Rotational draw - kiertävä veto

Onko täällä kukaan Arne Mo:n videoita katsonut? Tässä näytetään hyvin kiertävä veto, todella yksinkertaistettu, informatiivinen video. Ei vedetä rintaa pitkin olkapää rasittuen vaan alusta lähtien veto selälle. Ja perään se dynaaminen laukaisu!
100% rautaa!

Ja lisää:

3 tykkäystä

Noinhan se pitääkin tehdä, eli vetokäsi nuolen suuntaisena ja kohti maalia alusta alkaen. Itse otan ensin perusasennon, jossa nuoli suunnilleen vaaterissa taulun läpi kulkevaa pystysuoraa kohden. Sitten lantion avulla, ei pelkällä jousikädellä, haetaan oikea ampumakulma (koro) maaston ja matkan mukaan ja sitten veto, pieni rauhoitus (ainakin yritän niin) ja laukaisu. Tuossa tulee veto selälle, eikä paikat hajoa. Löysillä jousillahan voi helpommin kiskoa väärin, vaikka kyynärpää lantiota kohden kyljessä kiinni, kuten moni aivan untuvikko tekee, mutta koetapa samaa raskaammalla jousella.

Onnistuu sekin, eikä vissiin tarvitse mennä kauas edes etsimään kun perinnejousifoorumilla ollaan. :smiley:

Tykkään tuosta huomiosta että veto aloitetaan rennolla jousikäden ranteella ja nuoli osoittaa reilusti vasemmalle, näin selkä aukeaa ja kykenee aloittamaan pyöreän vetoliikkeen. Ikäänkuin soutuliikkeen.

Tuossa oli vielä tärkeä että veto vedetään hartialinjassa, josta nostetaan poskelle ankkuriin, ei siis suoraan ankkuriin. Koska latsi tekee työn parhaiten matalemmalla kyynärpää asennolla.
Tämän huomaa helposti kuntosalilla alataljasoutuja tai kulmasoutuja tehdessä.

Tässähän on oikeastaan se idea, että veto olisi heti alusta lähtien mahdollisimman hyvin isoilla selkälihaksilla.

Sekin, mutta suora veto kehon vierestä vahvasti koukussa olevalla kädellä myös ennemmin tai myöhemmin johtaa hermopinteeseen vetokädessä. Tästä olympiarekuampuja Jake Kaminsky selitti hyvin youtubessa.

Aika jännää että ilman mitään vinkkejä ja neuvojia (vaikka olis kai kannattanu) olen kans duunannu aina tolleentai se on ajautunut tuohon suuntaan. Nuoli kohti kohdetta ja lärviä heti alusta asti.
Toki en ole rasittanut itseäni juuri yli 70lbs jousilla.

Korjaan, en aina. Lapsena ammuin jousi vaaka-asennossa, nipistysotteella ja nuoli kädensijan alapuolella!

Eirik ja minä. Toinen vetää rennosti ja toinen vähän kamppailee. ( krapulalla ei varmasti ollut osuutta asiaa :sweat_smile:)

2 tykkäystä