Tämä menee seurantaan! Pistä uusi ketju kun alat kokkailemaan. Ite ostin Lidlin alelaarista tuommoisen fonduekeittimen kalannahkaliiman kuumentamiseen, tiedä sitten onko hitti vai huti.
Onkohan nyt liian märkää jousen veistelyyn? Pitkään työn alla ollut vaahtera, noin 40# @ 29" tavoitteena. Tuli rauhassa tilleröiden jokseenkin valmiiksi, mutta lopussa tipahti viisi paunaa liian kepeäksi ynnä myötäkäyristyi pari tuumaa. Laiskasti heitti nuolta. Tein sitten vatsapaahdon ja siinä kärkiä vastakaarelle painaessa muutama puristusmurtuma repesi ihan kunnolla auki, niinkuin olisi jousi puoliksi poikki. Tympeä homma. Nyt funtsaan, että tarjoanko sille liimattua tukikappaletta ja nyöritystä vaiko pilkonko klapilaatikkoon.Missä kulkee se raja, että koittaa vielä pelastaa jotain tai että poimii pinosta uuden staavin?
Mitä?! Eikö Heikillä ole ilmankosteusmittaria kämpässä tai jousiverstaalla? Jos ei tosiaankaan ole, niin minä lahjoitan yhden.
Nyt on tosiaan ollut hyvin, hyvin kosteaa. Minulla oli viime viikolla verstaalla parhaimmillaan (pahimmillaan) 80 % RH → kävin viimeinkin ostamassa verstaalle ilmankuivaimen. Kosteus on ollut jokavuotinen ongelma tähän vuodenaikaan ja nyt viimein ajattelin, että pakko yrittää pitää ilmankosteus edes jossain määrin järkevänä.
Laittaisin polttopuuksi, valitettavasti, tuossa on jo useampi ongelmakohta.
Suosittelen että nämä kesäkuukaudet ampuu vaan sarvijousilla. Ei tuu tuommosii ongelmia…
Mutta vakavasti, ainakin mikä auttaisi kosteusheilahteluihin olisi kovempi puuaines. Ei niin herkästi reagoisi kosteuteen. Esim. syreeni, tuomipihlaja, osage
Nyt pitäisi tehdä vaan niitä pituusjousia! Sitten saunakuivattamisen kautta elmukelmukääreeseen ja vanhalinnan pituuskisaa odottamaan.
Menee vähän kikkailuksi mutta voi saunan jälkilämmössä käyttöjoustakin kuivattaa parin päivän välein niin ei ole kosteuden kanssa enää ongelmaa…
Kiitos paljon! Onhan mulla mittari, mutta siitä on patterit loppu
Jotenkin vaan ei tullut kosteusasiaa sen syvällisemmin tuumailtua, kun sattui sopivasti olemaan aikaa veistelylle.
Mullakin oli tarkoitus tehdä muutama metsästysjousi tässä loppukesästä ennen jahtirytinöiden täyttä leimahtamista, mutta kun työtilojen ilmankosteus ei ole pitkään aikaan käynyt 65 % alapuolella, ei ole mitään mieltä ottaa priimapuita väsymään lopullisesti piloille jo tekovaiheessa.
Jousta hinkattu täälläkin. Nyt ennen viimeistelyhiontaa mittari näytti noin 75 lbs @ 27" ja pikaisesti nykäisin 28":aan, jolloin 80 meni rikki. Hionnassa ja sisäänammunnassa kadonnee paunoja muutama, joten tavoitteena ollut 75 lbs @ 28" on realistinen. Kelien kuivuttua saatta sitten olla jäykempi…
Joustahan on veisteltävä silloin kun kieli tekee ja nyt on ammunnasta ollut taukoa, joten jotain tekemistä pitää olla, ettei tarvitse vielä puita lähteä kaatamaan; liian lämmintä siihen hommaan.
Ostin heräteostona Lidlistä luonnonniini-nimistä kuitua. Mua on huijattu! Kyseessä ei ole Tilia Cordataa eli niinipuuta eli metsälehmusta vaan Raphia Fariniferaa! Palmukuitua siis. No jaa, katotaan saako tästä jännettä. Ehkä kahvamateriaalia edes.
Jospa tämän ikuisuusprojektin saisi eteenpäin…
Hirven ylivuotisen vasan talja raakanahaksesta kasviparkituksi nahaksi. Teen oman ketjun jos tämä lähtee nyt etenemään
Jos lauantaina sattuisikin satamaan, niin varmuuden vuoksi laitoin jouseen vielä yhden kerroksen Osmoa pintaan, sekä nuoliin yksi lakkakerros lisää. Verstaalla bambun halkomista säleiksi nuolia varten. Pitää vähän miettiä, että voisiko konevoimaa ja tehotuotantoa hyödyntää ennen viimeistä vaihetta eli säleiden käsin suipistamista. Nämä lohkobambuvarret jäävät kyllä odottamaan talvea. Sitä ennen pitää sarvet työstää ja pohjustaa liimalla. Nuoliakin on iso läjä kesken. Jännä juttu kun työlista ei lyhene ikinä, pitenee vaan kun tulee kaikkea mielenkiintoista tehtävää!
Laitoin mushamman tuohon mun 108cm ja 92# @27,5" jouseen. Nyt on hyvä reenailla pituusammunnan vetoa ojennetulla ranteella. Tää on vähän niinku kovan jätkän pistoolikahva.
Enään tarttis ne jäykät hiilarit 26" pitkänä ja yläkulmaan ampua talvella. Tuo jousi saattaa kylläkin sillon olla 110# :EEE
Jottain mulla oli jossain vaiheessa koneella. Lyly mäntyinen vatsalaminaatin palanen jossa tuo L sahattu palanen on nokki puoli ja suora sahaus on kahva puoli.
Se on Paltamon Lumisuon jousilöytö, jonka mä olen arkeologina radiohiiliajoittanut (kahvapäästä leikattu pala). Tutkin samalla löydön läpikotaisesti, ja siitä tuli radikaalisti uutta tietoa. Löydöstä kirjoitetut artikkelit sisältävät toisin sanoen runsaasti virhetulkintoja ja jopa virhemittauksia.