Päätin nyt laittaa ensimmäisen postaukseni tänne foorumille ekan onnistuneen lyhärini kunniaksi. Pituutta löytyy 130cm, omien jousieni mittapuulla siis melko lyhyt. Tätä ennen olen tehnyt noin 10 jousta vaihtelevalla menestyksellä.
Lavan leveimmästä kohdasta 30mm ja paksuutta 15mm. Painoa 235g. Vatsa on paahdettu pariin otteeseen kuumailmapuhaltimella. Kahvassa hamppunarua. Viimeistelyyn käytin petsiä ja osmon lattiavahaa. Jousen läpi on mennyt nyt noin 100 nuolta ja hyvin tuntuu heittävän 10gn/pauna nuolta. Settiä ammunnan jälkeen joku 12mm mutta palautuu melkein suoraksi.
235 g on tosiaan todella pieni massa tuolle vedolle. Mun 50-tuumaiset, läpitaipuvat, max. 30 mm leveät yksipuiset, jotka vetävät pari paunaa enemmän ja pari tuumaa vähemmän painavat kerta toisensa jälkeen noin 280 - 290 grammaa.
Veikkaukseni on, että jos raitajousi tosiaan vetää 40 paunaa 23 tuuman vedolla, se ei tule olemaan pitkäikäinen; puuta ei ole tarpeeksi. No, mikään ei ole makeampaa kuin odotusten murskaaminen.
Tervetuloa vaan! Ja onpa hieno jousi! Missä päin Suomea tämä puu on kasvanut? Pieni massa ja vähäinen viruma – onkohan vetopuuaihiosta tehty? Tai sitten on kyllä poikkeuksellinen yksilö. Mutta mikäs sen hienompaa! Taitavasti tehty jousi joka tapauksessa!
Kiitos, kaadoin puun vanhempieni tontilta Simossa lapin etelärajan tuntumassa. Ei ole vetopuuta, luulen että pitkäaikaisella paahtamisella oli merkittävä vaikutus puun lujuuteen. Kooetin mukailla rapakon takaista “fire hardening” metodia. Paahdoin puuta nimittäin yhteensä parikin tuntia melko kovalla höökillä.