Joo elikkäs Kajaanissa asusteleva semi amatööri jousinikkari olen ja kysymys kuuluu, että mistä on porukka hommannut puuta jousen tekoon. Erityisesti bambu jousen selän vahvikkeena kiinnostais ottaa kokeiluun. Onko kukaan kokeillut itse kasvattaa bambua? Jalopuita ei myöskään löydy näiltä korkeuksilta juurikaan, jos pihlajaa ei lasketa. Paikallisilta puusepiltä olen ostanut tammea, saarnia, pähkinää ja omenapuuta, mutta nekään ei yleensä ole kovin hyviä kappaleita ollut. (ylijäämiä kun ovat)
Kohtuu hintaan jos joku tietää mistä saa kohtuu hyvää matskua, niin olisin kiitollinen
Jousipuuta löytyy yleensä pihoilta, niissä kun kasvaa keskimäärin useammin jouseksi soveltuvia puulajeja. Jalopuita tosiaan harvemmin löytyy talousmetsistä ja vielä harvemmin niiden kaatamiseen heltiää lupa. Varsinkin rakennustyömaat ovat hyviä paikkoja etsiä jousipuuta, niissä kun yleensä (valitettavasti) kaadetaan kaikki pois rakentamisen tieltä ja kysymällä puuta saa yleensä ottaa. Kajaanin seutu tosin taitaa olla vähän hankala ihan pihapuidenkin suhteen, sen verran pohjoisessa se sijaitsee hyvien jousipuiden näkökulmasta.
Harrastajilta löytyy yleensä puuta varastosta, ehkä jopa myytäväksi asti. Ne ketkä haluavat myydä, ilmoittautunevat itse. Minulta löytyy myytäväksi erilaisia jousipuita (mm. osage), sekä bambua. Yksityisviestillä tavoittaa parhaiten.
Kiitoksia vastauksesta! Nuita jousitarpeita olisin kyllä kiinnostunut ostamaan, kohan keksin miten täällä voi yksityisviestiä laittaa.
Ja joo Kainuu on sen verran pohjoisessa ettei täällä oikein jalopuita kasva, ja nekin mitkä kasvaa on aika tehokkaasti suojeltu.
Viestin voit laittaa klikkaamalla kohdhenkilön ikonia viestin vasemmassa ylänurkassa ja valitse avautuvasta ikkunasta “viesti”.