Pähkinä

Mulla olisi nyt mahdollista hieman valita pähkinäpensaan haaraa aihioksi.

Kuinka paksu sen pitäisi olla 45-50 paunaisen jousen aihioksi?

Onko hankala kuivata?

Niin iso kuin mahdollista. Itselläni on valmiit lonkkari jouset olleen noilla paunoilla (+170cm pituisia) noin 2,5cm/3,8cm kahvan molemminpuolin.

Isoimmat pähkinäpensaan haarat ovat tyypillisesti kierteellä. Pienemmistä saa suorempaa. Vähänkään liian paksuksi jätetty pähkinäpensasaihio halkeilee / repeilee innokkaasti. Ohuena kuivuu oikein kiltisti ja nopeasti.

Osaako kukaan antaa jotain suuntaa mihin kannattaa pähkinän kaa kulkea, vetopituutta sais olla 31”, voimaa on myös vetää joten paunojakin sais olla reilusti, oon ekaa kertaa foorumilla, muuten oon veistellyt ja kokeillut itekseen noita mut nyt tekis mieli saada oikee kunnon jousi

Omien kokemuksien perusteella ota joku 180-200cm pituinen pölli. 8-15cm halkaisija on ihan hyvä. Ota tasainen sivu, jotta selkä on mahdollisimman tasainen. Kahvan kohdasta tekee sen 4cm leveän ja siitä tasaisesti ohentelee kärkiä kohti. 1cm kärjet ovat ok, voi vetää kapeammaksikin. Syvyyspaksuuden määrittää sitten se kuinka jäykän haluaa jousesta ja mitä aihiossa on varaa.
Ei välttämättä kannata tehä poikkileikkaukseltaan D:n muotoista, kuten marjakuusesta, koska pähkinä ei välttämättä kestä semmoista rasitusta. Eli litteä, hennosti pyöreä vatsa toimii hyvin👍.
Jos haluaa hifistellä niin lämpökäsittelee vatsapuolen, niin saa ekstra puristuslujuutta jouselle.

Muokkaus: Jos haluaa siis kuivattaa märkää pähkinää, niin voi tehdä nää kaikki meikän kertomat jutut jo märälle kepukalle, jättää vaan vähäsen ekstra tavaraa ympärille ja vajaan kuivumaan. Nopeuttaa prosessia aika paljon verrattuna siihen, että koskemattoman aihion kuivattaa kokonaisena. Itsellä ei oo pähkinät halkeilleet vaikka ovatkin olleet kokonaisina, mutta ne sattuivat olemaan poikkeuksellisen suoria ja ei ollut korkkiruuvia. Liekö tämän olleen se syy ettei halkeillut. Tietenkin puuliimat päissä, ettei liian nopeaa kuivuneet.

1 tykkäys