Mitä teit tänään (tai eilen) - kerro!

Soitin emännälle töistä lähtiessä että laittaa sisä saunan päälle, ja laittoihan se. Sanoin kyllä samalla että ota jousi ja nuolet pois lauteilta kun ne on siellä viikon verran ollut varastossa. No nuolet oli viety pois mutta nahkaliima laminaatti oli toinen lapa kiukaan yläpuolella ja saunassa 70 lämmintä. 5 min jousi oli ollut jo jäähtymässä kun mittasin vielä 80⁰C jousen pinnasta… Voi näitä rouvia… :rofl:

1 tykkäys

…ja näitä ukkoja joilla on saunatkin täynnä jousia! :smiley: Ehkäpä se ei oo menny mikskään. Mulla hajos yks turkkilainen kun jäi parvekkeelle, mutta se oli vireessä.

Tää seuralle puujousien lahjottaminen ei ollukaan kovin hyvä idea. Viime kerralla sarvinokit molemmista päistä paskaksi kun viritettiin maata vasten.
Nyt jousi laitettiin väärin päin vireeseen.
Korjasin jäljelle jääneet jouset parempaan turvaan…

:frowning:

Varmasti hyvä idea ottaa jouset talteen, kun käyttö on tuota tasoa. Sarvinokit ja maata vasten viritys on tosiaan huono tapa, rikkoo nokit äkkiä. Mutta miten tuollaisen jousen voi virittää väärin päin, olettaen, että siinä on sarvinokit? Tai ehkä kaikki on mahdollista, kun oikein yrittää.

Sinun olisi pitänyt laittaa jouseen lappu, että hinta 790 euroa ja ehdot, että lukemalla nämä ohjeet sitoudut käyttämään jousta oikein ja korvaamaan hajonneen jousen. Saattaisi olla parempi arvostus jousta kohtaan.

Aika seppä saa olla että virittää tuommosen väärin päin…

Itsekkin pystyn vasta nytten puhumaan tästä avoimesti… Kesällä kaveri tuli kylään ja kun olin keittelemässä kahvia niin hän päätti vähän kokeilla kataja jänne jousta… Olis pitäny jemmata paremmin

No voi hitto! Tuo on paljon ikävämpi juttu. Mulla oli sentään vähän väsähtänyt, vanha laminaattijousi kyseessä.
Ei pitäisi antaa puujousta kenenkään käteen, kun ainoastaan 100% valvotussa seurassa.

Tuomo: Uhkasakot joo, mutta ei voi matalan kynnyksen lajista enää puhua sillon. Siinähän se ristiriita tuleekin, kun kiva olisi tutustuttaa ihmisiä puujousiin mutta vastaan tulee tämmöistä älytöntä huolimattomuutta…

Pitipä rykästä uus tilalle ku tuli nyt puheeksi :smiley:
Tammea ja hirvenjänteitä 95g, pituutta 145cm.

6 tykkäystä

Pahus ja isot harmittelut…. :confused:


Huomaa että jänteet alkaa kuivaamaan, mukava vastakaarevuus tuloillaan.

5 tykkäystä

Ihmettelin loimutammea.



Hämmentävän paksut ja suorat lustot, mutta syyt on niin kiharalla kuin voi olla.
Harmillisesti ehdin pelastamaan vain 900mm pätkän 50mm lankkua, joten jousta ei saa paitsi ehkä liittämällä.
Kaunista puuta.

1 tykkäys

Yritin kerran tehdä jousen loimusaarnesta. Ensin oli hirmuinen homma kaivaa kiharainen selkä yhdelle syylle ja sitten se räjähti kappaleiksi 15 tuuman vedossa.
Tuo on kuitenkin mahtavan hieno palikka moneen muuhun tarkoitukseen, vaikka varsijousen tukiksi.

Kirveenvarreksi ei taida leveys riittää, mutta puukkoon, yms.

Mulla on vielä jossain kaksi sinun loumusaarneasi sekä yksi loumukoivu joihin olen selkälaminaatin liimannut. Yhtään en ole niitä tilleröinyt vaan ovat päätyneet nurkkaan pölyttymään muitten kiireiden edestä. Uskoisin, että kestävät vatsapuolella ihan hyvin.

2 tykkäystä

Joo, luulen myös. Selkähän siinä hajosi.

Kyllä tuosta saisi useammankin puukonkahvan ja kirveenvarren.
Hieman sekavasti laitoin kuvat eli täysleveää 50mm lankkua on 90cm ja noita pienempiä paloja jonkun verran.
No 90cm on pituutta jos sakarat laittaisi ja jänneselän,niin ehkä se toimisikin.
Toistaiseksi saa kuitenkin mennä varastoon odottamaan, kun on tullut haalittua ihan liikaa muita projekteja.
Mittasin paksuimman luston olevan 13mm, josta 3 on kevätkasvua. Edelleen hämmästelen miten tammi voi kasvaa miltei 3cm paksuutta vuodessa.

Sadonkorjuun aika (kanalasta…), nippu kukkoja.

3 tykkäystä

Harjoittelitko jousella 6m päästä?

Nuoliakin on tullut väkerrettyä. Ovat sellaista tavallaan leppoisaa tekemistä kun voi tehdä vähän kerrallaan. Tässä on sata nuolta. Nokkien teossa auttoi huomattavasti kolmen millin jyrsinterä. 100 nokkia surautti 20 minuutissa plus toki käsinhionnat päälle.

6 tykkäystä

No en… Aiheuttaa vain kaaosta kanalassa. Vesuri oli nopeampi ja tarkempi.

2 tykkäystä