Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Ensimmäinen 400p puhkaisu!!! Livistin kotikonttorilta ampumaan ar:n tänään klo 10 Eeron kanssa. Seuraavaksi 450p metsästykseen.

6 tykkäystä

Tuli harrastettuu vähän pyhiinvaeltajaa.

7 tykkäystä

Vaihda sauva Makilaan, jousi ja nuolet olalle ja pyhän Jaakobin polulle! Pääsisit ainakin muutamaaan uutiseen.

Kalkitsin verstaan seinät ja osan kattoa, 35 litraa meni. Kalkkimaali itse tehty sammutetusta kalkista. Viskositeetti kuin maidolla, mikä on oikein kivaa kattoa maalatessa… Työvälineenä verstaalta muuton jälkeen löytynyt kalkkihakkuri, mikä on hyvin todennäköisesti talon ja navetan rakentaneen isännän peruja. Hyvin toimi edelleen! Tulee hieno, vaikka pintojen viimeistely ennen maalausta vähän krouvia olikin, tai ehkä juuri siksi. Itse näytin maalauksen jälkeen siltä kuin olisin ollut räjähtäneen maalipöntön kanssa samassa tilassa. Jospa marraskuussa pääsisi ottamaan ensimmäiset lastut!

6 tykkäystä

Kai suojauduit hyvin? Kalkkimaali on aika ärtsyä kamaa iholle.
Just oikeaa ainetta tuohon tarkoitukseen myös!

Jo vain, käyttöohjeet on tapana lukea… Visiirikypärä oli myös oikein hyvä, pari kertaa piti visiiri pestä, jotta siitä olisi nähnyt läpi.

2 tykkäystä

Makila on vähän kiistelty väline elävöitys toiminnassa. Mulle hyödytön kepakko :grinning: Jouset ja nuolet sitten mukaan kun olen sotapolulla enkä hengellisellä tiellä.

Ymmärsin, että tuolla Pyreneillä päin paikalliset ovat vähän äkkipikaista rotua, kai siellä keskiajalla oli porukalla aseet mukana. Ainahan voi sanoa erehtyneensä vuosisadasta! :innocent:

Mitäs kiistelemistä siinä on, selvästi rauhanomaisempi kapine kuin joku hilpari tai keihäs tai kaksiteräinen miekka. Eihän sillä terällä ole pakko pistää, voi kalauttaa pompulalla ryöväriltä älyn ämpäriin.

Tarkotin sitä, että se ei ole mitenkään keskiaikainen tai edes lievästi kuulu pyhiinvaeltajan kalustoon. Eli jos haluan elävöittää niin en voi käyttä ja sillä hyvä. Minulla on jo tarkoitukseen sopiva sauva josta on satoja todisteita ja makilasta ei ainuttakaan.

Hmmm… haulla “medieval pilgrims” löytyi runsaasti kuvia, joissa olevat sauvat ovat aivan nykypäivän Makilan näköisiä. Ei se todiste ole, mutta pistää vahvasti epäilemään.

Pyhiinvaeltajan sauvoja on tietääkseni vain kaksi säilynyttä. Molemmat noin 1500 luvun kirkoista löytyneet. Makila tuollaisesaaan miltä se nyt googlessa näyttää on ymmärtääkseni peräisin 1600 loppupuolelta. Vaeltajan saivat kokonaan puusta ilman metalli piikkejä noin 1500 luvuöle asti olivat miedosti koristeltuja. Kahdesta kolmeen palloa kahvassa ja pituus voi vaihdella kävelykepistä käyttäjänsä pään yli. Yksi kuva on missä vaeltaja käyttä kyseistä sauvaa aseenaan pirua vastaan. Yhtään miekkaa, kupurakilpeä tai keohästä en muista koskasn nähneeni pyhiinvaeltajalla.
Jos oli rikkaampi vaeltaja niin palkattu vartia oli kyllä mukana jolla oli sitten omat aseensa.

Netistä löytyi kuvia yhdestä Irlannista löydetystä sauvasta, siinä oli teräskenkä ja ilmeisesti ollut sarvea yläpäässä. Sellaisenaan jo ihan tyydyttävä ase.

