Muutamia pellavajänteitä

Aika hyvään hintaan saa jänteet, kun maksaa 65 senttiä kipale, mikäli menee 10g/150 grainia per jänne.

Mitä lankaa ostit? Ei siitä riittäisi näytepalaa (~20–30 m) testeihin? Noita isoja keriä en raaskinut testeihini ostaa. Olisi kiva tietää, millaisia lukuja nuo antava.

Nuo langat ovet erittäin hyviä ja keskiaikai piireissä erittäi suosittuja pukujen tekemiseen koska ne edustavan alkuperäisiä lankoja lähiten.

Tottakai riittää.

Omat testit antaa sille n. 10 paunaa yhdelle säikeelle. Noin 30 senttinen pätkä.

Sellasen 45 paunan pitkäjousi vaatii 16 säiettä. Mutta vedän varmuudella 18 koska muutama rikko ollut.

Mulla tuo 49# @28" vaahtera-ipe jousi muuten rikkoo vielä yli 10k laukauksen jälkeen 14 säikeisiä pellavajänteitä.
Yksi säie on 20 paunaa, joten 280 paunaa vahva jänne. Yleensä jänteellä ampui pyöreet 3000-4000 laukausta, mutta kun tuli kuivat kelit niin kesti pari sataa. Vaihdoin 16 säikeiseen nyt.

Aika rajuja määriä ammut. Ihan yleensä ja viel yhdellä jänteellä. Vahaatko sitä keskustaa extra paljon tai laitatko vahvike säikeitä ? Entä montako keskipunosta tohon laukaisu määrään menee ja millä sen teet ?

Mun on jo 1500 laakin jälkeen uusittava keskipunosta kun käytän tätä samaa pellavaa mitä jänteeseenkin. Mulla kun on jänteen hajonnut aina nuolen kohdalta.

Oikeasti!? Mitä tarkoittaa “kuivat kelit”? Menikö montakin jännettä? Uusia, vanhoja?

Jos lankaa tosiaan jonkun verran saisi, niin hienoa! Ota Kuralaan toukokussa, jos pääset ja kisa järjestetään. Tai sitten postitse. Vetolujuutta kiinnostavampi tieto on vetolujuus per massa. Ja mielelläni mittaan myös itse, niin saan vertailukelpoiset tulokset muiden lankojen kanssa, kun on sama mittari ja menetelmä.

Vähän “noin” arvoja, mutta tuleehan tuota lätkittyä. Tolla jousella on muutama kymmentä ar:ää ammuttu mm.
Ehkä 4 kertaa on nyt jänne vaihtunut? Keskipunos samasta kuin jännekin. Mutta onhan se mun vähän paksumpi lanka. Jos on löysä nokki, ei se juurikaan kuluta jännettä. Napakat nokit tuottaa ongelmaa, ne syö todella äkkiä kolon jänteeseen. Erityisesti nokin alareunan kohdalle, siitä sitten rapsahtaa poikkikin.

Kuivalla kelillä meinaan että kai jousi oli sitten vähän jäykempi ja erityisesti pellava hauraampi. 35% sisällä ja hetkellisesti pellava kuivanut varmaan alemmas. Kesällä jänteet kestää paljon paremmin.
Kesällä tonkin-ipe oli 48# @ 28", toissapäivänä Mare halusi mitata vedon niin 50# @ 28". Ja se on vielä ottanut settiä kesän jälkeen.
Refleksi tekee myös hassuja, nimittäin luovutin ihan kokonaan että olisin saanut siihen 52# ugrijouseen pellavajänteen kun 18 säikeinenkin taisi katkaista säikeen. Ja siinä on varmaan 10cm refleksiä.Tuolloinkin kyllä oli kuivaa.
Mutta voi se olla että nuo rullat sisältää epätasalaatuisempaa kuitua, joka löytyy sitten siitä yhdestä säikeestä.

Suola-aavikon pituusammuntakisojen kuivissa oloissa kuulemma sumutetaan sumutinpullolla pellavajänteitä → lujuus kasvaa selvästi mutta massa ei kuitenkaan häiritsevästi. Voisi toimia talvella ihan hyvin. Saa hallillakin jutun juurta, kun sumuttelee jänteitä…

Jänteen säikeitä on kyllä hankala saada niin, että niissä olisi kaikissa oikeasti sama jännitys. Muutamista omistakin jänteistä on katkennut säie. Tuo Coats Barbour -pellavalanka on kyllä tasalaatuista, vetolujuuden vaihtelu on hyvin vähäistä – keskihajonta pitkällä näytteellä oli 3,4 %.

Näinpä joo. Mutta ei ne jänteet hirmu huonosti ole tehty kun kesällä taisin 12 säikeisellä ampua 3000 laukausta silläkin. Ja jokunen sata jännettä pyöritelty kokemuksena pohjalle.

Onko nuo bockens nypläyslngt nahannypläyslamkoja?

Kiitos nopeasta vastauksesta. Lähti pari rullaa tilaukseen kun ei toi haukisiima nimellä myyty tunnu kestävän hiukan jäykemmässä jousessa.

Bockensin 35/3 ja /2 täälläkin käytössä. Mutta aika vähällä käytöllä. Parhaimmillaan on tullut yhdellä jänteellä ammuttua vain joku 2000 nuolta ja säikeitä reilusti, 20-24. Pitäis se Mikan mainostama jigi tehä niin sais varmaan parilla yrityksellä pituuden kohilleen. Nykyään menee vähintään kolme ja sittenkin joutuu kiertämällä säätämään hiukan.

Sen olen huomannut, kuten olen täältä joskus lukenutkin, että pellavajännettä ei saisi taivutella turhanpäiten. Tuo eniten käytetty oli punosnokeissa käytössä, eli jänne piti aina irrottaa ja rullata taskuun kun otti jousen pois vireestä. Lopputulos oli se, että säikeitä oli katkennut useampi sieltä täältä.

Kysymys noista jänteen valmistuksesta. Jos on vaikka 20 säikeen nippu ja teette flaamilaisen jänteen niin otatteko 10 kappaleen niput ja alatte niistä vääntämään vai teettekö niin että aina 2 säijettä ja sitte seuraavaksi 2 kahden säikeen nippua ja niin edespäin? Vai onko mitään merkitystä? Monimutkaisesti selitetty, toivottavasti joku tajusi. Mietin vaan kun ois nopeampaa pistää vaan kahdessa isossa nipussa säikeitä

Itse teen aina kahdessa nipussa. Käytän jigiä säikeisen mittaamiseen.

Muistaakseni tein jigini näillä mitoilla. Helppo ja kätevä. Tulee samalla asteittainen ohenema flaamilaisten loppu punokseen

1 tykkäys

Täytyy jossain vaiheessa tehdä vastaava ja opetella käyttämään. Tein nyt käsipelillä, mutta jäi liian lyhyeksi. Säikeitä 22 kun haluun pelata varman päälle. Teen seuraavaan kumpaankin päähän luupit

1 tykkäys

Niin elikkä sä punot koko jänteen matkan… en ole tällästä itse tehnyt vaan teen vain päihin punokset ja väli sitten kierteellä himmaten.

Siisti alotus! Kuten Mika sanoo, kanttii vaan päät punoa, säästyy pienemmällä vaivalla. Mutta keston kannalta en ole aivan varma. Kokopunottu venyy epämiellyttävän paljon ainakin dacronilla, muistelen näin.

Onhan tää hidasta mut tulee ihan hyvän näköistä. Ajattelin venyttää niin että teen toiseen päähän luupin ja teen toisen pään lenkin kunhan oon venytellyt ensin kunnolla, niin näkee suurin piirtein mihin kohtaan sitten tekee sen toisen lenkin. Oisko jossain ohjetta tohon teidän kuvailemaan tapaan tehdä toi jänne mut jos sen voi tehdä ilman mitään jigejä?