Preeriakisa, American Round ja pituuskisa 15.5.2021

Taidettiin puhua maaliskuussa - 20 nuolivarsista jos muistat. Eli jos sulla oli 20 kpl väh 30 tuuman spine 50 puuvarsia niin tekisin wfac-varanuolikisasetin. Kyllä mä sielläkin bambuilla lähden aluksi.

Kai ammutaan sentään kuusi nuolta per kierros? Niin on kirjattu säännöissäkin. American roundissakin ammutaan kuusi nuolta…

Uusi pituusnuolia valmistuu 13 kappaletta, sulat puuttuvat vielä. Lähipeltokin on nyt kylvetty, eli testaaminen jää kisaan…

Sääennuste näyttää lupaavan ihan hyvää säätä. Tullee taas upea jousiammuntapäivä!

1 tykkäys

3x6 nuolta ei ole juuri mitään. Enkä kyllä tykkää tuommoisista aloituspostauksen sanavalinnoista “kokeilut jätetään kotioloihin”.
Mietin vaan että, mitä tommoset hikisen 300 metriset kaaret on muutenkaan kuin kokeilua?
Tai 500 pistettä ar:ssä… Tai 3 osumaa mokkasiiniin.
Meikä on mieluusti kokeilija. Ja saatanpa jäädä sitten pellolle kokeilemaan ihan ihtekseni kisojen jälkeen! Ei kirjata sitten niitä tuloksia mihinkään.

Kisaformaatti on aina omanlaisensa. Kuten American round ja muut ovat täsmällisesti määriteltyjä kisamuotoja, niin sitä on myös pituusammunta. Yleensä porukalle on riittänyt kolme kierrosta. Nuolimäärä on sitten eri juttu… Mutta, jos vain sää suosii, niin voin jäädä itse ammuskelemaan kisan jälkeen, tulee samalla tehtyä testit elokuun kisaa varten! Otan etäisyysmittarin mukaan.

Eikös pituusjouset ole enempi kertakäyttökamaa… laaki ja vainaa…:stuck_out_tongue_winking_eye: Ei kai kellään edes tusinaa jousta ole mukana…? :sunglasses:

Siitä on pitkä aika, kun Esa on viimeksi pituuskisassa mukana ollut!!

Minun urhea sotaratsuni, jolla on ammuttu ennätyksiä ja voitettu lukuisia kisoja jo kymmenkunta vuotta, on edelleen hyvässä iskussa. Tänä keväänä ammutaan taas, ja jousen ennätystä toivotaan!

Sitten ei laiteta nuolirajaa kierrokselle. Ja järjestetään lämmittelykierros.
Ammunta ja nuolien keräys/merkkaus on nopeaa, ammuntakentän etsintä taas hidasta. Joten sen kentän voisi kartoittaa etukäteen ja kysyä maanomistajilta lupa.
Jos oikeasti halutaan kehittää puitteita pituusammunnalle.

Joskus on ollut lämmittely kierroksetkin käytössä.

Mikäli on aikaa niin yksi lämmittely ja sitten 3 virallista kuudella nuolella. Näinkö täällä nyt sitten halutaan mennä?

Tuo nuoli määrä on oikeastaan sinun ja Vilppolan takia tehty. Sulla on Jere ollut eniten kerralla mukana ampuma viivalla ja Vilppolalla toisteksi eniten. Sillon kun muut ovat ne pari 5 nuolta ampuneet niin muu jengi odottaa sen vartin kun yksi urho vielä ampuu ja säätää.
Itselläni oli kerran 6 jousta mukana joilla kaikkilla ammuttiin joku 2-4 nuolta. Siinäkin meni aikaa ja hermot vähän muilla. Emil ampui seuraavalla kierroksella muutamalla niin saatiin kaikki jouset testattua läpi.

Tämän takia testailut olisi syytä ihan oikeasti hoitaa siellä kotona jos vain suinkin pystyy. Kukaan ei myöskään kiellä menemästä sinne pellolle ennen muita ja itsekseen lämmittelemään.

