Panagiotis Kavalieratos Archery

Ampuu nipistysotteella ja oikeakätisenä vielä vasemmalta puolelta kahvaa, nuolet joko veto- tai jousikädessä. Kyllähän näistä videoista sai ihan uutta puhtia nipistysotteella ampumiseen. On melkoisen nopea kaveri…

Ihan mielenkiintoista. Tuo viimeisen videon lopun tyyli lienee se nopein, kun nuolia pidetään sormien välissä, josta ne vedetään nopeasti jänteelle.
Toki homma jää show-liikkeeksi tämmöisissä videoissa, kun alan harrastajaa kiinnostaisi nähdä oikeasti voimalla lähtevä nuoli joka tekee vahinkoakin, vaikka sitten vähän hitaammin. Siinähän sitä sitten näkisi kun alkaisi itsekin treenaamaan. Mutta kun on tuo sää ja sitten vähän huono ajankohta ja lapajumia ja vielä… :smiley:

Tollasia jousia ei ollu ku lapsi natiiveilla ja nekin oli parempia. Kaverin jousi näyttää matkamuistolta. Kattokaa näättekö yhtään nuolta jäävän kiinni mihinkään tai kimpoavan mistään? Kuin ne noin katoo ilmaan? Jos kaveri oikeesti tuossa ampuu eikä nuoli ole digitaalisesti lisätty niin on kyllä ihan ok nopee nokittaja. Ainakin selän takaa viinestä osuu nokki aika kumman nopeesti jänteelle… minkälaiset nokit…? No mutta nuolet katoo ja jousi on ritsa. feikki tietsikan kuvaohjelmalla leikki.

Johtunee ihan valotuksesta, kamerasta jne. Sinnehän ne jää johkin levyyn kiinni. Ei mun mielestä mitään kummallisen nopeasti lentäviä nuolia. Nehän voi olla ihan minkä tahansa painosia kuitenkin.

Joo en sanonutkaan että lentäis kummallsen nopeaan. Nopea nokittaja lukee mun mielestä tuossa ed. viestissäni. Sanoin samoin että nuolet katoaa mystillisesti. Valkoiset sulitukset ei mun silmillä näy törröttävän missään…? Valkoinen näkyy yleensä aika hyvin.

Mutta jousi on ihan diibadaaba. Jos koristeisiin ei puututa, niin esim. jousen nokit ovat raskaammat kuin mun ala-asteella tehdyissä jousissa. Tuon jousen malli ei ole rakenteelisesti minkään Native America jousen mukainen kopio.

Juha - ei ne nuolet mihinkään katoa. Katso koko näytön moodissa, niin kyllä ne nuolet siellä törröttävät. Muuten samaa mieltä.

Tekemistä on ihan joka lähtöön. Äsken luin somessa jonkun jousenrakentajan julistuksen / kauppapuheen:

“Who wants to step back into the Stone Age? For me, it has been my lifelong dream to hunt as our ancient ancestors did. My pursuit to create 100% natural bows, stone points, strings and arrows started at 12 years old and now at 40 has become reality. In the process I have become good enough to the point that I’m thinking about selling primitive hickory bow and arrow kits. To produce natural gear like this is incredibly time consuming! Arrows alone take at least 5 hours to make using ash saplings and obviously won’t be exact matches. In my world and the world of our ancestors, I get what nature has given and do my best to make usable tools out of it. The strings are made of a plant called dogbane that grows naturally in many wet areas, they too take at least 5 hours to produce. Here’s my question, how many would be willing to pay $400 for a hunting grade bow like pictured with a dogbane string and 3 matched arrows with stone points? I would also offer the kit in a high grade model for $600, to those looking for something more clean.”

Tuo tumma vaakaviiva " ansestraalisen kivikausijousen" kullinpaksuisessa raiserissa on nuolihylly. Mitä olette muuten mieltä, onko 400 taalan tilleri, tuossa?

Heh… :smiley: Jospa markkina ohjailisi. Toivotaan.

Aikamoiset saranat noissa lavoissa kyllä on. Ideahan on mitä mahtavin. Noi nuolet on erityisen kiinnostavia, miten noi kivikärjet on varsissa kiinni?

Vähän samanlaisia haaveita on meikäläiselläkin. Jos kolmen vuoden kuluttua söisi yhden vuoden ajan vain sen lihan minkä on itse omatekemällä jousella metsästänyt. Mieluiten ugrityylinen koivulylymäntylaminaatti, ahvenennahkaliima ja tuohella suojattu. Siihen tähdätään.

2 tykkäystä

Siinäpä tavoitetta, Heikki! Itse tätä nykyä syön itsetekemälläni jousella ja nuolilla saatua lihaa melkein joka viikko, mutta ihan pelkästään sillä ei omnivori elä.

Monipuinen euraasialainen jousi on jylhä peli, mutta minulle liian nuorta tekniikkaa, jotta näppäilisi syvimpiä jänteitäni. Suomessakin elettiin 90 % jousenkäyttöajasta ilman sitä.

Vaatii aikuisen hirven kaadon ja pienemmät elikot siihen päälle. Vastaavasti pari kolme peuraa vuoden mittaan plus muut siihen päälle. En millään muotoa ole hirven kaatoon yllyttämässä :wink:

Tuohan hoituu kaikilta. Jättää vaan lihan syömättä. :smiley:
Itsellä kun tulee se pari kiloa syötyä viikkoon, pitää vissiin odottaa hirveä luvalliseksi.

Tavoite on tiukka pienriistalla, jos joka päivälle lihaa haluaa aterialle. Rusakko joka viikko ja se on siinä tai pari-kolme fasaania. Peura on jo kiloisampi. Jos ynnää että joka viikolle kaato niin saa olla maastossa moninkertaisesti enemmän kuin kerran viikossa. Ja jos kesäksi pitäsi pakkaseen saada niin enempi kuin kaato viikkoon tarvitaan pienriistalla. Riippuen maista ja sopimuksista, mutta mulla menee riista-aikaa moneen muuhunkin kuin itse metsästykseen. 2-3 kertaa ruokintaan vientiä vko ja nyt tuli eka norjalaisloukku valmiiksi. Siinä on kohtuu monta työpäivää puunkaadoista valmiiseen loukkuun. Jos loukkutoimintaa on, niin niitä pitää myös tarkastaa. Siinäkin hommansa. Ruokintapaikkojen vasarointia ja tornien huoltoa myös. Vaikka torneissa olen tosi vähän, mutta jos seuraan kuuluu, pitää kelvata työt jotka eivät ole omien tarkoitusperien keulassa. Toki nikkaroin ekan jousitornin marraskuussa itselleni. 2 miehen voimin siirrettävä malli. En ole paljoa ehtinyt testata. Sorsalauttahommat, pusikoiden rantaraivaamista vielä siihen päälle niin on siinä puhdetta. Balanssia pienpetojen ja riistan välillä ja ruokinnalla koetetaan pitää kantaa vahvana ja myös omilla mailla viihtyvänä. Ihan mukavaa touhua. Meidän seuraan kuuluu 8 henkilöä joista 2 enimmäkseen metsästää niin on luonnollista että ne kaksi myös eniten talkoilee. Olen toinen niistä.

Joka päivälle lihaa haluava pärjää vallan hyvin pienriistalla, mikäli tavoitteena ei ole syödä suuria määriä lihaa. Sehän on suorastaan globaali päämäärä tätä nykyä. Tai otetaan eräskin sensei, jonka lääkärin määräämä ruokavalio sallii 100 grammaa lihaa päivässä, piste. Suolestettu, kynitty, siivetön, jalaton ja päätön fasaanikukko painaa melkein kilon. Sensei saa siitä kaiken sallitun lihan melkein puoleksitoista viikoksi. Suolestettu, nyljetty, tassuton ja päätön keskivertorusakko painaa niin paljon, että siinä on lihat tuolla saannolla melkein kuukaudeksi.

Tätä nykyä käyn metsällä monta kertaa viikossa, ja saalista tulee noin kerran viikossa, myös tällä viikolla. Liha-altaasta tulee kauppareissuilla harvoin nostettua tavaraa.

1 tykkäys