Marjakuusen pätkä

Asun Saksassa ja rakentelen mun ensimmäistä jousta. Täällä on marjakuusta ja pätkäsin muutaman rungon mielestäni ok. Haluaisin tehdä oravannahka kauppaa. Tämä marjakuusi on 180cm pitkä, tyvestä 6cm paksu ja ohuemmasta päästä 4cm. Ohessa 2 kuvaa. Hyväpuoli ja huonopuoli. Jos tästä on mihinkään niin vaihtaisin sen mielelläni nuoliin kun en osaa niitä vielä itse tehdä ja aikakin on niin kortilla.

Yv lähtee.

Oliko kovakin himo? Reaktionopeus oli laiskaa 5min luokkaa…

Mä otan seuraavan staavin mitä lähtee kaupaksi !!

Saako kysyä, mistä kaadat @Juhanjousi nämä puut? Onkohan saksassa parempi marjakuusen saatavuus kun muualla. Tuntuu nykyään kiven alla olevan.
Harrastajat kuitenkin aika pieniäkin riboja pystyy käyttämään, että jos löytyy enemmän niin eikun laitat esille!

Asun Essenin lähellä pienessä kylässä. Omalta takapihalta. Löytyy myös hurjasti suoraa Hazel pähkinä puuta. Onko siitä mihinkään. Voin vaikka laittaa lisää esille marjakuusta. Mietin ensiksi mihin voisin vaihtaa. Käyn vain oravanahka kauppaa : ) Paljon myös tuttujen metsää ympärillä. Pitää käydä vähän tutkimassa mitä sieltä oikein löytyy.

Hyvä, kyllä täältä vaihtareita löytyy useammalta tekijältä. Jousen jänteitä pellavasta, raakanahasta, eläinten jänteistä jne. Nuolia ja valmiita jousiakin.
Tai puuta vaihtaa puuhun. Maailman parasta jalavaa mm. :wink:

Kuinka pienet oksat kannattaa pistää talteen marjakuusesta? Aika läjä kaikenkenlaista kokoa ja näköä, pitäisi katsoa mitä voi heittää pois ja mitä säästää.

Käytännössä jouseksi kelpaa kaikki yli 40mm x 40mm keskikohdasta olevat karahkat.
Puu vaihtelee tiheydeltään aina, niin jostain voi tehdä hyvänkin jousen. Jostakin tulee noillakin mitoilla lastenjousi kun veistetään jousi esiin. Voi olla tuokin 40mm ehkä liian pieni lähtöpuuksi.

korjaan, 40mm

Hienoa! Tämä oli tärkeä tieto marjakuusesta. Tekeekö hazel pähkinäpuun rungoilla jousia tai nuolia? Harvennan meidän takapihaa. Myös Amerikan vaahteraa ja syracusa vaahteraa kaatumassa : ) Vaihtoon käy nuolet, käsisuojat, nuolikotelo ja mitä nyt yleensä aloittava perinnejousi harrastaja tarvii : ) Ja jos tuosta omasta marjakuusi jousesta tuli susi niin sitten pitää alkaa katsomaan myös jousta.

Käytännössä mitä tiukempaa puuaines, sitä kapeampi jousi voi olla, eli pienempi aihio käy.
Kyllä pähkinästäkin tekee jousia, vesoista myös nuolia. Vaahterastakin onnistuu.

Pähkinää ja vaahteraa löyty suomestakin paljon, mutta marjakuusta ei.

Pähkinäpensaan vesat ovat erittäin hyviä nuoliksi.!

Ei ole Reinikaisesta kuulunut mitään joten laitan tuon marjakuusen taas vapaaksi vaihto tavaraksi. T: Juha

Ohessa olisi tarjolla marjakuusen pätkiä oravannahka kaupalla. Jos kiinnostaa niin voin laittaa yksityiskohtaisempia kuvia ja muuta infoa. Vaihtokaupassa mulle kävisi nuolet ja muut oheistarvikkeet joita aloitteleva perinne jousi harrastaja tarvitsee.

On tällä parempaa puu kuin marjakuusi , Robine kasva joka paikassa .

Muutama kuukausi sitten tein robine puusta hyllyn kotiin eipä tullut mieleen että siitä on myös jousipuuksi. Ohessa on mun eka oma tekemä nuoli hazel pähkinä puun vesasta. En tiedä tuleeko siitä kelvollista. Kuinkahan kauan sen pitäisi kuivua että uskaltaa vetää Tung öljyt pintaa?

4 tykkäystä

Mikä puu on Robine?

Valkovaleakaasia ( Robinia pseudoacacia).

Robinie (Robinia pseudoacacia) ,eli Valeakaasia . Meillä Saksassa se on halpa puu ja kasva joka paikassa .

Se on nyt vuoden Puu Saksassa ( Baum des Jahres 2020 ) https://www.baum-des-jahres.de/