Perinteinen nuolen metsästyskärki?

Moi, mistä olette hankkineet nuoliin metsästykseen sopivat kärjet? Ei siis noita moderneja leikkureita .

Sabe.fi stä aion tilata seuraavaksi kärkiä… oli ihan hyvän näkösiä

1 tykkäys

Vannesahan teristä olen leikannut kärkiä, mutta mitään en ole ampunut niillä. Semmoisia preerialeikkureita.

1 tykkäys

Primijousimetsästäjät pruukaavat tehdä itse kärkensä, joko teräslevystä leikkaamalla tai takomalla, jos on taidot ja vermeet jälkimmäiseen. Kaupalliset kärjet on tyylillisesti ja usein myös tarkkuudeltaan kehnoja primijousiin.

Teräslevyn pitää olla riittävän paksua (minimi 1,5 mm) ja hyvin teroittuvaa terästä, jotta siitä tehdyt kärjet kestävät vastaan tulevia kovia iskuja vääntymättä, ja jotta niistä tulee, ehdottoman tärkeästi, erittäin teräväteräisiä.

Viime vuosien ajan olen leikannut kärkeni Nyströmiltä saadusta (kiitos suuresti!) kenttävannesahanterästä, joka täyttää edellä mainitut vaatimukset oikein hyvin. Matskua riittänee vielä ensi kauden tarpeiksi, sitten katellaan uutta.

Eipä kestä. Hyvä kuulla että pelittää. Siinä olisi itsellekin sitten aihiot.
Niitä sahanteriä muuten löytyy sitten lisää ja paljonkin. Jos tarve tulee, voin niitä antaa haluaville kisoissa jatkossakin.

2 tykkäystä