Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Kyllä vaan. Lisäksi hän ei käytä joutavaan höpinään ihan niin paljoa aikaa kuin amerikkalaiset videoverstailijat tyypillisesti vaan puhuu enempikin asiaa.

Varoitus puristeille, kuvamateriaali sisältää muovia.

2 tykkäystä

Mää just tuossa viime viikolla tein Ingalle saarnesta primiversion! Ei saanu mitään ku kalat oli poissa. Uusio yritys!!

Empähän muuta sano kuin että luupöly pöllyää…pitäsköhän harkita kaasumaskia.

Muutama nuoli tulis tästä ~400 vuotta vanhasta männystä. Ympärys metrin korkeudelta 3,9m. Pituutta jotain hitusen alle 30 metriä ja tilavuutta 15m3 !

1 tykkäys

Onks toi joku suojeltu yksilö ku näyttäisi olevan kyltti vieressä?

Juu on. Toivakan huikossa löytyy. Suomen suurin havupuu tilavuudeltaan tms. Muutto Toivakasta pois lähestyy niin täytyy kiertää nää nähtävyydet :grin:

Olisihan se vitunmoinen rikos laittaa 400-vuotias honka nurin nuolitarpeiksi, vaikka sen sattuisi omistamaankin.

2 tykkäystä

Facolta tilatut jäykkyydeltään 80-paunaiset seetrikepit kepit tulivat ja ensimmäiset 15 sulituksessa sisäammuntaan. Ovat noin 3 g kevyemmät, kuin Tuomolta testiin saamani mäntyiset. Aiemmin Jaco Wesselsiltä tilaamani 70-paunaiset (kuusta?) saavat odottaa kesää. Jospa tekisi niistä reilun tuuman lyhyempiä näennäisen jäykkyyden kasvattamiseksi ja painoa keventämään, niin olisi kiva roiskia kauempanakin oleviin maaleihin.

3 tykkäystä

Mikä sauma! Vaikka ite sanonkin…

6 tykkäystä

Sain ekat 15 nuolta ampumakuntoon Falcolta tilatuista 80-paunaisista 11/32” kepeistä. Otin painavimman nipun, 29,4 - 29,9 g kepin paino, kärkeen kartiosovituksella 125 gr kärki, viiden tuuman sulat ja kokonaispituus n. 32”, joka on minulle tyypillinen. Hyvin nämä aiempia n. 10 paunaa jämäkämmät nuolet lensivät. Kaksi tosin meni hylkyyn, kun kolisivat ja yhden ammuin halki, eli 12 nuolen setti pintakäsittelettömiä pääsee hallikäyttöön. Ensi yritys antoi 244 uffaffaan 60-nuolen sarjaan.

Hallilta palattua posti ilmoitteli Flagellan paketin tulleen ja nyt on kuuteen jouseen osage-vatsaa varastossa. Pääsevät joskus bambun ja cumarun kaveriksi.

2 tykkäystä

Useimmat niin sanotut höyläpenkit on suunniteltu lankkutavaran käsin höyläämistä ajatellen. Sellaiselle ei juurikaan ole tarvetta, joten ihan tavallinen pöytä on tulossa, samaan tyyliin kuin vanhakin. Tosin, pystyyn kiinnityksen mahdollisuus pitää olla ja varmaan jotain muutakin lisäkettä kappaleen kiinnityksiin liittyen. Tai pöytiä tulee kolme. Yksi vain jousenveistoon, yksi pikkukoneille ja sekalaiseen käyttöön ja yksi pyörillä liikkuva yleispöytä, mitä tarvitaan kaikkeen muuhun puutyöhön.

Uusi sähkökeskus heräsi henkiin, puutavara on jo suurimmaksi osaksi sisällä, puutavarateline pyörillä on melkein valmis. Vielä on sähkötöitä jäljellä ja työpöydät pitää saada kuntoon. Ja purunpoisto…

Mites jäykemmät nuolet ovat keskimäärin toimineet verrattuna niihin notkeampiin? Onko tuloksia sen verran, että voisi jotain johtopäätöksiä tehdä?

1 tykkäys

Vasta yhden sarjan ammuin näillä Falcon kepeillä ja pari kertaa niillä sinulta saamillani. Aika samalla lailla tuntuvat toimivan molemmat verrattuna #70 23/64” seetrikeppeihin, jotka tein viime talvena. Sinun mänty oli pari grammaa painavampaa kuin seetri ja se näkyi alkuun alaosumina, mutta aivot korjasivat tilanteen nopeasti.