Mutta en oikein usko noiden pyhiinvaeltajien pallosauvojen ja Makilan yhdennäköisyyden olevan ihan sattumakaan. Noina aikoina ajatus pienestä terästyksestä sauvassa ei varmaan ollut kaukana, jossei nyt ollut erikseen kielletty.

En oikein onnistunut löytämään Makilalle mitään varsinaista historiaa. Eli elämme ilmeisesti tietämättömyydessä.

Testasin Tuomon ehdottamana #80 nuolia, joihin sain häneltä 10 kpl 11/32” keppiäkin. Ovat siis 10 yksikköä jäykempiä kuin tavallisesti käyttämäni. Vakiomittani 78,5 cm nokin pohjasta ja 125 gr kärki. Hijaisesti kolisematta lähtivät 80 lbs Corona II -jousesta sihtaamaani pistettä kohden. Ei siis vasemmalle, kuten jäykempien olettaisi. Lopuksi 60n sarja testilaakien jälkeen. Olen tyytyväinen, paitsi että mistähän näitä saisi lisää??? 23/64” löytynee, mutta 11/32” onkin vaikeampi koko.

2 tykkäystä

Kysäisin noita #80-11/32”-kepakoita Falcolta. Rajoilla kuulemma ollaan (tiesin), mutta pystyvät muutaman setin painon ja jäykkyyden mukaan valikoimaan tarpeisiini. Eivät ihan ilmaisia ole, mutta halvempia kuin härpäkemiesten sukkapuikot. :grin:

2 tykkäystä

Vai jäi Esa koukkuun… Kyllä niitä minultakin vielä jonkin verran löytyy, jos mäntyisiä tarvitset.

Osoittautui sammutetusta kalkista tehty kalkkimaali liian keltaiseksi, sellaista kerman väristä. Pistää sen verran silmään, että tilasin etelänaapurista kalkkitanhaa, nyt pitäisi olla hohtavan valkoista. Mietin, että minun elinaikana noita seiniä ei enää varmaan kalkita, joten tehdään nyt sellainen, että miellyttää silmää tulevina vuosina.

Onneksi kellarissa voi väkerrellä nuolia.

Kävin tossa justiin Ruskeasuolla ampumassa sen normi sata nuolta. Siellä oli Artemiksen kaveri joka meinasi huomenna vielä Petikon kiertää. Tajusin että vaikka olen ollut RobinHoodin jäsen neljä vuotta niin en ole kertaakaan ampunut Hoodin maastorataa Oittaalla. Joten huomenna sinne, vielä yksi ylimääinen tuntikin käytettävissä! Mukavampi olisi kiertää porukalla, eli huomenna klo 10 Hoodin Oittaan maastoradalle jos ampuminen porukassa kiinnostaa, turvavälit toki huomioiden!

Ihmettelen tässä vaan maailmaa missä juuri myytiin hieno Manchu jousi japanin yumina…

Niin, Sotheby’s on sentään melko tunnettu huutokauppakamari, joten voisi olettaa, että olisi edes jotain osaamista ja asiantuntemusta. Varsinkin kun kyseisen jousen esittelyteksti viittaa perinteiseen japanilaiseen posliiniin - siinä ei sanota mitään jousesta. Details -kohdassa on sentään jotain jouseen liittyviä tietoja, joskin aika hihasta vedettyjä.

Noiden kirjoitusmerkkien olisi jo luullut vähän auttavan alkuperämaan hahmottamisessa. Vaikka japanissa on kanji-merkit käytössä, niin tuo jousen teksti on kiinaa. Tosin, 博古可 士 (bógǔ kě shì) ei tarkoita ainakaan google-kääntäjän mukaan suorana käännöksenä mitään. Voisikohan tuo olla ihan niin sanottu turistijousi, jotenkin nuo merkit ovat piirteiltään melko nykyaikaisia, kovin yksinkertaisia. Pelkkä koriste-esine? Kaipa joku tuon jousen tunnistaa ja osaisi kertoa todennäköisimmän alkuperän? Peter Dekker?

Kuinkahan pitkään tuo on ollut vireessä? Ainakin jonkin verran kieroutta löytyy.

Dekkerillä meni jo kahvit nenän kautta ulos :smiley:
Facen Atarnin sivulla sille on jo naurettu tämän päivän verran.