Askartelin välineet preeriakisaan. Valmista tuli hieman viimetingassa, kaksi päivää ennen kisoja.
Jousi on saarnea, pituus nokista nokkiin 103 cm, ja vetää noin 40 paunaa 18 tuumalla. Leveimmässä kohtaa kahvassa leveyttä 3 cm, kapeimmassa kohdassa nokin vieressä 1,6 cm. Massa kahvanahan kanssa 180 grammaa.
Aihiona oli lankku, josta kaivoin selän yhdelle lustolle. Jousen piti olla alunperin 130 cm pitkä, mutta paha viistoon menevä halkeama pakotti lyhentämään nykyiseen mittaan. Pinnassa vernissa jonka päällä mehiläisvaha, kahvassa suikale vanhaa nahkatakkia.
Jousen sisäänajo jäi tiukan aikataulun vuoksi aika vähälle, ehdin ampumaan vasta noin kymmenen laukausta. Toivottavasti tuo kestää edes yhden kisan! Lyhyen jousen tilleröinti osoittautui aika vaikeaksi: kun puuta on alunperinkin vähän, sen poistaminen väärästä kohdasta kostautuu äkkiä.
Nuolet tein pajunvesoista. Jälkeenpäin foorumin viestejä aiheesta luettuani tämä oli ilmeisesti huono valinta puulajiksi, mutta jospa nuo välttävät satunnaiseen ammuskeluun. Nuolten pituus on 23 tuumaa. Kevyin nuoli painaa 375 graania ja raskain 480 graania - olisi ehkä kannattanut höylätä nuo suunnilleen saman paksuisiksi, tai koettaa säätää nuolivarren pituudella painot lähemmäs toisiaan.
Varsinaisia kärkiä nuolissa ei ole laisinkaan, vaan koetin kovettaa kärjen puuainesta toholla polttamalla. Tuollaisenaan uppoavat vaahtomuoviin kolmen metrin etäisyydeltä ammuttuna, mutta jää nähtäväksi miten kestävät. Sidoin jokaiseen nuoleen langasta merkin 18 tuuman päähän nokista vetopituutta merkkaamaan, etten pidempään vetoon tottuneena kisko jousta vahingossa rikki.
Kaikkiaan oikein hauskoja projekteja sekä jousi että nuolisetti. Kiva kun kisaformaatti kannustaa kokeilemaan erilaisten välineiden tekemistä!


