Nuolipaja

Jos jotain inhoan perinnejousissa niin se on nuolien tekeminen. Jotenkin ei vaan kärsivällisyys ja taito ja hienomotoriikka riitä. Nuoli on kuitenkin ihan olennainen osa perinnejousiammuntaa, huonolla jousellakin ampuu hyviä nuolia ihan kohtuullisen tarkasti. Oon useamman viikon miettinyt että ainoa konsti parantaa vaiva on tehdä niitä enemmän. Mietin että jos järjestäisin nuolipajan: ensi kesänä joku viikonloppu, tavoitteena 100+ nuolivarsiaihiota jotka punnitaan, spinetetään ja tehdään useampi tasalaatuinen nuolisetti. Taulunuolia ja metsästyskärjellä. Vaimoltakin jo saatu lupaus moisen session järjestämiseen. Joten: ensi kesänä, Urjalan mökillä järjestän nuolipajan. Yksi viikonloppu, la-su. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin. Aihiona 8mm ja 10mm pyörölista, mäntyä, K-raudan bulkkikamaa siis.

Mulla on tilaus vetämässä AliExpressiin ja jos se toimii niin aattelin tilata sulkia, sulituskoneen ja kärkiä samasta paikasta ison erän. Siis jos eka bambunuolitilaus tulee koskaan perille ja jos ne on edes välttäviä laadultaan.

Ja tämä nuolipaja on siis avoin kaikille. Ruokapuolen tarjoan. Juomat itse harkinnan mukaan. Mökissä yöpymismahdollisuus mun lisäksi kolmelle. Muille telttamahdollisuus, omat teltat mukaan. Sähköt, terassi, grilli, kantovesi ja ulkohuussi eli perus mökkivarustelu. Perustyökalut löytyy. Osoite Myllynkulmantie 310 Urjala.

1 tykkäys

Hieno idea! Turkulaisilla on Kuralan verstas, jossa samanhenkisiä on mahdollista tavata säännöllisesti mutta muualla Suomessa väkerretään jousia ja nuolia ihan liikaa yksikseen.

Nuolien tekeminen on kivaa! Varsinkin se hetki, kun pääsee ampumaan viimeisen päälle tehdyllä nuolisarjalla ensimmäistä kertaa. Nuoli on tosiaan tärkeä kapistus, joten ne kannattaa tehdä kunnolla. Ehdottomasti tärkein osa osa on nuolivarsi, varsinkin nuolivarren oikea jäykkyys. Sen selvittäminen onnistuu vain sulattoman nuolen testillä.

Mitä nuo K-raudan pyörökepit maksavat per kappale ja mikä niissä on saanto? Entä mistä tilasit bambunuolivarsia?

Urjala ei olisi kaukana. Kesäviikonloppumenokalenteri täyttyy jo kyllä uhkaavan nopeasti, katsellaan.

K-raudan nimike pyörölista mänty Cello 8mm ja 10mm on kätevästi 2400mm määrämittaa, yhdestä tulee kolme 800mm eli aika tarkkaan 31,5" vartta. Tavara on oksatonta ja aika hyvälaatuista, mun kokemuksen mukaan syykulun, mutkaisuuden tms. takia hukkaprosentti on 15-20%. Käyn Syrjälän K-raudassa tilaamassa etukäteen 20 kpl kumpaakin paksuutta eli niistä tulisi 3x20 x2 = 120 nuolivartta, hukan jälkeen noin sata. 10mm pitää sitten ohentaa 11/32 tai 23/64 -paksuuteen eli 8,5-9mm. Sikli-porakonehiekkapaperimetodilla siihen menee noin 10min/varsi.

https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/haku/pyörölista

Bambunuolet tilasin AliExpressiltä, kiinalainen moderni silkkitie. 6kpl valmista selfnock-nuolta oli 20,61 eur. Free shipping. Tuolta saa vaikka mitä jousiammuntasälää. Valmiita nuolia, bambuvarsia, kärkiä, sulkia, mongolijousia… Toimitusaika on toimittajan mukaan 30päivää eli joulua joutuu pikkasen odottamaan. Mikäli nuolet ovat edes kohtuullista laatua niin tilaan tuolta sulituskoneen, sulkia ja kärkiä. Ehkä bambuvarsiakin.

12Pcs High Quality Bamboo Arrow Shaft for DIY Bamboo Arrow Archery70-90cm
http://s.aliexpress.com/faYj6niY
(from AliExpress Android)

Nuolen jäykkyysmittari pitää olla ehdottomasti käytettävissä. Muuten ei tule mitään. Tai varmaan tulee mutta auttaa kummasto kun nuolivarren jäykkyys on tiedossa.

Joo tarkoitus on tosiaan jonkin sortin Acme -diy-spinometer tehdä myös. Ajatus on tehdä älytön määrä varsia jotka punnitaan ja spinetetään. Oletusarvona on että saisi tehtyä ainakin kymmenkunta kuuden varren tasalaatuista settiä. Itse pidän kaksi, muut on myynnissä materiaalikustannushintaan eli aika tarkkaan 0,85-1,10/kpl. Myös sulkia ja kärkiä on tarkoitus hankkia joten jos suinkin ehtii tehdä niin viikonlopun jälkeen paikallaolijoilla olisi se kaksi 6 nuolen tasalaatuista settiä.

Minäkin olen suurimman osan nuolistani tehnyt K-raudan kasimillisistä pyörörimoista. Kaikissa Kraudoissa sitä ei ole hyllytavarana, mutta ainakin tuossa Oulunkylän kaupassa on. Olen itse valkkaillut nipuista hyvälaatuiset rimat ja kyllä niistä varsin pienellä vaivalla löytyy vähintäänkin hyviksi luokiteltavia yksilöitä. Hinta ei tosiaan päätä huimaa. Jäykkyyden vaihtelu on tietenkin suurta ja pitkää rimaa sormissa pyöritellessä on melko paha sanoa, kuinka jäykkiä varsista lopulta tulee. Mutta kun valikoi kerralla vähän isomman nipun ja sitten pätkii ja lajittelee aihiot jäykkyyden mukaan, niin aika mukavasti homma etenee.

Olisi kyllä hienoa, jos joku suomalaisverstas jalostaisi mäntyä nuolen varsiksi. Uskoisin, että laatutuotteelle löytyisi markkinoita maailmalta, ja sanotaan tehometsätaloudesta mitä halutaan, mutta kyllä meiltä laadukasta materiaalia löytyisi.

Ison verstaan toimintaa:

Mutta tuo Tuomon videohan oli melkein kun mun verstaalta Hiirolasta! :wink:

Voisihan tuota liittyä joukkoon, jos sopiva ajankohta sattuu. Toki muutama sata kilometriä on välissä, että pitää katsoa.
Miksen toisi vaikka ihan lohkoaihioita joita porailisi aihiojigistä lävitse etukäteen tai paikanpäällä. Mitä noita ostelemaan. :slight_smile: