Tein videon miten ite hahmotan tekniikkaa, jossa nuolia pidetään nuolikädessä ja nokeista kiinni, kärjet vähän ylöspäin. Joitain videoita on tullu vastaan mut niissä ei ole tarkemmin näytetty tai selitetty mitä kaikkee siinä pitää ottaa huomioon. Viimeisimpänä oon tajunnu etusormen roolin latausvaiheessa. Ilman että etusormi painaa nuolta jousen jännettä ja kylkeä vasten nuoli herkästi tipahtaa jänteeltä tai voi tulla tyhjälaukaus. Täydestä tai lähes täydestä vedosta ei oo koskaan miulla ampunu tyhjää.
Jos olet oikeasti nopeusammunnasta kiinnostunut, niin Mihai Cozmei on varmaankin tuttu nimi? Aikoinaan yksi maailman parhaimmista ratsastusjousiampujista, joten näyttöä oman nopean ammuntatekniikan soveltuvuudesta käytäntöön löytyy.
Kannattaa katsella vähän vanhempia videoita, jos aihe kiinnostaa. Uran loppuvaiheen ajatukset ja tekniikat ovat melkoisen filosofisia.
Vähän olen itsekin nopeusammuntaan tutustunut, nimenomaan ratsastusjousiammunnan näkökulmasta. Olennaistahan on minimoida liikeradat, ja slaavilainen laukaisu onkin yksi nopeimmista tavoista, sitä Mihai käytti ja käyttää nykyisetkin huiput. Lisäksi optimoitu selkäviine, jolloin vetokäsi on heti laukaisun jälkeen seuraavan nuolen nokin kohdalla. Slaavilainen laukaisu, selkäviine ja nopeusammuntaan suunnitellut nokit – niillä ammunnan saa hyvinkin nopeaksi.
Hikiän pikkuörkit on kaikki ammuttavissa ihan tavallisella ammuntatekniikalla, toki aina parempi mitä vähemmän tarvitsee nuolien kanssa säätää. Onhan niitä aikoinaan ollut useammankin kerran puhtaita nopeusammuntarasteja. Pasi oli vaan niissä liian hyvä, niin olivat tylsiä… Jotain voisi ehkä vuoden 2026 kisaan miettiä!
No ei ole pikkuörkit ammuttavissa normitekniikalla. Jos ei kaikki nuolet ole kädessä ja/tai ammunta todella nopeaa, ei siinä voi saada täysiä pisteitä. Muistetaan nyt kuitenkin että siinä ei ole yhtä maalia, vaan useita mutta myös pieniä ja vaikeissa paikoissa. Eli nokitus ja ammuntaprosessi pitää olla nopeampaa kuin aikaa äkkiseltään katsottuna ajattelisi.
Pikkuörkit on ammuttu omalta osaltani AINA normi otteella ja usein on aikaa jäänyt vielä 2-3 nuolen verran lisä örkeillekkin. Ja nuolet usein viinessä joko lonkalla, maassa tai kyljessä. Se on omasta tyylista kiinni pystyykö vai ei.
Etkö muista kun tuota muutama kuukais sitten samassa porukassa ammuttiin enkä minä tietääkseni ole mikään erityisen nopea ampuja
Hyviä kokeita on kokeilla kuinka monta nuolta saa ammuttua yhtä aikaa ilmaan ennenkuin ensimmäinen kokee maata.
Omaa enkkaa en muista, mutta useampia 12lukemia kyllä tuli tehtyä.
Toinen on kuinka monta kertaa peräkkäin pystyy nokittamaan nuolen katkeamattomalla liikkeellä. Tässä ei siis tarvitse varsinaisesti vetää ja ampua vaan pelkästään ottaa uusi nuoli viinestä ja nokittaa. Nuoli putoaa eteesi ja käsi hakee uuden ilman että tulee häiriöitä. Nuolet kannattaa olla joko nokistaan löysiä tai sitten veihtaa hetkeksi jänteen kapeampaan.
Itse tätä tehdessäni ammun nuolen noin 15cm vedolla vain eteeni. Toiset nokittaa alaspäin antaen nuolen pudota varpaille ( itse en luota tähä kauheasti jos tulee hätiköity vahinko veto)
Kiva aihe:) Juu örkit on ihan ammuttavissa normi välimeren tekniikalla ja lonkkaviinestä.
Viime kerralla tuntui että olin hidas kuin kastemato ja taisi yksi nuoli jäädä ampumatta…
Vuosiin ei ole tullut treenattua nopeutta ja jää helposti sinne 10nuolen pintaan/puoli minsaa.
Treenasin aikanaan aika paljon, tavoitteena Lajos Kassain 14nuolta puoli minsaa
ja tulihan se sieltä aina välillä:)
Nokkimalli vaikuttaa valtavasti! onko lonkkaviine oikealla vai vasemmalla
pitää itse kokeilla ja tunnustella, pyöreä viine missä nuolet on kuin risukasa
ei ainakaan helpota nokin hakemista?
Niin ja koskaan en ole kokeillut vakavammin selkäviineä.
Mutta pirun koukuttavaa puuhaa kun oikein innostuu..
Nyt jos alkais treenata,se pitäisi tehdä varmaan 25lbs jousella:)
Muuten hajoo paikat…ja taitaa hajota muutenkin?