Pituusnuolen sulitus

Toivottavasti Hannu ei nyt pahastu kun tähän ketjuun näitä kirjotellaan. On ajankohtainen aihe.

Tajusin tuossa että nyt nämä sulat on aikaisempaa ohkaisemmat, eikä siksi tahdo pysyä enää suorassa 0,15-0,2mm paksuudessa. Kaivoin esillevanhaa valkoista raakanahkaa, 0,5mm paksuudessa. Pitäisiköhän tuosta hioa vähän ohuemmaksi ja sulittaa sillä. Ennemmin se on vähän liian paksu, mutta suora kuin mutkitteleva ohut. Paljon paremmin se luotisuora ohjaa.

Onko kellään ideaa minkä verran aerodynamiikkaan vaikuttaa tuommoinen millin kymmenyksien paksuuslisäys? 0,2mm → 0,4mm?


Tässä videolla Ivar Malde ottaa pois omia sulituksiaan. Vähän paksummilta näyttävät kuin omani (jos läpinäkyviin vertaa).
Lakkaakohan se muuten noita sulkia, liukkaaksi/kovaksi pinnaksi?

Päin vastoin ,antoisaa kyllä näitä sun kommentteja on lukea ,lisää vaan kiitos,itellä joku idea raakanahasta 0,6 mm :wave:

1 tykkäys

Itse olen tuota ohentamista tehnyt ihan vuolemalla. Eihän sen nahan tarvitse olla kuin toiselta puolelta paksuhko.



Vakaa kätiset ja tarkka näköiset nuoret Mikke ja Jere , minä pitäydyn + 0,5 alaraja ,tohon mallineeseen lisäsin 3 :nen “sulan” ,pitäähän se lentokoneessakin sivuvakain olla :rofl:

Odotan innolla kuinka sujuu koe lento tuon kanssa :smiley:

:innocent:Ei oikeastaan tarvitse, V-pyrstöisiä lentokoneita on paljon. Pyrstöttömiäkin kuten USAn häivepommarit… Jos kaikki on kohdallan muuten niin voisin kuvitella kaksisulkaisen nuolen lentävän ihan kohtuullisesti.

Niin minäkin ,niinku Jope sano että voihan sitä kokkeilla , riittäisköhän lentokenttä koealueeksi jos lähtee ihan omille teilleen ,pitääpä ruveta miettimään millaseen nuolirunkoon nuo tulee :wink:

Jep , ehdottomasti kokeilen 2 sulkasena ,tässä pointtina oli saada varma kiinnitys ohuille sulille

Edelleen… Monuksellakin on ollut kahden sulan nuolia kisoissa ennenkin.

Vau ,kuka lieneekään ,kaikki veto sormet nokin alapuolella ,oisko sulla linkkii hänen tekemisiin ,kiitos kiinnostaa :wave:

Näyttää vermeistä ettei oo perinne ampuja ,mut kaikki jousi ammunta mieleistä mulle

Unkarilainen Mónus József László on henkilö joka pitää seuravia ennätyksiään nimissään.
Rajoittamaton Puujousi 361 m
Rajoittamaton Yksinkertainen komposiitti 369m
Rajoittamaton Amerikan pitkäjousi 471m
Rajoittamaton Moderni aasialainen (lasikuitu) 538m
Rajoittamaton Lasikuitu 645 m
Rajoittamaton Englannin pitkäjousi 412m

Jouset ovat vaihdelleet 60 ja 130paunan välillä.
Mónus ei tee varsinaisesti jousiaan itse, vaan hän tekee nuolet.

Hups ,vakuuttava lista ,mulla ei tuo Lontoon murre mene ,olin Saksan kielen lukija, mut self bow kova tulos , danke shön ,täytyy googlaa ja yuotub :ok_hand:

No johan nyt lista onkin suomenkielinen nyt kun katoin sitä uudestaan :clap:, on meillä hieno foorumi :muscle:

Olin vaan laiska kun ekan kopion noista Mónuksen ja minun viesteistä suoraan :slight_smile:

Eipä tuo laiskuutta kun kaivelit esille , ja sit vielä suomennos , hattua pois :upside_down_face:

Tuon palan kiertää ympäri poikittaisella puukonterällä /sikli saa sulat jokuseen nuoleen ,riippuen montako sulkaa /nuoli Jeren vinkin mukaan nuo liimapinnat leviää ja karhentuu​:ok_hand:jos vielä kohtaus pinnan “terottaa” niin avot :wave:

Piirros 32/7mmm ,rapsutus terotus jälkeen 30/6mm tavote ,linnun sulat jää vähemmistöön ,ehkä :relieved: