Palmusunnuntain ammunnat

Warriors of West on EMAC - Equestrian Martial Arts Club ry järjesti tälle sunnuntaille pikku kotikisat ja olihan sinne mentävä kun tuossa nurkan takana kerta asuvat.

Kilpailumuoto oli ampua max 4 rastia niin monela nuonlella kuin ehtii 30 sekunnin aika välillä vähintään kahteen maaliin 4 kierroksen verran (vain kolme parasta kierrosta lasketaan pisteet) Jos ampujalla kesti keski kauemmin kuin 30 sekunttia niin jokainen yli menevä sekuntti tuot yhden miinus pisten.
Nuolta ei saanut nokittaa ennen lähtöä.

Luonnon jousilla ampuivat vain minä sekä Sami Hottinen.
Minulla +45 paunainen hikkori/saarni laminaatti + viime vuoden preerianuolet ja Samilla muistakseni pihlaja lonkkari. Nuolista en muista. Muut ampuivat lyhyilla kuitujousilla sekä nuolilla (tarkoitettu siis ratsastukseen)
Tällaista se vain välillä on… Tulokset tulevat myöhemmin.

Päivän lopuksi ammuimme vielä kokeeksi pituutta. Mihai Cozmei lainasi lukki joustaan kokeeksi itse tekemääni siperia varten. Kyllähän sillä tuli tavalliseen vetoon verraten yli 30 metria lisää ihan heittämällä :smiley:


Onnea voitosta! Kauhee kutina tehdä tommoinen mongolijousi. Taitaa vaan olla pakko tehdä jänteillä, noin hurja taipuma pienellä matkalla.

Kiitosta. Oli erittäin kaunis päivä olla maastossa läsäyttelemässä tikkuja pusikkoon.

Kyllä ne jänteen sen koossa parhaiten pitävät. Olen muutaman kokeilut ihan pelkästä puustakin ja eivät ne nyt niin hirveesti missään muussä häviä kuin palautumis nopeudessa.
Hikkorista sekä osagesta on jenkkilässä tehty aika lain saman tyylisiä yksipuisia jopa ihan hyvillä paunoilla, mutta useimmin heitto jää ymmärtääkseni aika samalle viivalle kuin normaali D jousi.
Ainakin TTBB 1 on sivulla kuva 48" (122cm) pitkästä 57"lb 28" hikkori jousesta. (tälle ei sanota nopeudesta mitään)

Tulokset:

  1. Mikke Reinikainen 47,66 pistettä
  2. Tero Ulvinen 45,34 pistettä
  3. Bea Wilen 34,55 pistettä
  4. Mira Lehmusvaara 30,60 pistettä
  5. Sami Hottinen 21,22 pistettä
  6. Anna Hottinen 19,98 pistettä
  7. Raisa Mettala 15,56 pistettä
  8. Eija Puisto 12,85 pistettä
    (Kisan ulkopuolella lopuksi rykäisi Katariina Cozmei 24,04 pistettä)

Onnea vain Mikelle! Tuliko voitto nollaharjoittelulla, vanhasta muistista? Eikö jousiammunta ole kuin polkupyörällä ajo… Luulen myös, ettei Mikelle tullut miinuspisteitä!

Kiva, että vapaamuotoista jousitoimintaa järjestetään ja tuo oli varmasti mukava tapahtuma.

Onnea Mikelle! Kisakausi aukeaa oikein kivasti. :slight_smile:

Oliko kisassa siis jänneselkäinen sarvijousi? Kenen tekemä?
Siis nuo kolmen kuvan jouset joissa ammutaan taivaalle, itsetehtyjä? Ei kai…

Tuomo: Nolla treeni, uusi jousi. Extempore mielenhäiriö ja ulos! Miinus meinasi tulla kun Mihai ei musitanut aluksi ertoa että nuolta ei saanut valmiiksi nokittaa. Onneksi Katariian huomautti asiasta Mihaille.
Olimme Tero Ulvilan kanssa samoilla pistellä vaikka hän ampui paremmin niin minä tahditin itseni joka rastilla sujuvammin.

JNyström: Yllätyksiä :smiley:

Menna: Luuletko tosiaan että olisin jättänyt jotain tuollaista kertomatta jos olisi ollut oikea :smiley:
Kyseessä on erään kuuluisan jousen valmistajan tekemä prototyyppi Mihaille testi käyttöön. Muistaakseni 45lb 28 vedolla (50lb 31"?)

Heh, nauratti tämä, “oikea”. No lelujahan ne muut onkin, vasta sarvinen on oikia PYSSY! :stuck_out_tongue_winking_eye: