Ostan jousen.

Moi. Haluaisin ostaa primitiivijousen, ja tietystikin edullisesti. Erityisesti kiinnostaa sekä ugri-tyyliset ja hevosjouset, vaikka kyllähän se lonkkarikin on aina lonkkari. Paunoja voisi olla 40 ylöspäin. Tällä hetkellä ammun eniten 55 paunaisella vastakaarella. Köyhä olen kuin mikä, mutta voisin tarjota rahan lisäksi syksyllä hirven jänteitä ja luita tai muuta mitä nyt metsästä irtoaa, sulkia ja nahkoja. Ja erilaisia puulajeja. Vaahteraa, pihlajaa, syreeniä. Pihlajasta ja syreenistä löytyy jopa jotain valmiiksi kuivia pätkiäkin.

Voisit ehkä vähän tarkentaa haetko lonkkaria vai ugrijousta/hevosta. Molemmille on omat tekijänsä foorumilta.

Ja kaikki vaihtoehdot kyllä maksaa joten en tiedä suostuuko kukaan ky. vaihtoon.

Pieni mainos:

Itse tilasin TuomoReiniaholta pitkäjousen yli 300:lla ja se todella toimii ja on hintansa väärti. Tuohon hintaan saa aika paljon luonnonmateriaaleja kerätä.

Ei suomessa ole ugri- ja hevosjousten tekijää. Yksittäiskappaleita syntyy, mutta mitään ei ole vielä rohjettu myydä. Mikke teki jonkun jousen ratsujousiampujalle pelkästä puusta, mutta se oli kevyt eikä varsinaisesti kovin lyhyt. Tarttis jännettä tai sarvia, joka nostaa työkustannuksia.

Niinpä, et tiedä. Onhan niitä jousia annettu joskus ihan ilmatteeksi. Tiedän ihmisiä jotka ei periaatteesta myy ollenkaan jousiaan, vaan antaa pois.

Kyllähän vaihtokauppa käy, miksi ei. Materiaalien hankintaankin menee aikaa, vaivaa ja rahaa.

@Jannepanne : Mikä vetopituus pitäisi olla?

2 tykkäystä

Oiskohan tuommoinen normi 28? Juu, siis olen seurannut näitä sivuja jo kauan. En vaan itse koskaan kirjoittele mitään, tai ainakin hyvin harvoin. Olen todella köpsä käsistäni, vaikka onkin oma pikku verstas tuossa jne. Viimeksi tänä keväänä yritin tehdä pitkäjousta pihlajasta, meni hermo… Muistan et joku teki ugrijousen, siitä lähtien se on miun mieltä kiihottanutkin. Ja tuo raha, kirottu välttämättömyys. Tottakai minä jousesta maksan, mutta ois kätevää jos joku haluaisi noita vaikkapa joutsenen sulkia, tai hanhen, joita taitaa molempia olla varastossa. Ja syksyllä on tuota hirven jännettäkin saatavissa ihan riittävästi. Enkä sit taas halua itse myydä niitä, vaan mieluummin annan tarvitsijalle. Sama noiden puiden kanssa. Jos joku tarvitsee, niin kyselyä perään vaan. Saa tulla ihan ite valkkaamaan metsästä sopivia. Ja oikeastaan ois kiva tehdä jonkinlaista yhteistyötä, ehkä. Vaikka hiton introvertti olenkin. Ja syy miksi kirjoitin tuon ostoilmon niin laveasti on yksinkertaisesti se että kun minua kiinnostaa kaikenlaiset jouset. Korealaisesta sarvijousesta englantilaiseen pitkäjouseen. Ja kaikki variaatiot. Ja myös materiaalit, myös epäortodoksit. Ja miulta puuttuu toimiva hyvä primitiivijousi. Tykkään tutkia ja harrastaa pikkuisen tuota historiaa, ja fantasia historiaa, ja on jokju pukukin tuossa. Tuntuu olo normaaliakin tyhmemmältä kun on joku viikinki asu, ja Falcon pitkäjousi jossa on hiilikuitua ja nuolihyllyleikkaus. Vaikka se hyvä oikein mainio jousi onkin, niin siltikin. Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, jousia ei voi olla liikaa. Ja Yks noista tyttäristä aloittelee juurikin ammuntaharrastusta ( Äitinsä pitkäjousella, marjakuusta) Joten sillekin pitää varmaan jousi jossain vaiheessa ostaa… Tulipas pitkä vastaus, vastaamatta kai mihinkään? Mutta kun tää on isompi harrastus tää kirjoittaminen, niin välistä lähtee lapasesta.

6 tykkäystä

Niin, siis nimenomaan: ugri/hevosia yksittäiskappaleita syntyy mutta ei ole vielä rohjettu myydä.

Hyvin tehty lonkkarikin taitaa olla vähän eri jousi kuin ugri/hevonen, joten sen takia alkuperäinen pointtini.