Preeriavesanuolien uritukset

Intouduin näin preeriakisan alla lukemaan preeriaintiaanien varustuksesta. Silmiin pisti tuo vesanuolien urittaminen pitkittäissuunnassa, mistä on puhetta TBB3 kirjassa Jim Hamm:n kirjoittamana. Kirjasta löytyy piirrettyjä kuvia comanche, nez perce, sioux -intiaanien tekemistä uritetuista nuolista. Kappaleen mukaan 90% tasankointiaaneista käytti uritettuja nuolia.
Jim Hamm oli omien havaintojensa mukaan vahvasti sitä mieltä, että uritukset tehtiin nuolen suorana pysymisen takia. Urituksien jälkeen nuoli kuumennettuna ja oiottuna, nuoli pysyy uskomattoman hyvin suorana. Uria nuolissa oli vaihtelevasti 2-4.

Onko kukaan tehnyt tätä omiin nuoliinsa? Menee varmaan kokeiluun, kun teen vielä vesasetin kisoihin.

Mä oon aina luullut että urat oli veriuria mutta oppia ikä kaikki.

Tämä tulikin täysin uutena, kiitos jakamisesta. Pitäisi vissiin itekkin pikkuhiljaa alkaa hommailemaan sitä TBB -sarjaa ainakin.

Jos en ihan väärin muista, niin ugrijousissa oli kai jotain saman tapaista uritusta ja on arveltu olevan juurikin samasta syystä. Minkä kokoisia nuo urat olivat?

Kannattaa lukea nuo kirjat ilman muuta. Mä oon ostanut amazon kindlestä sähköisenä kirjana, pääsee heti lukemaan ja maksaa noin 10e kipale. Puhelimella on sitten näppärä lueskella.

Nuolien urien koosta ei ollut mittoja, mutta piirrettyjen kuvien perusteella 1-2mm leveitä.
Ugrijousista en tiedä, mutta samassa tasankointiaani-kappaleessa kertoo Hamm luoteis Texasista löydetystä 57" jousesta, jossa oli 8mm leveä ura kaiverrettu vatsapuolelle. Ura oli keskeltä tasainen, eli suorakulmainen. Syytä uralle ei tiedetä, mutta selvää on että ura on vaivalla kaiverrettu.

Tottahan toki vesanuolissani urat on olleet. Näkeehän sen jo päähineeni asennosta.
Hankaniemen Simo toi näyttelyni avajaisiin (helmikuu 1998) metsästysnuolen lahjaksi ja nuolessa oli urat. Nuoliaihio oli itsetehty koivuaihio, mutta urat oli kuitenkin ja puhetta jo silloin että mikä tarkoitus niillä on. Simo sanoi silloin piruuttain että. "Taikaa, taikaa…"
Hah, varmaan niinkin. Myöhemmin puhuimme tarkemmin urien merkityksistä.
Muistan Tuukankin olleeen samoissa avajaisissa ja ammuin avajaisten alussa, ikäänkuin performancena pahvista 3D karhua jonka takanana oli omakuvani. Osuin omakuvaanikin kerran. Valmistauduin ampumiseen tiukalla lenkillä ja saavuin kauluspaitojen keskelle verkkareissa, Turkkalaisessa hengessä suu kuolassa ja pää hiessä. Näyttely oli Kuvataideakatemialla, pitkähkössä, käytävän muotoisessa tilassa. Miettisen Timolle (Timo Sioux) päätyi yksi näyttelyn teoksista vaihtokauppana hopeatyöstä yhteen koruun. Teos on myöhemmin Timolta varastettu muuton yhteydessä ja pidän sitä lievänä meriittinä taiteilijana. Joku oikeasti halusi mun teoksen!

No mutta urat oli nuolessa… Ja vesanuolissani on ollut aina. Kaikkea sitä tuleekin mieleen nuolen urista.

Mites noi urat, meneekö suoraan vai spiraalilla? En kauheasti löytänyt tietoa googlestakaan mutta ilmeisesti sulitus- ja kärkikohdista 5" varrenmyötäisesti ja väli siksakkia. Ja mun lähteen mukaan oli kolme uraa jotka silmämääräisesti yhtä kaukana toisistaan. Ei insinöörintarkasti vaan käsipelillä kutakuinkin. Ja teknisesti toteutetaan niin että nuolenkärjellä painetaan varteen, ei siis varsinaisesti poisteta puuta.

Lähden kokeilemaan noihin. Vasemmalla neljä aika hyvää pajua, keskellä kaksi huonoa koivua ja oikealla neljä hylkyyn menevää pajua.

Edit: linkki tohon mun lähteeseen. Hakusanoilla “indian arrow grooves”, ensimmäinen linkki “American indian archery”

https://books.google.fi/books?id=xMF4OqmebHEC&pg=PA115&lpg=PA115&dq=indian+arrow+grooves&source=bl&ots=1Zo_NirFg7&sig=LXbYDG6A_AsJdrlQBA9YjWNkCQ4&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwisqqqX-7TTAhXL3SwKHTJ_BHQQ6AEILzAK#v=onepage&q=indian%20arrow%20grooves&f=false

Heh, “taikaa, taikaa…”. :smiley:

Laitahan kuvia nuolistasi tarinamies!

[quote=“hoja, post:6, topic:535, full:true”]
…[/quote]

4 vesanuolta tarviit preeriakisaan, toivottavasti saat setin kasaan. Toki lainaajia löytyy aina, mukaanlukien vaikka minä. :slight_smile:

Kiitos tarjouksesta! Kyllä noi nuolet ehtii tekemään, enemmän huolettaa jousi. Pitäisi tehdä 130-senttinen ja mulla on lyhin 140-senttinen jonka olin ajatellut lyhentää. Siitä vain kuului ikävä naksahdus viime ke ammuntatreeneissä…

No niitäkin löytyy! Lyhyen jousen tekeminen voi olla kummallinen operaatio pitkien jousien jälkeen, mutta teet vaikka kevyempänä sitten. Itse ammuin viime vuoden ar:n ja preeriakisan 25 paunaisella lussulla :open_mouth: . Olisihan sitä tietty jäykemmällä mieluummin ampunut.

Tässä on vesanuolisettini uutukaisena. Noilla on ollut kesto ja ihan kuin olisivat paremmat kun aika vaan kuluu. 2015 keväälle tein. ME nuolet…

ja tällee