Myydään hirven jalkajänteitä

Aarteita ei pitäisi koskaan myydä mutta ajattelin nyt tehdä poikkeuksen, kun jalkajänteitä on kertynyt jonkin verran varastoon. Omaan käyttöön jää vielä paljon jänteitä ja tulevat jännejouset siintävät sen verran pitkällä tulevaisuudessa, että pärjännen.

Myynnissä siis priimaerä perattuja hirven jalkajänteitä. Näistä on jännetupet nyljetty pois ja jänteet ovat puhtaita, rasvattomia ja täyttä tavaraa. Sadasta grammasta kuivaa jännettä saanee ainakin noin 90 grammaa jännesäikeitä, jos homman hoitaa järjen kanssa.

Isoissa takajänteissä on Y-haara mukana ja pituus on noin 30–40 senttiä, mukana joitakin vähän lyhyempiä sekä pitempiä. Paino keskimäärin 20–40 grammaa. Pienet etujänteet ovat noin 10-grammaisia ja keskimäärin noin 30–35 senttiä pitkiä. Lisäksi on tarjolla jännetuppia, joista voi yrittää riipiä säikeitä, paremmin ne sopivat liimankeittoon.

Hinnat ovat seuraavat:

  • isot takajänteet 0,35 €/g
  • pienet etujänteet 0,25 €/g
  • jännetupet 0,10 €/g

Isot takajänteet

Pienet etujänteet

Jännetupet

Kaikki isot takajänteen mul jos on viel tarjol.

Onko mitä kaikkea myynnissä noista vielä? Tartteisin jänteitä jalkajousiproggiksiin.

Pienet etujänteet ovat mennet. Isoja takajänteitä on jäljellä reilu puoli kiloa.

Ai Mikke ei ottanutkaan kaikkia? :wink: heh…

mie oonkin aikas köyhä…

Vai Tuomolla iso varasto?! Täytyy peukkua nostaa näille jänteen perkaajamestareille, ei muuten onnistu meikäläiseltä noin siistin jäljen saaminen vielä.

Tehdäänkö Mikke preeriakisajousiin jännejänteet? Meinasin mulle ja Kaisulle tehdä.

On mul yks peuran selkäjänteistä tekeillä.

Kiitokset Tuomolle jänteistä! Eilen sain paketin postista ja tänään pääsin jo testaamaan jänteiden repimistä. Yhden takajänteen revin sekä muutamia pienempiä etujänteitä. Etujänteistä sain pienemmällä vaivalla ohkaisia säikeitä irti. Takajänteessä hankaluuksia tuotti Y-haaran kohta. Kiinnostaisi tietää miten muut revitte nuo takajänteet, katkaisetteko haaran pois vai saatteko säikeet irti siististi y-haaran kohdaltakin? Etujänteissä ei mennyt hukkaan juuri mitään. Takajänteissä hukka oli hieman suurempi haarauma kohdan vuoksi.

Itse olen naputellut jänteitä vasaralla kovaa puualustaa vasten. Järjen kanssa kun sen tekee, niin säikeet saa revittävään kuntoon ja kyllä sen Y-haarankin pitäisi aueta, vaatii vaan vähän enemmän töitä. Liikaa jos repii, niin hukkaa tulee vähän enemmän. Itse olen ensin naputellut vasaralla, sitten varovasti repinyt, sitten taas vasaraa ja niin edelleen. Ei tällaisen arvotavaran kanssa pitäisi olla mitään kiirettä. Ammattilaisilla taitaa olla vähän ronskimmat otteet, varsinkin jos materiaalista ei ole pulaa.

Vaikutti että haarakohdassa jänteen säikeet ikään kuin punoutuvat keskenään ristiin. Koetin siis purkaa koko jänteen isoksi säie kimpuksi josta sitten irroittelin varovasti parin millin säie niput irti ettei ristiin menevät säikeet katkeilisi. Hukka tuli siitä että irroitettu säiekimppu ei ollut täysin tasapaksu ja sitä joutui hieman riipimään ohuemmaksi (hukka osuus ei ollut kovin suuri mutta isompi kuin suoria etujänteitä riipiessä (joissa hukka lähes olematonta).
Jänteiden pehmittelyyn käytin vaathera nuijjaa ja alustana oli pyöreä sileäpintainen kivi.
Tosiaan ei tullut mitenkään kiireessä näitä revittyä vaan kaikessa rauhassa sai touhuta.

edit: Tuo isompi hukka Y-haaraisissa jänteissä ei tosiaan johdu jänteiden laadusta. Erinomaisen puhtaita jänteitä ovat!