Miken jalava aihion häpäisy

Joo kirjotellaas tännekki kun tuo Jere niin kehotti…

Eli otin työn alle toisen jouseni, aihiona Mikeltä ostettu jalava. (vasen oletettavasti)

En tiedä minkä mallinen jousi siitä nyt tulee mutta halusin ainakin että taipuu lähes koko matkalta ja lavat olisi kunnolla litteät.

Pieni kahva siihen nyt jäi. Pituutta 182cm. Tuossa karkeesti työstettynä. Käyrät on joka suuntaa mutta joku joskus mainitsi sen riittävän että kärjet ja kahva kun on linjassa, se riittää.

Sitten alko se lapojen ohentaminen ja koitin tönärin kanssa ne hioa suht tasa paksuksi… paksuus on nyt 1,3-1,5mm sisään. Leveys on tyvestä noin 40mm ja kapenee lähes 30mm.

Jotenkin sain tilleröityä lavat että taipus suht samanlailla. Jänneväli oli tolla testijänteellä ehkä 5cm ja tuo veto lähempänä 29 tuumaa. Pers tuntumalla jousi nyt 30-40 paunaa… ehkä… ei missään nimessä ainakaan jäykempi. ei vaan ole kokemusta alle 45 paunan jouseen ja tuo oli aika kevyt siihen verrattaen. Pitäis joku mittari hommata.

Sitten kiitos Nyströmin höyrytys vinkkien alotin puuhellalla,vesikattilalla ja foliolla höyryttämään lapoja… polvea,lattiaa vasten taivuttelin ja sain suorasta ahiosta 10cm vastakäppyrää kun selkäedellä lattialle laitettuna mittasin.

tässä toinen lapa höyrytetty

Seuraavana päivänä eli tänään noin tunti sitten paahtaminen kuumailma puhaltimella… 45-60min paahto ja sävy ei juuri muuttunut. ilman taivuttamista paahdoin ja lavat palasi sen verran että nyt on enää 40-50mm lattiaan…lavat hieman erilailla taipuneet. joten koitan tänään paahtaa uudestaan ja varovasti taivuttaa saman muotoiseksi lavat… huomenna sitten kokeilla jänteelle ja ihmetellä kun napsahtaa… hehheh

noniin ja paahdettu on toisen kerrran… nyt ei ole enää kuin 3cm seinään. toivottavasti se ei sitten myötäkäyristele. saaa nähdä. vielä vähän kuvia.

3 tykkäystä

Foorumiväki kasvaa, hienoa!
Hyvä siitä tulee. Noissa vetokuvissa ylälapa taipuu liikaa kahvasta, eli ota iisisti sitten kun laitat jänteelle. Alalapa taipuikin oikein nätisti jo.
Luotisuorahan tuo on. :wink:

2 tykkäystä

Juu niin taipu koska siitä oli kaksi milliä ohuempi lapa. mulla vähän haukkas siitä. ohensin noitten jälkeen koko jousta ja sen takia se on nyt niin melto.

1 tykkäys

Oikein komea jousi. Mäkin kiinnitin huomiota tohon ylälapaan. En ole koskaan kokeillut jättää kaarnaa päälle, pitänee kokeilla vaikka kirsikkaan kun siitä jousta lähtee rustaamasn.

1 tykkäys

Nyt on kahteen kertaan paahdettu. Hieman tarviis tilleröintiä mutta höyryllä sain pienet mutkat päihin ja 20cm lapojen kärjistä pysyy nyt suunnilleen taipumattomana . myötäkäyrää ei juurikaan ole kun jousta venyttelee ja ottaa jänteeltä tulee lähes suoraksi… paunoja ei juurikaan ole. mitä ootta mieltä paljon uskaltaa lyhentää paunojen toivossa. ? eli jousi nyt 182 pitkä. vetoni noin 29 ja paunoja tuntus joku 30-35 olevan… huomenna jos kerkeis kokeilla ampua. toiveita elättelen että olis paunoihin nähden ‘‘nopea heittoisempi’’ noitten taivutuksien ansiosta. vai onko noilla oikeasti mitään eroa ? ja mitä tolle kaarnalle `? annanko olla vaan ?

Mä jättäisin kaarnan päälle vaan. Jos sen ottaa pois ohenee lisää ja kevenee sen myötä sitten. Kaarna kannattaa ottaa pois ensimmäiseksi ja jos sitä ei heti kaadon jälkeen tullut otettua se lähtee ihan kohtuullisen helposti niin että pinta rapsutetaan rikki ja märkä kangas pariksi tunniksi päälle. Sitten teräväreunaisella rimanpätkällä tai puuveitsellä nitkuttaa märän nilan pois. Ei siihen puolta tuntiakaan mene.

Jere taisi poistaa jostain staavista kaarnan painepesurilla.

Lyhentämisestä en osaa kyllä sanoa. Olen yhden 30 lbs 170-senttisen pihlajan lyhentänyt 162-senttiseksi mutta näppituntuma on että paunat nousi ehkä 33-34 lbs:ään. Jouduin kyllä vähän korjaamaan tilleriä siinä. Mä ehkä lähtisin tekemään uutta jousta.

2 tykkäystä

Mitäpä tuohon lisättävää Heikin jälkeen. Jotenkin oli kuva että lyhentäminen jäykistäisi enemmän, mutta siitä on aikaa kun niin olen tehnyt.
Olishan tuossa nyt sille tyttöystävälle sitten jousi…
Tai aina voi lyhentää reilusti ja ampua lyhyemmällä vedolla!

Nätti kaaripyssy. Koko kämppäkin tuli esiteltyä kuvasarjassa :). Kohtuu pitkä jäykät jaksot lapojen päissä, mutta sehän tekee nopeutta heittoon kun taipuma-alue ei ole pitkä.

Joo siinä tuli oma kämppä ja kotipaikka esiteltyä :smiley:

Mä niitä päitä höyrytyksessä taivutin just tosta 20cm kärjistä. ihan sen toivossa että jos heittä nopeemmin. en nyt sitten tiedä oliko hyötyä. hyvä ammuttava oli mutta tehtävä kevyet nuolet nyt siihen kunhan tuomolta tulee 5/16 kärkiä… Vielä aion lyhentää jousta maksimissaan 50mm mutta en vielä. seuraavana alan tekemään pähkinästä lonkkaria jolla ois tarkotus kisata siellä takahikiällä. tällä sitten jos pähkinästä ei onnistu !