Saksalais tyylinen nuolikotelo 1300-luvun lopulta

Tuli sitten tehtyä tuollainen 1360-1400- luvun tyylinen nuoli kotelo asiakkaalle.
Tilaus sovittiin viime vuonna ja jossain siinä maaliskuussa sain muutaman isomman pöllin raaka materiaalikseni hommattua ja nyt kun olivat rauhassa kuivahtaneet niin hommat sai alkaa.

Materiaalit: lehmus (ison puun oksa), jalava (itse kaadettu) taka levyksi sekä joku männyn jämä pohjaksi, hirven jalka nahkaa karvojen kera, lampaan nahkaa sekä jäykempää lehmän nahkaa kanneksi sekä remmiksi.

Kaikki käyttämäni työkalut: kirves, akkuporaone, muutama taltta, viiloja, puukko, sikli, puuliimaa, vähän narua & pikku kiiloja sekä narvi väriä.












1 tykkäys



10 tykkäystä

Lopuksi vielä parit edustus kuvat hämeenlinnalta.



1 tykkäys

Hieno kotelo!
Mukavaa nähdä myös tekovaiheet. Olen jo pitkään ihmetellyt miksi nuo ovat juuri tuollaisia. Onkohan karvoilla jokin funktio, vai onko vain ”komian tähden”?

Uskoisin, että vain tyylin takia.

Tuossa nyt vähän tuollainen suttuinen kuva muodista. Itsekkään en aivan erota mitä misäkin kohtaa lukee…
ab4e5b2f4b7cd518c29d7b710003e365

3 tykkäystä

Kaunis !

Kiitosta.

Tämä on kyllä hieno! Taattua Mikke-laatua ja tyyliä.

Hieno on. Itselläni myös ketunkarvaa vastaavanlaiseen. Tai sitten tuohesta omaa tyyliä…

Oletko nähnyt mallia jossa vain takalevy on puuta? Rekonstruktiot voi olla erehdyksiä tuon turkis päällysteen takia.
Pitäisi itselle tehdä jonkinlainen…

Pelkkä puinen takalevy jonkä etupuoli on vain nahkaa ei ole tullut ainakaan vielä vastaan.
Ne mitä olen näynyt ovat kaikki olleet puisia joiden päälle on nahkaa jossa on karvoja sekä muutama kuva löytyy myös koristeellisistä joissa on saatettu käyttää myös silkkiä.

Ymmärtääkseni kaikki turkit ovat ollen ainoastaan villisikaa. Yksi vuohen turkillinen maininta on tullut vastaan, mutta en enää muista missä.
Omassani käytin hirveä koska muuta materiaalia ei juuri tuolloin ollut ja koska villisika ei kuulu alkuperäis kantaamme.
Hirventaljalla päällystettu (vai olika vain nahkaa käytetty ilman karvaa) varsijousen viine muistaakseni löytyy suomen museo kokoelmasta. Onko Tuukka tai Juri törmanny tähän? Jokin puinen lipas venäjältä pitäisi myös olla arkistoissa missä olisi ollut vasamia.

2 tykkäystä