Jere: No juu ei olekkaan, mutta otappas huomioon, että kyseessä on vain parin tunnin kisa iltapäivällä jolloin porukka on jo suurilta osin kotiin jo menemässä.
Se että jenkkilässä järjestetään 2-3 päivän pituusammunta tapahtumia ei ole verrannollinen vertaus kohde meidän kisallemme.

Totta hekkarissa kokeilut jätetään kotiin… Niin jäävät kaikki muutkin harjoittelut. Kisa on kisa ja treenaus on treenausta. Ei siellä budabestissäkään porukat jaa tolkuttomasti kokeilla ja vertailla vaan viivalle tullaan ja jarallinen määrä nuolia ammutaan ilmaan ja se on siinä .Se että jenkkilässä on muutama kokopäivän kestävä tutkiskelu ja virittelu kislpailu on ihan oma lukunsa.

Kolme kertaa sellaisen tänne turkuun järjestin ja joka kerta olin joko yksin tai kaksi. Verstas oli auki ja parinkaverin kanssa muutama nuoli tuunailtiin ja sitten ammuttaan ja korjattiin välineitä ja ammuttiin taas. Se siitä…

Itsekkin voin jäädä lisä kierrokselle mikä ei ole muita kaupanteko juttuja toisten kanssa samaan aikaan pajalla.

2 tykkäystä

Minusta lämmittelykierros pituusammunnassa on ihan turhuutta. Pikemminkin niin, että pakka paikalle, johon voi ammuskella tavallisilla nuolilla. Siinä saa lihakset lämpimiksi ja tuntumaa laukaisuun. Turha niitä lämmittelylaukauksia on sinne 300 metrin tuolle puolen roiskia. Samalla vaivalla sitten merkitsee tuloksen ja mittaa sen. Tai sitten lämmittelyn voi ampua jollain muulla kuin kisakalustolla. Itse en halua uhrata vaivalla tehtyjä pituusnuolia lämmittelyyn, varsinkin kun kisat syövät nuolia toisinaan vähän liian ahnaasti.

Kolme kierrosta, vain yksi jousi per kierros ja korkeintaan kuusi nuolta – toimii! Ei mene aikaa odotteluun eikä nuolien etsimiseen. Toki pitää olla aikaa ampua rauhassa ne kuusi nuolta (vaikka 5–10 minuuttia), eikä vain roiskia primityyliin niitä menemään niin, että kaikki nuolet ovat yhtä aikaa ilmassa. Tämä on myös tekniikkalaji.

3 tykkäystä

Minun kannan ottoni on se että tärkeintä on tosiaan se että paikka on katsottu valmiiksi jos virallinen kisa kerran järjestetään. Jo ihan siksi että viimeksi vähän kyseenalaistin koko homman kun nuolet jo osoitti taivaalle kun huomattiin että suunnitellussa ampuma suunnassa olikin ihmisiä.

Lämmittely minustakin turha. Tottakai kisaan valmistaudutaan kotona ja välineet on ns. Ready to rock siinä vaiheessa kun tullaan ammunta paikalle.
Tuskin kukaan kolmea useampaan luokkaan välineillään osallistuu (?) Joten silloinhan se tasan riittää että 6 nuolta per kierros/per jousi.

Missään taulukisassakaan saada lisänuolia jos laukaisut ei onnistu ja kymppi ei napsukkaan. Tekniikka ja välineet oltava ennen kisaa viilattu. Ugh

1 tykkäys

Sen lisäksi että tuo Mikken kommentti “vartin odottamisesta” on valhe, on kummallista alkaa puhua siitä että jonkun ampuminen kestä pitkään kun ensin tallustellaan tunti etsien ammuntarataa.
Vähän kuin rupeaisit rakentamaan 3D rataa kisojen aikaan ja valittasit kun vieruskaveri ankkuroi liian pitkään niin kisat venähtää.

