Ratsastusjousiammunnan SM-kisat 2019

Tänä vuonna kisataan 9.-11.8. itärajalla, eli Harjun oppimiskeskuksen tiluksilla. Kolme päivää, kolme rataa.

Olen toivonut rja-porukoissa, että pitkäjousiporukkaa kutsuttaisiin tämän tyyppisiin tapahtumiin mukaan esittelemään omia välineitään yms…mutta ei taida viesti vielä olla kulkeutunut tänne asti? Olisi mielestäni molemminpuolinen etu ja varmasti harrastajapohja laajenisi molempiin suuntiin.

1 tykkäys

Itse oon tuohon aikaan ruotsissa :confused:

Pitkäjousiporukkaa on vain osa perinnejousi/primitiivijousiharrastajista. Osa harrastaa erilaisia Pohjois-Amerikka, eli intiaanijousia. On myös Aasialaisiin jousiin perehtyneitä, Lähi-Itää, Suomalais-Ugrilaisia jousiharrastajia, Afrikkalaisia jne…

Huippua olisi jos jousiammuntaporukat tosiaan yhdistäisi voimansa. Primitivijousikisojen SM-kisat ovat olleet noin 30 vuotta elokuun vimeisenä lauantaina Turun suunnalla. Olisipa mahtavaa saada sinne ratsastusjousiampuja tai useampi, ihan vaikka näytöstyyliin. Tilaa on vaikka kuinka ja tapahtuma saisi lisäpotkua monipuolisuudesta.

Primi/perinnejousikisat ammutaan tietty ilman muovisisa välineitä, mutta jos osallistuu itse kilpailuun ulkopuolisena nii kusilaitu jousi liene ok. Näytöstyylisessä jutussa kamat voi olla mitä vaan.
Meidän perinnepuolelta muutama on osalisstunut SRJL leireille. (ainakin Alex…) Tie kulkee kumpaakin suuntaan. Omasta puolestani tervetuloa yhdistämään voimia!

2 tykkäystä

Mun ajatukset on just ihan samat! Mutta en näistä päätä, harrastan vaan ja olen tässä nyt vähän hassusti välissä…en tiedä mikä SRJL:n “virallinen kanta” on tai onko semmoista. Pienessä maassa yksin ei vaan saa juttua kasvatettua, pitää tehdä kimpassa. Eli jos täältä rja-päästä ei oteta virallisesti yhteyttä, niin ottakaa te…kontaktit on täällä: http://srjl.fi/yhteystiedot/

Laitoin ton elokuun kalenteriini, toivottavasti sinne saadaan myös jotain kehiteltyä.

Jos ois tapahtuma jossa ratsastusjousiammuntaa, tämmöstä kärryammuntaa… ei jättäis ketään kylmäks. Ollaa illanvietoissa kannettu toisaammekin hartioilla ja ammuttu sieltä, eli ihmisratsastujousiammuntaa, mutta en nyt löytänyt sitä kuvaa…

petikko_17_04

2 tykkäystä

Kuva oli 2012 tai 2013 Turun kisoista jossa Mikke kantaa mua hartioilla ja meikä ampuu… Hukassa kuitenkin.

sloworks, ota yhteyttä suoraan Knuutinpoikien PJ Simo Hankaniemeen jos kehittelyhaluja ilmenee elokuun vikan launtain osalta.

Viralliset kehittelyt pitää tehdä SRJL:n ydinporukan kanssa…nyt jo tunnen astuvani tässä kovasti toisten varpaille.Toki talkooavuksi jne. tulen jos pääsen/ehdin.

Knuutinpoikayhdistys propagoi vain primitiivijousia ja niihin rinnastettavia luonnonmateriaalijousia. Mikään muu yhdistys ei sitä tee Suomessa eikä ilmeisesti missään pohjoismaissa. Kyseessä ei siis ole mikään jousiammunnan edistäminen yleisellä tasolla, eikä toiminnan “laajentaminen” lasikuitupuolelle. Näitä ehdotuksia on vuosikymmenien varrella ollut silloin tällöin. Jos tällaiseen “laajentamiseen” ryhdyttäisiin, niin kisoissa olisi edelleen 30-40 ampujaa ja 25 näistä ampuisi lasikuitujousilla. Samalla kisan status primitiivijousikisana loppuisi.

Ruotsin Gotlannin keskiaikatapahtuman jousikilpailu on juuri tällainen, suurin osa ampuu lasikuitujousilla. Se voisi olla pohjoismaiden tärkein primijousikilpailu, mutta nyt se ei ole sitä lainkaan. Toinen esimerkki on Etelä-Korean kansainvälinen perinnejousifestivaali. Kun systeemiä on “laajennettu”, niin 400 kilpailijasta noin 300 ampuu lasikuitujousilla ja varmaan 350 ampuu hiilikuitunuolilla. Tähän ei lähdetä knuutinpojissa.

Eri jousiammunan lajit edustavat aivan erilaisia ihmistyyppejä. Ne jotka tekevät itse välineensä ainakin suureksi osaksi, ovat oma lajinsa. Yhteistyötä voi harkitusti tehdä, mutta niin, etteivät puurot ja vellit mene sekaisin. Asiat menevät yleensä pieleen, jos siihen annetaan mahdollisuus.

Vanhalinnassa voisi mahdollisesti pitää näytösluonteisen hevosjousiammunnan, mutta se edellyttää neuvotteluita Vanhalinnan kanssa esim. paikan suhteen. Pellolla sen voisi pitää, jos vilja on puitu siihen mennessä. Yleensä vilja on ollut pystyssä vielä siinä vaiheessa.

Jos Simo luet aloitukseni, ajatukseni on ainoastaan se, että olisimme esillä toistemme tapahtumissa. Se ei ole keltään pois, vaan päinvastoin, joku hevostelija voi innostua jousista ja joku ampuja hevosista. Kilpailuihin meneminen on sitten ihan eri juttu, kirjoitin vain väline-esittelystä.

Suurin osa ratsujousiampujista käyttänee lasikuitujousta ja hiilikuitunuolia, mutta monelta, kuten itseltänikin, löytyy puulaminaattijousi (pahoittelen jos termi väärä, en tunne niin tarkasti näitä kun olen vasta vuoden harrastanut) ja puunuoliakin on tullut vastaan, joten en ihmettelisi jos itse tehtyjä primitiivivälineitä ei olisi kiinnostusta käyttää tässä lajissa…mitään estettähän ei ole. Nimimerkillä “puuseppänä pakko kokeilla jossain vaiheessa kunhan ehtii” :slight_smile: