Penobscot -jousi

Tämmöiseen jouseen törmäsin internetissä:

Intiaanijousi jossa kaksi jousta liitetty kahvasta toisiinsa. Micmacit kuritti näillä tunkeilijoita viikingeistä lähtien. Ilmeisesti idea on sama kuin taljajousessa, alkuveto on selvästi jäykempi kuin perinteisessä jousessa mutta loppuvedon jäykkyys ei enää kovin paljon lisäänny. Eli saa 60-paunaisen 50-paunaisen pidolla. Onko kellään kokemusta tai peräti tehnyt tommoisen?

Eiköhän tähän Mikke vastaa, että tuollaisen on tehnyt :smiley:.

Itse olen vain netissä nähnyt.
Eikös tuossa ole vain kaksi jousta päällekäin, joten ei kai siinä alkuveto ole lähtökohtaisesti jäykempi. Alkujännitykseen vaikuttaa se paljonko lavat kulkee jännekorkeuteen virittäessä. Eli jos jousessa on refleksiä paljon, on alkujännitys kova. Monissa recurvijousissa ja jännejousissa on näin. Jos taas on myötäkäyryyttä, alkujännitystä ei ole niin paljon.

Tuon penobscotin sovellutuksen etu on mun nopeen näkemyksen mukaan muissa asioissa. Noin saadaan tehtyä huomattavasti jäykempi jousi kevyemmästä puutavarasta länttäämällä ne päällekkäin, koska paunat lisääntyvät näistä yhteen.

Kaksi kokeilua on olemassa, mutta en oo jaksanu valmiiks asti viedä. Toisen selkä jouseen on tullu vähän propellia muistaakseni.

[quote=“hoja, post:1, topic:406, full:true”]
Intiaanijousi jossa kaksi jousta liitetty kahvasta toisiinsa. Micmacit kuritti näillä tunkeilijoita viikingeistä lähtien. [/quote]

En ole kotona lähteiden äärellä jotta voisin täydentää muistia, mutta eikös Penobscot-jousen synty ole voitu jäljittää reilu 100 vuotta sitten eläneeseen intiaanikeksijään. Ei lähellekään viikinkien aikainen eli <1000 vuotta vanha innovaatio.

Joo uskon kyllä Tuukkaa ennemmin kuin epämääräisiä nettikirjoitteluja tässä. Mun briiffauksen lähteenä on tämä kirjoitus:

http://www.primitivearcher.com/smf/index.php?topic=10369.0

Suhtauduin itsekin kriittisesti tuohon mutta romantikko minussa haluaa vieläkin uskoa ja toivoa että näin. Vähän kuin kuittina taljamiehille, “in your face!”.

Onhan toi hieno idea kyllä. Mikke, saako vienon pyynnön esittää että josko kuvia tai teko-ohjeita. Ymmärtääkseni selkäpuolen pikkujousi on reflex ja saamarin jäykkä. Vai kävisikö deflexille taipunut lyhytjousi lyhennettynä ja selät vastakkain?

Steve Allely + Jim Hamm kirja: Encyclopedia of Native American Bows, Arrows & Quivers.
Siellä sekin vastaus muistaakseni on mutta eipä oo kirja käsillä nyt…