Kohta taidan mennä hallille ampumaan divarikisatuloksen tivolitauluun näillä Falco-kepeillä.

Kiva hinta.

Tänään aamulla seisoin metsäkalliolla aistimassa ensilumisen talven tuntua, kun alarinteessä 40 metrissä näkyi liikettä. Kettu pujotteli metsämäkeen, jonka keskellä itse olin. Olin onnekkaasti tuulen alla ja tietenkin jahtiharmaissa.

Harras toiveeni kävi toteen, kun ketun pujottelu eteni rinnettä ylös ja siis meikäläistä lähemmäs oikealla. Kun kettu katosi hetkeksi paksun männyn taakse, kohotin jousen ja otin linjan männyn sille puolen, mistä kettu tulisi esiin. Sieltä karvaturri tuli ja laakasin. Kuului leikkurin kriiks kalliota vasten ja kettua vietiin.

Nyt kun oli kahden sentin hanki pariksi päiväksi, pystyi tapahtumia lukemaan. Laakin lähtiessä kettu oli 21 metrin päässä. Viinen paras nuoli meni täydellisessä linjassa mutta tuli hetkeä liian aikaisin alas. Nuolen tömähdettyä kettu käänsi kurssin välittömästi viidakkoiseen alarinteeseen poispäin ampumasuunnasta ja teki pikauukkarin tulosuuntaansa.

Ei tällaisia tilanteita tule kuin muutaman vuoden välein, vaikka ryynäisi herkeämättä maastoissa. Kova juttu, vaikka kovempi olisi ollut laittaa terävää ketun kyljestä sisään.

9 tykkäystä

Se on kyllä aina suoritus, kun pääsee kettua ampumaan primivälineillä. Sen verran varovaisesta ja vikkelästä veikosta on kyse.

Mulle kävi tänä syksynä niin, että istuin evästauolla kaatuneella puun rungolla. Tauon lopuksi päätin ottaa urheilukerraston paidan pois, kun päivä alkoi lämpenemään. Laskin haulikon selkäni taakse reppua vasten, nousin ylös ja otin paidan takin alta pois. Istuin takaisin alas ja ryhdin kiinnittämään panosvyötä vyötärölle, kun kuulin edestä pienen kumpareen takaa rapinaa ja samassa kettu ilmestyi näkyviin noin 11-12 metrin päähän kumpareen takaosaan. Hetken katseltiin toisiamme silmiin. Haulikko oli sen verran hankalasti selän takana, että kettu ehti ottaa kevyesti ritolat ennen kuin olin ampumavalmiudessa, vaikka olin huomannut sen ennen kuin se huomasi minut. Kumpare vielä laskeutui niin, että se antoi elukalle suojaa sen vilistäessä tulosuuntaansa. Otin liikaa ennakkoa poispäin alasrinteeseen juoksevaan eläimeen ja ammuin ylitse.

Jotenkin tuntuu, että kyseisessä tilanteessa olisi jäänyt jousipelissä riistalaukaus tyystin ampumatta, vaikka olisin istunut tukilla jousi kädessä ja nuoli valmiina jänteellä ketun ilmestyessä näkyviin. Niin nopea eläimen pakoreaktio oli.

Se hieman ihmetyttää, että mikä repolaisen siihen toi, sillä en ollut täysin tuulen alla. Epäilen, että se seurasi jotain tuoretta hajujälkeä, sillä se kulki kuono maassa ne muutamat metrit, jotka seurasin sitä, ennen kuin se huomasi minun liikahtavan haulikon suuntaan. Toinen vaihtoehto on, että se luuli vaatteenvaihtokahinoitani jonkin saaliseläimen ähelkykseksi, jolloin houkuttelin sen paikalle tietämättäni. Tuulen suunnan huomioiden pidän jälkimmäistä vaihtoehtoa kyllä epätodennäköisempänä.

4 tykkäystä

Välillä menee ihan ruhtinaalisestikkin vituiksi…


2 tykkäystä

Unohdin siis kepukan liedelle joksikinaikaa…
toisen lavan tein eilen ja se meni kuin oppikirjassa, mutta nyt telkusta tullut leffa pysäytti liian pitkäksi aikaa sohvalle enkä huomannut ajastintani…

Mulla tuli pari viikkoa sitten hirvipassissa 10 metrin päähän, ennen kuin se huomasi mut. Koppeloita ja muutakin on tullut aina silloin kun niitä ei voi ampua…

Onko kiinnostuneita ? Halvalla saa, laittakaa yv

3 tykkäystä