Saahan siihen lisätä jos voimat loppuu
Satanen tuntuu 50 paunaselta, koska se on! Siihen vielä yksi rissa niin sitten on 25 paunaa. Ainoa ongelma näissä on että vetomatkasta tulee sillon pidempi. Eli pitkiä 30" vetoja joutuu vetämään 60" tai 90".
Onpa muuten hyvin tehty systeemi Hartosella, luulisi kylläkin että hinnakkaammat veneilyrissat on myös sutjakkaita. Tuo on toki halvempi ainakin. Mulla taitaa olla jotain halpoja alumiinirissoja.
Niin ja siis mulla on just tuplarissalla, se on ihan kiva.
Hieman tuohon Jeren viestiin viitaten…
Jänteet muutaman viikon kuivannu ja verstaan toinen puoli RH 30%, Toinen puoli RH 50%. Kuivasin sarvijoustani kuivemmalla puolella ja nyt näkyy pari pitkittäishalkeamaa sarven vatsassa. Jänteiden voima.
Aiempiin jousiin liimasin Adamin ohjeiden mukaisesti jänteiden kuivumisen ajaksi kangaskaistaleen. Nyt en sitä tehnyt (miksi ihmeessä en?) ja vastavoima kutistumalle jäi puuttumaan. Toki aiemmat jouset olivat noin 30mm leveitä ja nyt tämä Magyar on 38mm leveä. Leveämpään leveyskutistuma iskee kovemmin. Aiemmin suora vatsakin on mennyt kuperaksi.
Meikällä korona ei pal mitään o muuttanu ku aina teen töitä yksin. Opetukset sit erikseen. ne on väännetty etänä tai siirretty tuonemmas.
Jousipajaakin tullee toukokuun lopussa ehkä 3 iltaa viikossa että ehtii rykiä ne kerrat kasaan ennenku koulun käsityöluokka menee kiinni. Tullee jousiviikot! Kuusi pajaa kahteen viikkoon. Varmistan asiaa asianomaisille kun varmistuu.
No mutta, työmatkat kun ovat poissa, se tekee viikossa jo monta tuntia. Ja jousiin olen päässyt satsaamaan nyt tunti-kaks joka päivä. Koronan ansiosta tai takia. mm keskeneräisiä jousiprojekteja viodelta 2014 on nytkähtänyt liikkeelle. Viikinkijousi, Afrikkalainen jousi, sarvijousi, B-profiilinen jännejousi jne. Hupaa riittää.
Eiköhän tämä tästä. Tällä hetkellä jousi on epäkesko. Toista lapaa piti keventää oksan takia… mutta jos lopullisen paunamäärän saisi 50+ niin olen tyytyväinen. Hitaasti…
Ensimmäinen sirkkelin terä leikkuri paikallaan. 14 jäljellä… Pieniä on mutta kyllä niistä kärkiä tuli hyvinkin ja on kyllä loppu pelissä niin helppo tehdä että eipähän tässä osto leikkureita enää käytetä mitä nyt vanhat pois.
On se … Paljon jännekorkeutta?
Helppoja on tosiaan tehdä. Ja jos työn tekee huolella, on hankala nähdä ongelmia että tulisi varianssia painossa, terän kulmassa jne.
Kanttii muuten käyttää todella ohutta lankaa tai jännettä tuossa punoksessa. Se vaikuttaa hurjasti upotukseen. Nyt paksu lanka jarruttaa vastaan. Joo ei se paksu ole, mutta paras olisi seitin ohut…
@JoelHellstrom Komeat on kurvit! Toivottavasti kestää taipumisen vatsassa. Itse yrittäisin levittää taipuma-alaa mahdollisimman leveästi, mutta tiedän että Juha takapiruna yllyttää varmaan muuhun.
Jep eläin jännettä aionkin käyttää ja nahkaliimaa Tämä oli harjottelu kuumaliimalla ja pellava narulla
Varttamispunos Hartosen kuvassa on tosiaan niin skrode, että se söisi leikkurinuolen läpäisyä ankarasti, jos ei suorastaan hirttäisi kiinni karva-nahkarajapintaan. Leikkurinuolen pitää olla silkkisukan sulava kärjen päästä paljaan varren puolelle saakka, jotta se toimii niin kuin pitää.
Alla oleva leikkuri on vartettu siten, että nuoli lentää todistetusti kaikesta pienriistasta läpi. Sidos on tehty ohuesta silkkilangasta ja päällystetty superliimalla. Sidos on rispaantunut perästään ja liimapurseita on lehdellä.
Joo, ja josku viheliäisesti ohi ammutut leikkurit alkavat kerätä kärkihalkion alle maata, vaikka kuinka oli alun perin liimattu tanakasti terään kiinni. Sellaisella jarrunuolella ei sitten enää tosipaikassa teekkään mitään. Läpäisy on huono. Pitää olla just tollee et tiukat pinnat. Niin terästä varteen kuin varressa. Niitä saa muuten alati vahdata että ovat kunnossa.
”Sarvinokkien” tekoa, jotta pääsee lyhyellä jänteellä tilleröintiä jatkamaan. Toisessa vesipuhvelia, toisessa bulletwoodia.
Sellanen ranteelle räpsähtävä. 10cm korkeintaan. Laitan tarkemmin kun homma etenee!
Selitä tyhmälle nyt mitä tarkoitit tällä ? Eikai se lisää pituutta vaikka siinä olis sata rissapyörää jos saman narun kautta menee ? Vai millanen viritys sulla oikein on ?
Tein itse ja säästin ! Nyt saa kulutettua taustaakin tasaisemmin niin ei tule “pehmeitä” kohtia.
Ja osuu varmasti edes johonkin kun on monta taulua !!
Olen nyt ampunut koko talven tuollaiseen säilörehupaaliin. Tässä kuva nuolista, kivasti ovat keränneet väriä pintaan paalin sisällöstä. Näillä on ammuttu kullakin joitakin satoja kertoja paaliin. Sitä ennen koko viime vuosi treenia, eli satoja kertoja tavalliseen solumuovipakkaan. Sen jäljiltä ei ollut paljonkaan eroja pintakäsittelyssä, ainoastaan parafiini erottui selvästi huonoimpana. Mutta tosiaan tuon rehupaaliammuskelun jälkeen rupesi tulemaan eroja.
Pintakäsittelyaineet ovat TruOil, parafiini, Osmon lattiavaha, Rylard öljylakka, Helo erikoislakka (parafiinilla käsiteltyjä oli tuossa nipussa kaksi). Mikä erottuu edukseen?
Narun pituus kaksinkertaistuu joka kerta kun lisäät yhden rissan. Vaikka jousen vetopituus pysyy aivan samana, niin itse joudut kävelemään kauemmas. Tätä Jere mielestäni tarkoittaa.
Juuri näin. Työmäärä jousen vetämiseksi pysyy samana. Jos voima pienenee, niin matkan pitää kasvaa.
Tässä on mehiläisvahalla päällystetty. Osassa oli vähän paksulti ja ne on nuo paskasimmat. Ammuttu paljon.
Ja siis ammuttu paaliin. Kuivaan
Joo, tuo minun paali oli tuoretta säilörehua, eli märkää, lisäksi päällä reikä, eli koko syksyn ja talven mennyt vettä sisälle. Aluksi oli kiva hapan “ruisleipätuoksu”, nyt sellainen multava…