Nokin korjaus

Tämmöistä jouduin puuhailemaan tässä yhtenä iltana, kun ampumatreeneissä alkoi tulla liian tiukkaa nippua :slight_smile:
Sorry kuvien laatu. En ole oikein sinut uuden puhelimeni kanssa.

Tämä nokki on näköjään jo kerran ennenkin korjattu.

Ensin tietysti vuolaistaan ja viilaistaan rikkinäinen puolikas pois ja viiste tasaiseksi.

Ja sitten tehdään vastaava viiste johonkin nuolivarren jämäpalaan.

Tuo nyt on tietysti ihan normisettiä, mutta tässä on kiva pikku kikka: ammutaan niittipistoolilla niitti kevyesti viisteeseen kiinni:

Napsaistaan sivuleikkureilla niitin “orsi” pois, ja painetaan nyt viisteet kohdakkain. Niitinkannat tekevät itselleen pikku koloset.

Sitten ihan normisti erikeepperiä saumaan ja puristin päälle. Niitinkantojen ansiosta palaset pysyvät kivasti liukumatta aloillaan. Paleokelpoinen ratkaisu olisi varmaan hiekanjyvä tuossa liukumista estämässä :slight_smile:

Sitten vaan fiilaten ja höyläten nokki entiseen muotoonsa ja punos päälle, ja kohta navetan takaa kuuluu taas kovaa ammuntaa!

Helpompaa, kuin muovinokkien liimaaminen :wink:

4 tykkäystä

Fiilaa ja höylää ja nokita vaa. Nokitan joskus aamuun asti vaaaaannn…

Jep, noin se hoituu!
Onneksi en itse ammu niin tiukkoja nippuja, että tarvitsisi kokoajan olla korjaamassa…

Hienoa!

Itse en ole vielä yhtään selfnokkia korjannut. Olen tehnyt nuolia aina niin paljon kerralla, etten ole viitsinyt korjailla. Noin 20–30 nokkiosuman saanutta nuolta kyllä odottaa edelleen korjaamista.

Ekassa kuvassa näkyy hyvin punoksen toinenkin funktio - se estää nokkiosumassa nuolen nokkipään pirstaloitumisen ja halkeamisen. Kun osuma tulee, niin yleensä vaurio jää pieneksi, jolloin korjaaminenkin onnistuu helposti tällä Heikin käyttämällä menetelmässä.

Muovinokilla (anteeksi) ei ole aina samaa etua. Yli puolet muovinokkiosumista johtaa siihen, että nuoli halkeaa osittain. Sulkia irtoaa, palasia irtoilee. Oma “ennätykseni” on nuolen halkeaminen noin puoliväliin nuolivartta. Vaikka muovinokki sinänsä on helppo vaihtaa, niin nokkiosuman jälkeen nuoli ei ole enää entisensä halkeamisen takia.

Oma tyylini. Aika noin 8minuuttia mikäli joudun etsimään työkaluja…