunut tai esitellyt kisoissa. Silloin pituusammunnassa oli mukana lyhyesti, mutta eihän sitä kerennyt katsoa kun piti niin pirusti ampua pituutta.
Ajattelin itse että seuraavasta setistä jousia voisi joitain 40-60 paunaisia tehdä myyntiin asti. Mikäli tulee priimaa. Jotain semmosia jousia jotka menee 30" vedolla asti ja on huolettomia virittää/käyttää. Jos ne olisi vielä kummemmin päälystämättömiä niin hinta voisi olla maltillinen.
Mongoleita ja turkkilaisia.
Noista jänteistä, että sillä on myös vahvasti väliä miten ne prosessoi. Pitäisi ehkä itse ruveta vetämään niitä naulakamman läpi kuten monet tekee, sillä tulee siistiä jälkeä. Vähän enemmän hukkalankoja, mutta ainakin vain vahvat yhtenäiset langat säilyy.
Varmasti, en heti osaa sanoa miten pitäisi menetellä , jotta esim. proteiinit pilkkoutuisivat mahdollisimman vähän ja miten estää bakteerien ym. hajoitusyritykset. Tuo mekaaninen puoli on sitten oma lukunsa.
Joo, on yhä olemassa. Kuinkas kävikään kun sen sain… oli monenlaista näyttelykiirettä, muuta mielenkiinnon kohdetta jne. ja jousen todellinen sisäänajo jäi tekemättä. Jos joskus on tunti leutoa aikaa, ei siinä mitään tee sarvijousien kanssa. Vaatii rauhallisen päivän, jossa kukaan ei tarvitse mua mihinkään muuhun toimeen, tai mieluummin useampia sellaisia päiviä. Jousta siis pitäisi lämpöoikoa hieman, ampua, nöyrryttää ja tillerikään ei mielestäni ollut ihan balanssissa. No, ostinkin ns. viimeistelemättömän jousen ihan sopimuksella että ostan viimeistelemättömän jousen.
Jousen hankkimiseen oli ihan selkeä syy, katsoa, oppia ja kopioida. Tähän mennessä olen vasta katsonut.
Mua kiinnostas tulla kattomaan sitä joskus, voisin vähän auttaa jänteelle laitossa. On tässä jo kaikenlaista huonompaakin jousta virittänyt, että ei Beeverin jousta varmaan tuntia pidempää valmistele. 
Jos kiinnostaa, niin ilmottele.