Minä kun olen luullut että jengi haluaa ampua pituutta, olen lainannut jousia ja pituusnuolia monelle. Olen myös yrittänyt useamman luokan ennätystä useilla nuolilla. Väittäsin että ilman sitä ei näitä 300+ metrisiä kokoajan nähtäisi.
Sen lisäksi että kummallisen myötämielisesti sitä mun ammuntaa on katsottu, kun on pari jannua kerrallaan kuvaamassa?? Mutta nyt tehdään sääntö eritoten ettei yksi roisto pääse liian montaa nuolta ampumaan.

Mikä pointti mulla tuosta 3 x 6 muodon kisasta on että minä en tuolla nuolimäärällä pysty ampumaan kuin yhden jousiluokan, turkkilaista siperillä. Ei yksinkertaisesti onnistu muut. Joka jotain muuta väittää, eikun näyttämään mallia, mutta jonkun toisen jousella. Mun sarvijousta ei tarvii tulla hätäpäissä paskomaan - nimittäin se siitä seuraa jos ruvetaan siperiltä vauhdilla vetämään.
Pituusammunta on kuitenkin kisankin aikana tuunausta vaativa laji, ensimmäinen kierros oikeasti on lämmittelyä, halusi tai ei. Siinä todennäköisesti näät mitkä nuolet lentää pisimmälle ja voit korjata jotain virheen paikkoja laukaisussa, vedossa tai laukaisukulmassa.
Seuraavalle kierrokselle valitset ensimmäisen sarjan tulosten perusteella hyvät nuolet ja yrität korjata virheet. Kolmas sarja menee varmistellessa asemia ja yrittäessä tiristää viimeiset ulos.

Voidaan ampua tämmöistä yhden jousiluokan kisaa, mutta turha odottaa mitään urotekoja monessa luokassa. Ei vaan ole kukaan niitä ylimääräisiä kisoja järjestemässä, niin silloin kuin ammutaan niin voitaisiin kyllä ampua enemmän kuin 18 laukausta. 2h kävelyä ja 18 nuolta. Voi moro.

Aika jännä että Jereä pitää varoitella tulemasta “harjoittelemaan” kisoihin. Mulla on kuitenkin jokaisen jousiluokan suomen ennätykset plakkarista, mihin oon vaan tohtinu panostamaan. Eikö oo aika ilmeistä että mä oon se ainoa (no Tuomon lisäksi) joka nimenomaan tulee valmistautuneena pituusammuntoihin?

Itse mielelläni järjestäisin kisat keskisuomessa, mutta kivettömiä peltoja en ole löytänyt mistään lähialueilta.
Voidaan ampua kisojenkin jälkeen harkkameiningillä, sehän on ihan hyvä. Mutta pelkään että haaveet useiden luokkien tuloksista jää haaveeksi niin pitkäksi aikaa kuin saadaan järkättyä aikaa ampua useammalla jousella kertarykäyksellä. Tai sitten tulee vuosikymmenien projekti ja ammunta polkee 3 satasissa.

Mites tosiaan se pituusammuntakenttä, onko meillä paikka? @M.Reinikainen

Jerellä on kyllä hyvää asiaa. Tässä on oikeastaan tavallaan vastakkain kaksi näkökulmaa.

Ensimmäinen on se, että ammutaan pituusammuntakilpailu – kuten aiemmin on todettu, niin valmistautuminen on tehty ennakkoon ja kisassa ammutaan kova tulos. Samalla tavalla kuin American roundia varten on testattu nuolet, hiottu tekniikkaa, ammuttu lähes päivittäin, kunnes sitten kisassa ammutaan tosissaan, paineen alla ja jokaisen nuolen pisteet. Ei siinä ammuta enää toista tai kolmatta roundia ja valita niistä parasta tulosta. Puhdas kilpailunäkökulma tarkoittaa sitä, että kaikki ampuvat täsmälleen saman verran ja täsmällisesti määritellyillä säännöillä – ja paras tulos voittaa. Tämä on se periaate, millä esimerkiksi Utahissa ammutaan. Siellä nyt tosin on aikaa paljon enemmän.

