Purettava lonkkari

Kun Mika tuolla alotti, niin seuraa nahkaliima-miesten kikkailuja vol.2. :sweat_smile:

Vuoden takaa jousi, tonkin-saarni-ipe. Vatsa oli ottanut runtua vähän liikaa ipestä, tarkemmin ottaen tilleröintivara meinasi loppua, joten ajattelin vaihtaa vatsapalan! Operaatioon kuuluu vähän tuon ytimen ohentelu, uudella vatsalla pitäisi tulla hyvä jousi. Olin valkannut ja duunannut tuon tonkinin tähän joten ei viittinyt heittää menemään. Oli aika helppo höyryttää irti toi ipe.

2 tykkäystä

Mitkä on ipen paksuudet? Näyttää tosi ohkaselta. Oliko kuinka vahvakepakko?

Joo, oli tosi ohkanen. Kahvasta joku 7,5mm vaan ja lavoista lopulta joku 5mm.
Taisi olla 60# @ 28".

Tää oli testi että osaako perstuntumalla tehä ytimen ohentamisen kohdalleen. Ei osannu. Ohennan lavoista aika minimiin tuon ytimen ja laitan ohuen ipen tähänkin. Työtä tekevissä osissa ipeä jää paljon enemmän silti. Tulee kevyt jousi, joku 45 paunanen.
Ydin olikin muuten tammea.

Ylipäätään tulee toistuvasti aliarvioitua tuon tonkinin jäykkyyttä, kaikki tonkin jouset on mulla ollut liian jäykkiä liimauksen jälkeen.

Tuossa näkyy muuten hyvin laminaattijousien vatsan viruminen. Suora selkä ja myötäkaareva vatsa.

Saman huomas hyvin tuolla oman hajoamisella. Toki se oli tuore jousi mutta silti vatsa tasaisella myötkäyrällä vaikka refleksi muuten piti.

Tääkin oli tuore, ei ammuttu ollenkaan. :sweat_smile: Pelkästään tilleröity! Mutta vatsapala on ohut ja selässä tonkin. Eli ipe on tooodella kovilla. Ja ne 60#.

1 tykkäys

@Hartonen Mitä muuten ajattelet, onko tuo selän ja keskilaminaatin liimasauma ottanu ihteensä höyryttämisestä? Mulla ei oo oikeen kokemusta tästä. Ei se ehkä oikein ole kerennyt pehmentyä, kun puukolla raottelin kokoajan vatsapalikkaa samalla höyryttäen mahdollisimman vähän.

Enpä osaa sanoa kun ei ole itelläkään kokemusta.
Aika varovasti olen tähän mennessä laminaatti jousia lämmöllä käsitellyt esimerkiksi mehiläisvahaa lämmittäessä pintaan.

Kyllähän se toki varmaan on liima selässäkin pehmennyt kun parin millin päässä on toinen liimasauma aukaistu…

Kohtahan se selviää miten käy…? :sweat_smile: