"Puolentunnin" pähkinä jousi

Tämmönen noin 170cm jousi, paunoja vaikuttaa olevan ihan kivasti, mittaan kotona.

Pähkinästä tosiaan.

Syy miksi lainausmerkeissä otsikko, johtuu siitä että aihio oli kuivattu 4vk. Päätin mennä koiran kanssa metsään kepakko kourassa ja tehdä toimivan jousen. Tavoite oli tehdä niin nopeasti kuin mahdollista.

Vetopituus silmään asti.

Nyt kun ei ole muitakaan kevyitä jousia käytössä, taidan tulla tämä kädessä kisailemaan. :joy:

Kiero kuin mikä…

Onko muutkin kokeillu tehdä jousea mahdollisimman nopeasti? Ja jos on olisi kiva nähdä minkälaisia on tullut.

Edit: Ois kyllä ehkä sittenkin postata mitä teit tänään ketjuun. Vähän tämmönen hutastu pyssy.

3 tykkäystä

Niin sanottuja “vartin” jousia olen vannesahalla ja nauhahiomakoneella tehnyt lukuisia. Useimmiten 20-40lb välimaastoon putoavia lasten ja nuorten myyntijousia suoraan lankusta.
Alle tunnin puukko jousia minulla on muistakseni 5 takataskussa.
Muistaakiseni useimmin jalavasta ja mussa tapauksissa pähkinästä.

Plus tunnin jousia sitten on jo isompi joukko.
Viimeisimmän niistä tein viime vuonna norjassa noin vartin setteinä kun oli niinpaljon muutakin puuhaa ja tuttuja joidenkanssa piti jutella.

1 tykkäys

Oliko noi alle tunnin ja plus tunnin jouset märästä puusta vai kuivatusta puusta?

21kg eli noin 46,3 paunaa

Sekä, että. Useimmiten kuivasta. Märästä puusta yleensä vuolin täysin muotoon ja pituuksiin asti ja annoin kuivua joko varastossa tai sitten kun olin jossain “leirissä” niin nuotiossa illan aikana liekkejä vasten kuivailin.

Okei, itseä kans kiinnostaa toi nuotiolla kuivaaminen.
Joskus kun lähtee pitemmäksi aikaa mettään niin nappaa oksan ja kuivailee muutaman illan.

Siisti työ, itselleni vieraasta puulajista.:+1: Tilleri näyttää hyvältä puolen tunnin rupeamaksi. Aihiota en sanoisi kovinkaan kieroksi.

En ole vähiä staavejani halunnut pika-aikataululla veistellä: se kun on usein viikkojen tai kuukausien työ järjestellä ja hommata suoria ja mielenkiintoisia puulajeja. Ehkä jonkun pihlajan voisi joskus kokeilla huitoa vesurilla sekuntikellon tahtiin, vaikka mökille, hupiräiskintään.

Kiitos!

Niimpä, mielummin työstää ajan kanssa näitä parempia puita ja staaveja.

Täällä päin noita pähkinöitä kasvaa melkeimpä joka mettässä niin kehtaa käyttää tälleen hutiloiden.

Kantsii! Hauskaa vaihtelua välillä väsätä tällä metodilla.

1 tykkäys