Toinen on se, että ammutaan tulosta. Jos ja kun jousiluokkia on, niin on ymmärrettävää, että tulosta halutaan ampua monessa luokassa. Ja koska vain yhden nuolen tulos ratkaisee, niin samalla vaivalla ampuu kaksi tai kaksikymmentä nuolta kerralla. Ja kun ammutaan, niin ammutaan samalla monta kierrosta.

Ongelma on oikeastaan se, että pituuskisa on päivän viimeinen, väki on vähentynyt ja monelle riittää kierros tai kaksi. Vain karaistuneimmat pituusampujat viettäisivät koko illan ampumassa. Kilpailunäkökulmasta on vähän hassua, että osa kilpailijoista on lähtenyt jo pois, vaikka kilpailu jatkuu edelleen. Eli ongelma on aika. Itse ammuntahan ei pitkään kestä, vaan eniten aikaa menee nuolien hakemisessa. Vielä jos samalla kierroksella ammutaan parikymmentä nuolta erilaisilla jousilla, niin nehän ovat ympäri peltoa ja niitä etsitään pitkään.

Voisikohan tässä löytyä jonkinlainen kompromissi? Ammutaan 3+3 kierrosta, kuusi nuolta per kierros, ja vain yhdellä jousella per kierros? Säilyy kilpailuluonne mutta saadaan myös riittävästi ammuntaa. Kaikki ampuvat kolme kierrosta ja innokkaimmat ampujat kolme kierrosta lisää, edellyttäen tietenkin, että mukana on edelleen riittävästi ampujia. Mittaus kolmen kierroksen jälkeen, jos joku haluaa jo poistua paikalta, sekä lopuksi jos kisa vielä jatkuu toiset kolme kierrosta. Ei erillistä lämmittelykierrosta.

Tämähän riippuu tietenkin järjestäjistä ja heidän jaksamisestaan. Aiemmin on tarvittu kankaankannattajia ja muuta apuväkeä. Mitäs jos ottaisin mukaan noin 1x1 metrin valkoisen vanerin jaloilla, ei tarvittaisi kankaanpitäjiä? Otan myös laserin ja jalustan, niin onnistuu mittauskin. Nuolet pitää numeroida ja nimetä, ja kierroksen pisimmälle lentänyt nuoli pitää merkitä näkyvällä, nimetyllä ja merkityllä merkkikepillä – yksinkertaista. Vältytään siltä arpomiselta, että kuka on ampunut tämän nuolen ja millä jousella. Voin ottaa metrin pätkiksi pätkittyä varjolistaa mukaan (jokunen kilometri ylimääräisenä navetassa…), niin saadaan merkkikepit kaikille ja jokaiselle jouselle.

Ammuntapaikka ei ole mikään ihan yksinkertainen juttu, eikä se ole välttämättä täysin järjestäjän hallinnassa. Nyt on monessa paikassa jo kylvöt tehty. Lisäksi ollaan ihan Turun keskustan tuntumassa. Ei ihan yksinkertaista löytää 600 metrin tasaista ja ammuntaturvallista kenttää. Vanha hyvä paikka, Jaaninojan varsi ei ehkä enää käy, nyt kun ennätyksiä on ehkä luvassa.

Ajatuksia, voisiko toimia?

Edit: Tässä yksi ehdotus ampuma-alueeksi. Kapeahko sektori mutta turvallinen pitkienkin laukausten kannalta. Alle 200-metriset voivat tosin kärsiä… Kevyttä pohjoistuulta luvattu, joten suuntakin olisi ihan hyvä. Vai onko tuolla jo lehmiä?

