Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Tuommonen pitäis kyllä ihmisellä olla.

3 tykkäystä

Tästä jännejousesta napsahti toiseen lapaan tuollainen n.30 cm pitkä pitkittäishalkeama vatsaan. Vatsapuoli hieman koveran mallinen. Jänteet lähtee liotukseen ja uusiokäyttöön sekä leikkaan nuo sakarat johonkin toiseen jouseen uusiokäyttöön. Mietin että onkohan tuollainen hieman hollow limb tyylinen laparatkaisu sittenkään hyvä paahdon kanssa koska vedossa tuon mallinen lapa taivuttaa itseään niin että rasitusta tulee juurikin myös poikittais suunnassa lavan keskelle🤔 Enkä ala mihinkään liimailuihin tuon halkeaman kanssa, koska tästä piti tulla luottojousi ja valmiiksi haljennutta jousta en pysty pitämään luottopelinä. Tuskin edes kestäisi muutenkaan niitä vetoja mitä oli tarkoitus hakea

Äläpä hätäile vielä! Kuivumishalkeamia tulee jännejousissa, useinkin. Ontossa lavassa halkeamat voi olla isompi ongelma, mutta sen näkee kyllä tilleröinnin aikana. Aina kannattaa kokeilla… Mulla on useassa jännejousessa pitkittäishalkeamia, jopa muutamassa sarvijousessa. Ja ne toimii kaikki ihan ok.

Samaa sanon, pitkittäishalkeamalla ei mitään väliä. Liimaa vaan halkeamaan ja pintakäsittely päälle.

Voi voi, jää hikiä käymättä… tuli päiväkodista jälkikasvun mukana enterorokko tuliaisiksi. Kuumetta pitelee… mutta posti kävi ja toi tullessaan kokonaisen peuran kasviparkitun nahan. Maksoi posteineen 60€… Oliko paha hinta? :thinking: Suht siistiä ja hyvän tuntuista askarteluun.

3 tykkäystä

Eikai sentään. Eikös tuo ole aika iso? Ja kotimaista! Kuinka paksu peuran nahka on?

Harmi kun tuli tauti, on muuten liikkeellä nyt. Mulla oli 3vk flunssaa, tällä viikolla viimein alkoi olla selätetty se. Että pieni tuuri kun pääsee Hikiälle… Sun pitää tulla käymään sisäkisoissa, tai sitten jos Mare järkkää jotain häppeninkiä keuruulla. :+1:

1 tykkäys

SAA***AN HALPAA!!! Kasviparkitun peuran hinta onnyleensä satasen toisella puolella. Onko nahka laadukasta vai kävikö perkeleellinen mäihä?

1 tykkäys

Mielestäni myös kannattaisi katsoa homma samantien loppuun asti, muuten voi jäädä monta hyvää oppia saamatta.
24 tunnin epoksi (esim. Casco professional) sulaa hiustenkuivaajalla syvälle halkeamaan ohueksi liruksi. Ei tosin kannata lämmittää yhtään enempää kuin on tarvis. Voi olla hyvä idea tehdä maalarinteipistä pieni aitaus ympärille, ettei valu ympäriinsä.
Tuollaisen pitkittäishalkeaman luulisi pysyvän kurissa myös poikittaisella punoksella.

1 tykkäys

https://www.tori.fi/vi/103369708.htm

No tuosta vaan. Oli sillä ilmeisesti enemmän myytävänä. 1,2mm ja ihan siistiä, niinkuin kuvasta nyt näkee. En osaa amatöörinä sen enempää sanoa nahasta :grimacing:

1 tykkäys

Kelvatkoon…


4 tykkäystä

Tästä on jo pari päivää, mutta saattaa olla, että keväällä tehdään English Longbow tai pari. On tuossa myös pari lyhyempää pätkää kalifornialaisiksi melanlapajousiksi.



7 tykkäystä

Mistäs ihmeestä tuollaiset marjakuuset tulivat teikäläiselle?

Eräältä rakennustyömaalta, josta poistettiin aikaisemmat istutukset. Siellä olisi ollut näitä useampiakin, mutta ne oli kaadettu jo aikaisemmin ja viety polttolaitokseen. :frowning: No, onneksi sain edes tämän “pelastettua”.

1 tykkäys

Tiedän tunteen. Kuluneen 30 vuoden aikana olen itsekin ollut ehkä 50+ kertaa tilanteessa, jossa erinomaiseksi jousipuuksi venynyt istutusmatsku oli ehditty kaataa ja pätkiä / kuljettaa uuninpesää varten ns. nenän edestä. Niin hukkaan, niin hukkaan…

Hukkaan kyllä. Mutta tunnetaanko maailmasta ainuttakaan tapausta, jossa jousentekijä olisi ehtinyt elinaikanaan käyttämään kaiken keräämänsä jousipuun…! Esimerkiksi minulla on vielä paljon jousiaihioita, jotka olen kerännyt yli 20 vuotta sitten. Toivon mukaan ehdin niistä joskus vielä jousia tekemään! Nopeampaa puuta on kerätä kuin siitä jousia tehdä. Mutta silti, kyllähän se kirpaisee, jos jossakin näkee hyvää jousipuuta hukkaan menevän. Ja tartun kyllä tilaisuuksiin, jos hyvää jousipuuta tulee vastaan, niin ei sitä voi ohittaa.

Tosin marjakuusesta ja osagesta vois tehä selffareita ihan mielellään.
Sillon kun on paljon puuta niin alkaa priorisoimaan. Ensin jättää vaahterat ja tuomet pois, sitten rupeaa valkkaamaan vaan priimaa jalavaa, lopuksi ottaa vaan marjakuusta, suoraa tuomipihlajaa ja osagea…

Vai siirrytääks kaikki vaan heti suosiolla toiseen lajiin jossa tulee vähemmän hamstraamist? :grin:

Eihän sellaista ole olemassakaan!!

Ei taida. Meinasin ehdottaa sauvakävelyä, mutta sekin johtaisi tällä jengillä taas armottomaan väsäämiseen ja sauvapuiden rohmuamiseen…

3 tykkäystä

:rofl::rofl::rofl:Mulla on jo itse tuunatut sauvat!!

1 tykkäys