Oikea nuoli?

Mulla on muutama vanha nuoli joissa on tuo ura vinossa ja kyllän olen huomannut vaikutuksen ihan silmällä.

Kiinnostavaa. tietty nokkiura vaikuttaa. Joskus ne tosiaan on hieman toispuoleisia. Ei pitäis olla.

Jos kyse on vaan nokkiurasta niin siihen on nykyään ratkaisukin jo käytössä metallisen tulkin myötä.

En ole koskaan kiinnittänyt huomiota nuolten jäykkyyteen, mikä on traditionaalista, mutta tarkkuuden kannalta huono juttu. Mutta olen jo kauan punninnut varret. Samaan settiin valitsen varret, jotka painavat 1-2 gramman tarkkuudella saman verran. Jo tämä pienentää aika paljon osumakartiota verrattuna siihen, että varsissa olisi kymmenekin gramman heittoja.

Metsästysnuolia tulee tehdyksi turhan pieninä setteinä ja monasti ihan vain yksin kappalein. Testaan ne tietylle jouselle sopiviksi ampumalla paperilautasta (tai mitä vain maalia) 10-12 m matkalta. Tällöin on helppo huomata, että muutamat nuolet osuvat jatkuvasti, kun toiset heittävät metrin sivuun.

En raaski tuhota huonoja nuolia, vaan käytän niitä esim. maastossa lahokantojen ammuskeluun. Tällöin olen huomannut, että huonokin nuoli tuntuu toimivan ihan hyvin. Luultavasti ilmiö johtuu siitä, että kun maastossa ammun vain yhdellä tai kahdella nuolella, niin aivot oppivat nopeasti korjaamaan tähtäystä nuolen ominaisuuksien mukaiseksi.