1 tykkäys

Niin, kisastahan on nyt kyse. Ammutaan siis ennalta säännöstelty kierros- ja nuolimäärä (3 x 6) oletetusti kunkin ampujan parhaimmalla kalustolla ja mitataan tulokset. Jos sitten on intoa yrittää parempaa tämän jälkeen, niin siitä vaan. Kisan jälkeen ammutut tuloksetkin voidaan sitten tarpeen mukaan hyväksyä ennätysten kirjoihin, kunhan asianmukaiset seuran vastuuhenkilöt ovat tarvittavan runsaslukuisina asiaa todentamassa, jotta sääntöjenmukaisuus ja oikeus toteutuu. On sitä muissakin urheilulajeissa varsinaisen kisatapahtuman jälkeen ylimääräisellä yrityksellä tehtyjä ennätyksiä kirjattu takavuosina, muistaakseni ainakin painonnostossa ja ehkä heitto- ja hyppylajeissakin.

Hyviä huomioita, tuomo puhuu totta kun sanoo että tässä on kaksi näkökulmaa vastakkain.

Jos se on kisa niin se on sitten kisa. Sillä on säännöt ja niitä noudatetaan.

Tietysti se että voidaanko liialla säännöstelyllä karsia jo olemassa olevaa, pientä harrastaja porukkaa pienemmäksi. Ei sekään hyvä.

Päättäjät päättää, muutahan ei tarvita.

Jere: Ei tuo minun viesti ollut mikään haistattelu…

“Vartin” odottelu nyt vain on sanonta jossa vain ilmaistaan että toisent odottaa kun toiset vielä suoritta. Ihan vain ilman mitään takaa ajatuksia kirjoitin.
Itse olen ollut ainakin kaksi (ehkä kolmekin) kertaa viivalla ampumassa muutamalla jousella samaan aikaan ja kyllä se odottelun määrä on ihan tarpeeksi pitkä sen 6 “extra” nuolenkin jälkeen.

Hyvät paikat on jo kylvetty ja niille ei ole mitään asiaa… Pari paikkaa on vielä tarkistamatta, mutta tässä on viikko aikaa ja maajussit ovet vikkeliä käänteissään ja kylvöntä on hetkessä ohi…
Sormet ristissä!

1 tykkäys

Laitan tännekin: jos tarviit kyytiä Helsingistä/matkan varrelta niin yksi mahtuu vielä mukaan. Lähtö la 15.5 klo 08:00 Munkkiniemestä, os. Perustie 14. Nelosen sporalla pääsee sadan metrin päähän ja bussilla nro 500 60 metrin päähän. Harmaa mitsu. Minä ja Matias tulossa. Maskipakko. Soita ennenkuin tulet niin tiedän odotella (Matias ei tartte, ollaan viestitelty). Halutessaan saa maksaa vapaaehtoisen bensarahan (max. 5 eur, enempää en huoli). Puh Nolneljnol-viiskuuskuus 2377.

Pyytäkääs preeriainkkarimestari Simoa tanssahtelemaan pilvipeittoon reikä Kuralan kohdille lauantaiksi. Näyttää sääennuste ilman sitä hiukan kehnolta. :thinking:

Uskoisin, että sateet tulee olemaan vain aamun ongelma. Katsotaan ja ihmetellään :smile:

1 tykkäys

Ja minä toivon että sateita tulee aamulle. On meinaan niin älyttömät siitepölyallergiat meneillään nytten, ihan kuin kipeänä olisi. Päätä särkee, väsyttää ja 2 minuutin välein pitää niistää nenä jos on ulkona. Muuten alkaa aivastelu ja silmät valuu vettä. Vähän on vaivalloista ampuminen silloin.

Se on sit sillälain, että otin nyt muutamia oksia tuota kultasadetta kuralaan.
Hinnat noilla rimpulilla 20€ ja parilla isolla sitten 40-50€
Yks tai kaks jousta useimmissa. Jätin tästä kuormasta ne isoimmat runkopalat vielä vajan taakse kypsymään.

2 tykkäystä