Pyökkinokit nuoliin, kimppatilaus

Miken AR-nuolien pyökkinokkien ja Matiaksen kanssa käyminen keskustelujen innoittamana päätin tilata pyökkinokkeja tuolta:

Aattelin ottaa 80 kpl 5/16 ja 20 kpl 11/32. Jos jollain tarvetta niin voin tilata enemmänkin, toimitusmaksut tasataan tilauksen koon mukaan sitten. Teen tilauksen huomenna pe 21.5. aamupäivällä, ilmoita kiinnostuksesi/speksit tähän ketjuun klo 11 mennessä kiitos!!

100 x 11/32" minulle, ktosh!

Kestääkö nuo ilman punosta? Ilmeisesti Mikkellä kesti jäykemmälläkin jousella.
Laittakaa kuumaliimalla/nahkaliimalla sitten kiinni, niin voi vaihtaa helpolla mikäli tarve vaatii.

Tosin jos käytätte nahkaliimaa, ilmiannan FFAA:n kisoissa. :rofl:

1 tykkäys

On niitä sarvisiakin :grin:
https://www.bachofnerbogensport.ch/product_info.php?products_id=6797

Pykälien eläinliimakohta koskee vain jousta. Nuolissa saa käyttää mitä vain liimaa.

Nuo sarvinokit ovat kyllä nättejä, ihan kuin muovinokit…!

Sarvikset on aika tyyriitä, nykykurssilla jotain 3,60 ecua kipale. Ei niitä ihan rikottavaksi kannata hankkia.

Normaalilla vedenkestävällä timpuriliimalla tai pikaepoksilla meinaan pyökkiset liimata. Pysyy ja jos ampuu rikki, niin kohtalo on sama kuin nyöritetyllä selfnokkinuolella → Kukkakepiksi.

Siis meinaatteko te kiertää selfnokki sääntöä noilla?

Voiko laminaatilla kiertää self nock sääntöä? :thinking:

Onko se selffari jos sahaa kotivaahteran säleiksi ja liimaa refleksille… Lukeeko siellä säännöissä “puunokki” vai “selfnokki”?

IFAA:n nokkisääntö sallii kaikki nokkityypit ja selfnokit vain asiallisesti vahvistettuna:

Arrows shall be of wood, fletched with natural feather, and must be of the same fletch and pile, without regard for colour. The arrows must be free of any marks or blemishes that can be used as sighting aids and shall not vary in length by more than 25mm at the start of the competition. Modern arrow points or piles as well as modern nocks shall be permitted. Nocks that are cut into the shaft are only permitted when these are strengthened with appropriate materials.

Knuutinpoikien säännöstö taas kieltää muovin, mutta sallii muut jousen ajankohdaan mukaiset materiaalit nokeissa ja nokkimallit, jos oikein olen ymmärtänyt. Preeriakisassa vesanuolissa pitänee olla selffari.

1 tykkäys

No jos noin on niin ei mun tarvi Tuomolta nuolia tilatakkaan…

Minäkin tein joskus tuollaisia puisia muovinokkeja, kun piti saada ohuisiin bambunuoliin vartta paksummat nokit.
Huomasin sattumalta että 32 mm lattaporanterän kärjessä oli täsmälleen sama kartio kuin muovinokeissa. Nokit ovat vaahteraa ja liimattu pikaliimalla. Silkkisellä perholangalla vahvistettuina ovat kestäneet mainiosti.
Peräänajon tapahduttua olen useimmiten vain vaihtanut uuden ehjän nokin. Katkenneista nuolista nokin on saanut ehjänä irti ja kiertoon kuumailmapistoolilla lämmittämällä.

7 tykkäystä

Nuo ovat mainioita, juolahtipa sitten, että luonnosta suoraan löytyy ainakin seuraavia metalleja: kupari, rauta (meteorit), hopea, kulta, platina sarja. Kultanokit saattaisit saada huomiota.

1 tykkäys

Puunokkeihin liittyen, onko kukaan tavannut sellaista “mikrovisaista” puuta tai puumaista pensasta, joka pistäisi erityisen hyvin hanttiin halkeamiselle?

Omenapuu! Kiiloilla halkominen ei onnistu, repeilee vaan minne sattuu kun käyttää riittävästi voimaa. Jotain sitkeitä ristisidoksia. On kuulemma perinteisesti käytettykin johonkin sellaisiin tarkoituksiin.

Kyllä olen omenapuuta kirveellä mökillä halkonut, mutta totta on, että vaatii voimaa ihan eri tavalla kuin koivu. Olen tehnyt omenapuusta talttanuijia iät eli ajat ja kestävät kyllä melko hyvin kolhimista.

Nokit tulivat…

Esa, ootko tulossa Petikkoon su?

En ole vaistoon tulossa, vasta Joren muistokisaan 6.6. Jos Matias välittää nokit Tuomolle, niin saan ne ennemmin tai myöhemmin häneltä. Maksujärjestely, kuten ehdotit, sopii minulle.

Ok!

Heikki, Matias & Tuomo: Vaihdetaanpa nokkikuriiria. Kuitusen Sepon kanssa nähdään Rixun kentällä viikottain, joten hän olisi luontevin kiikuttamaan nokit kentän kopille, josta voin ne poimia. Tuomo käy varmaan harvemmin Rixussa. Sepon pitäisi myös tulla Petikkoon vaistoilemaan viikonloppuna.