Orapihlaja sekä Tuomipihlaja

Tuomipihlaja on kovaa ja vahvaa puuta, mutta ei kovin puristuselastista.Tuomipihlajavatsan saa puristusmurtumille, jos yrittää paksun sektion ja pyöreän vatsan yhdistelmää. Parempi pitää tuomipihlajajousten vatsa litteänä.

Voivoi, onko sinulta tosiaan jäänyt huomaamatta, että viralliset instanssit on aika kujalla perustavanlaatuisista asioista, kuten sotajousien vetopituuksista ja täten nuolien pituuksista? Eli esimerkkinä koko 32" standardi nuoli ei ole kovin paikkansapitävä keskiverto ajan nuolista.
Minä olen kyllä varsin tietoinen pyöreävatsaisuudesta.
Mukava kuulla, että tämmöinen tietämätön vääntäjä kuitenkin tulee ampumaan kansallisella tasolla ihan mahdollisesti tulevaisuudessa. Eiköhän siihen mennessä pitkäjousien säännöt ole osattu korjata kohdalleen. :slight_smile:

Nyt menee taas ohi aiheen mutta linkitätkö Tuukka säännöt joissa mainitaan että vatsan pitää olla pyöreä?

Etsin nopsaan mutta en löytänyt. English warbow society mainitsee, että vatsassa pitää olla jotain muotoa. Ilaa:n säännöissä sanotaan että vatsa saa olla tasainen. Nfaa, “cambered D-shaped cross-section”, mitä sitten tarkoittaakaan käytännössä. Millä fontilla D-ehto pitää toteutua? Ja tuossahan D voi olla kumminpäin vain. Ei säännöissä sanota että nimenomaan vatsan pitää olla pyöreähkö.

Yleensä säännöt koskevat mittoja kuten 5/8 suhde, pituus, tms.

Kaivoin mapista FITA Constitution and Rules-tulosteen. English Longbow Divisionin 1. säännön ensimmäinen lause kuuluu:

“The bow shall be the traditional longbow made from wood, with stacked belly, and nocks.”

Oulussa asun, laita mulle jossakin vaiheessa osoite niin postitan satsin. Kokeile ensin toimiiko se niin kuin pitää ja päätät sitten onko se maksun arvoista .

Piti käydä iltalenkillä sahaamassa muutama runko lisää. Olo on kuin lapsella karkkikaupassa jossa saa mättää mahan täyteen ilman maksua. 120-150 cm aihiota on sahattavissa pyörryttävä määrä. Ainoa huolen aihe on että tiheikköä ei panna nurin ennen kuin olen evakuoinut varaston täyteen. Kiirettä pitää lähiaikoina.

Alhaalla 175cm/25mm, keskellä 200cm/35mm ja ylhäällä 195cm/45mm.

Jospa noista jotakin saisi aikaan, ensi viikolla pitää mennä uudestaan ja rauhassa katsella eri kanteilta tiheikön tarjontaan.

Eikun vaan talteen, jos tila riittää. Kauppatavarana käy varmasti toisille, vaihdossa saat mukaan sitten jotain muuta.