Menikö väärin?

Ekaa jousta ikinä väsään pihlajasta. Olen tullut siihen käsitykseen, että jousen itsestä poispäin oleva puoli jätetään työstämättä.

Nyt olen kuitenkin kuvissa nähnyt jousia missä on tehty juuri päinvastoin :face_with_peeking_eye:
Voihan tuon vielä “kääntää” mutta olen jo ehtinyt hieman käyristää keppiä…

Oot tehny oikein. Kannattaa jättää poispäin oleva puoli koskematta. Joitakin tekniikoita on mm “decrownaus” jossa jousen selkäpuolelta(poispäin olevalta puolelta) poistetaan puuta, mutta ei kannata niistä välittää mitään vielä! Hyvin se menee!

1 tykkäys

Ropelluksen estolaiteisto :smiley:

1 tykkäys

Tein just tilleröinti paikan kepille. 40 lb kuvassa vetoa narussa mikä kepissä kiinni.
Saa varmaankin taipua paljon reilummin🤔

Millään ei malta pitää näppejä erossa. Ollut nyt monta vuorokautta pesuhuoneessa lattilämmityksen päällä kuivumassa eikä muutosta kepissä havaittu.
Ensiviikolla tulee jännelankaa ja Etsystä 2 valmisjänettä joissa toinen pää auki.

2 tykkäystä

20250702_195415(1)

Tänään sain kepin vedettyä liki vetopituuteen. Paunat tossa kohtaa noin 55. Vielä vähän viilausta :melting_face:
Saksanpähkinäöljyä olen kuksiin, leikkuulautoihin yms. Käyttänyt. Kai sillä voi kepinkin käsitellä?

3 tykkäystä

Hyvä giffi! Noista näkee taipuman selkeesti. Ylälavan kärkialue ja alalavan kahvanjuuri taipuvat paljon. Rapsuttele siis muualta kuin noista kohdin puuta niin saat tasapainoon.

Varmaan monetkin öljyt kelpaa. Kosteussuojana se ei juuri paljoa tee mutta ainakin nätti pinta tulee.

Aika pitkä jänne vielä. Lyhennä sitä niin että se olis noin 6-8 cm lyhyempi kuin jousi. Niin että jännitettynä nyrkki mahtuu peukku pystyssä kahvan ja jänteen väliin. Mutta niinku Jere sanoi, ylälapa taipuu nyt kärjestä ja alalapa kahvan jälkeen. Alalapa on kriittisempi, jääkö jumppaamisen jälkeen myötäkäyräksi kovasti?

Kiitoksia vastauksista. Alalavassa on luontaista myötäkäyryyttä sekä kuivasin puuta pieneen myötäkäyryyteen.
Mielestäni käyryys ei ole muuttunut taivutteluista.

En osaa korjata aijempia viestejä tai ei niitä pysty. Enhän tietenkää gifä tehdessä ajatellut kuinpäin jousi on.
Vähän hämäs kun ajattelemani puolet kuvassa väärinpäin :face_with_peeking_eye: