Omat välineet menneiltä ajoilta

Muutama kuva omistani (vanhoista)

Pituudet 23-32 tuumaa, Painot 14-32 grammaa,
Materiaalit:
(varsi) Mänty, kuusi, koivu, hikkori, vaahtera, pähkinäpensas, ruusu sekä saarni.
(sulat) Hanhi, joutsen, riikinkukko, kalkkuna, merikotka sekä raakanahka
(nokit) Vesipuhveli, hirven sekä lehmänsarvi
(kärjet) Luu, hirven, lehmän, vesipuhvelinsarvi, messinki, teräs sekä liuskekivi

On siinä Mikellä kauniita nuolia! Nuolen kärjen vahvistamista olen miettinyt, että voisi kannattaa. Uusimman setin nuolien kärjet olen höylinyt aika ohueksi ja teräväksi - ja niinhän ne yleensä muutenkin ovat ohuita - niin pienikin kiviosuma voi katkaista kärjen, jolloin nuoli on pilalla. Iso työ hukkaan.

Nuo sarvikärjet näyttävät olevan kartiokiinnityksellä? Toinen tapa voisi olla sahata kärkeen 50-100 millin ura ja upottaa siihen sarvea tai jotain lujaa puuta, samalla tavalla kuin Mikke on tehnyt messingin kanssa. Messingillä voisi saada sopivasti lisää kärkipainoa, vai tuleeko jo liikaa?

Hienoja pituusnuolia! Mahottoman hienoja.

Tuo sarviupotus kärkeen on hyvä ratkaisu, kun kelpaa sillekin joka ei halua kärkeen kovasti painoa. Ilmeisesti teet nuo jollain pienellä kartioporalla? Onko yhtään tälläistä rikkoutunut?

Täytyykin kokeilla vastaavia omiin pituusnuoliin.

Näihin on käytetty vain viiloja sekä puukkoa. Muutamiin vanhempiin olen tehnyt upotukset poraamalla proxxonillä reijät sarveen ja vuollut puuhun tapin. En käytä tätä enää ellei ole pakko.

On niitä muutamia. Suoria kivi osumia mutta ei ole vaikee korjata
Tommonen pitkä V splitti kärkee on helkkarin nopee korjata vaikka kenttä oloissa.
Vanha poist puukolla ja pinnat tasaiseksi, sarvet oon tehny kotoon jo valmiiks nii sit ei muutaku pikaliimaa väliin ja ylimääräiset vuollaan pois.

Toi messinkin on topiminu helkkarin hyvin. Mulla on muutamassa myös lehmänsarvee mut tuntuu hepposelt. Ajattelin myös käytää jotain vannesahan terää.