Massaranduba-saarni-termosaarni

Vanha jousi vuodelta 2015, hieman erikoisempi puulajiyhdistelmä. Selässä massaranduba, ytimenä saarni ja vatsassa termosaarni. Massaranduba käytetään lähinnä vatsapuuna mutta toimii se vedossakin. Termosaarni on läpeensä lämpökäsiteltyä saarnea, ihan erilaista tavaraa kuin käsittelemätön puu. Eloisaa mutta hieman haurasta.

Jousi oli alunperin 36 paunaa 26 tuuman vedolla mutta nyt kevennyksen jälkeen 30 paunaa. Pituus 1610 mm (n/n), suurin leveys 26 mm, massa 395 grammaa. Sellainen siro jousi. Ja ihan hyvin toimii.

4 tykkäystä

Termosaarni…
Onkohan tuo termosaarni samaa tavaraa kuin mulla? Haiseeko se vähän hassulta ja jos sulla on vaikka sormen paksunen keppi niin tarviiko voimaa, että katkeaa? Halkeamis sauma on mulla ainakin aivan suora ilman yhtäkään syyn nousua.
Jos on niin mä niin vihaan sitä…

Joo, sellaista tummaa, pikkuisen erikoisen tuoksuista. Ei kestä vetoa mutta puristusta kohtuullisesti. Jos itse käsittelisin, niin en noin tummaksi, jäisi elastisemmaksi. Mutta toimii kyllä kunhan ei ylirasita.

Onko käsijousille olemassa jokin paunojen alaraja jota ei kannattaisi alittaa?

On. Käsijousen virallinen pauna-alaraja on 3,14. Sinänsä outoa että se on sama kuin Piin likiarvo, mutta niin se vain on. Maailma on mystinen ja varsinkin matematiikan ja jousien maailma…
Ja se on tasan tuo lukema, ei enempää eikä vähempää. Esim 3,20 paunaista jousta tulee vielä hieman keventää saavuttaakseen tuon käsijousen pauna-alarajan.

4 tykkäystä

Mistä tuo raja tulee? Ja on missä säännöissä? Ihan vain mielenkiinnosta.

En oo ihan varma, mut joskus silloin kun luolamies Ygä ei tykännyt kun hänen jousensa oli liian jäykkä naapuri luolan Ooglen mammutin metsäskys kilpailuihin ja Ygän tulokset hylättiin.

2 tykkäystä

Leikkiä leikkiä… ei tarvi ottaa niin desimaalilleen mun huonoa huumoria. Oli vaan niin tajuton kysymys, että oli pakko koettaa keksiä siihen vastaus.

Semmoiseksi oletinkin, mutta silti onko alarajaa jossain luokassa?

Ei ole. Tietenkin joku jossain voi sellaista käyttää tai vaikka jollain tietyllä taululla tai rastilla sellainen on jostain syystä oltava.

Yleisesti on vain max yläraja joihin voi toiki paljon heikommallakin jousessa osallustua jos luottaa oman keppinsä kykyihin.

Näinhän tämä suunnilleen menee.

einsteinshow.php

5 tykkäystä