Nuolista kiinni

Tuttu lause radalla… no nää nuolet ei sovi!!! Eikun uusia tekemään.

Tein vähän inventaariota ja onpahan tukku nuolisettejä kertynyt sitä oikeaa settiä etsiessä. 47kpl nuolisettejä ~8kpl nuolta. Kaikki ratakärjellä valmiina ampumaan.Tässä sylillisessä suurin osa.
Oon säntillisesti pitänyt hyvässä kondiksessa niputettuna ja katkenneet korjattuna.

Seuraavaks vois opetella ampumaan… Tosin nyttenkin 2kpl nuolisettejä tekeillä! Haha en lopeta ikinä! Tajuaahan sen tyhmempikin että tässä vaiheessa näistä käsitöistä ihan oikeasti tykkään. Pienen pienikin ero on tekemisen arvoinen parannus.

Mitenkäs muilla on “nuolista kiinni” tämä touhu? Onko samanlaista varastoa konkareilla?

6 tykkäystä

Kaksi settiä löytyy. Totta on että loppupeleissä nuolilla ammutaan. Vaikka olis miten hyvä ja nopea jousi niin huonoilla nuolilla hajonta tuppaa olemaan pesuvadin luokkaa jo kymmenessä jaardissa. Nuolen tekeminen on vaan semmoista piperrystä että tämmöisellä puolen minuutin keskittymiskyvyllä varustetulle se on yhtä murhaa. Siksi vain kaksi.

Onhan noita kertynyt, itsellekin, eikä tässä ole vielä kaikki.

1 tykkäys

Onhan noita varmaan saman verran, osa hajautettuna mökille. Enemmänkin olisi, mutta myin kaikki notkeimmat niitä tarvitseville.

1 tykkäys

Hah, nuolten tekohan on terapiahommaa ja onnistuu osin (sulitus ja kärkien liimailu) jopa TV:tä töllätessä.

Töllön töllötys on yhdenlaista elämänhukkaa, paitsi jos tekee samalla lisää nuolia.

3 tykkäystä

Minulla on kanssa ollut nuolitehdas käynnissä tänä talvena, ja ihan kunnon sylykset noita on kertynyt. Aattelin silti jatkaa vielä. Ampumalla poimin sitten tilastollisesti parhaat edustusjoukkueeseen. Eipähän tartte kesällä murehtia jokaista hukaan tai rikki mennyttä.

Just näin eli samoilla urilla ollaan.

Onhan myös mageeta kun tulee uusia värejä, sulitustyylejä, kovapuukärkiä. Ihan melkein asusteesta voi puhua. :smiley:
Lisäksi että löytyy 60g saarnibluntteja, leikkurivesoja, täysiverisiä viktoriaanisia taulunuolia, pituusnuolia, maastonuolia - niin onpa monenlaista mistä löytää iloa ampua. On siinä omaa käsityöhistoriaakin jo kummasti, kun puolet nuolista on käsin höylittyjä vielä.

Löysiä nuolia voisi lahjoittaa/myydä kanssa itsekin. Ainakin siitä versiosta eteenpäin kun nuolet alkoi jotenkuten olla siistejä. Pitäisi myös reteemmin ottaa joku vanha setti ja tuunata siitä nykypäivään hyödyllinen, ennemmin kuin aloittaa uudesta. Mutta kuten jousipuidenkin kanssa, uudet aihiot on aina houkuttelevampia.

1 tykkäys

Mun treenikäytössä olleet nuolet alkoi yhtäkkiä välttelemään keskustaa ja meni jo melkein usko itseen. Onneksi älysin että nuolet oli väsyneet kun niitä paukutti täydellä voimalla flintissä 7 metristä pakkaan. Oikaisin nuolet ja kunnostin muutenkin, ja alkoi taas hakeutua keskustaan, tai sinne minne vedin.
Kivointa oli että poikakin innostui monen vuoden tauon jälkeen ampumaan. En ole yhtään tyrkyttänyt…

1 tykkäys

Itselläni on kokonaista 12 viineä eri lukumäärillä täytettyinä (isoimmassa 32 ja pienimmässä 6) ja yksi ikean lipasto kaapissa täynä hylkyjä, parittomia ja mitälie kokeiluja…

Kunhan joskus pääsen muuttamaan niin lasken kaiken sisään heitettävän uudestaan ja pidän lopuille viikkarihautajaiset.

1 tykkäys

Olen tehnyt pienempiäkin eriä nuolia kuin 8. Joskus materiaalien vähyyden takia, esim metsosulin sulitettu setti taisi olla 6kpl.
Hyvä setti on kuitenni n.10-15kpl haarukassa ja sieltä valikoituu ne parhaat aika pian.
Vaikea sanoa settien määrää. Pitäisi laskea ihan. Osan myynnytkin. Oletan tehneeni 15-20 nuolisettiä, nyt aikuisiällä. Montaa settiä olen jatkanut ihan millin muutoksilla, jolloin nuolissa on järjestysnumeroita 42. 43. 44. jne.

Mulla on ollut jo muutaman vuoden käytössä merkintä jossa on paunat/vuosi/sarjanumero.
Huonojen kierrätys on niin tiivistä että romunuolia ei jää paljoa nurkkiin. Jos nuoli vaurioituu niin puran sen heti varaosiin jos sulat ja kärki ovat vielä käyttökelpoisia.