Mänty-ipe taulunuolia

Tämmöstä mehtään ammuttavaa perus bulkkia…
27" ja 28" setit, 430 ja 520 greiniä. Spinet jotakuinkin 40 ja 50 paunaa.
3" sulitus. Painopiste on footin ansiosta sentin verran edempänä kokomäntyiseen nuoleen verrattuna.
Kärki-ipe liimattu nahkaliimalla.

5 tykkäystä

Hienoja ovat!

Sitten vaan ammut kaikki kiveen useamman kerran, jotta nähdään, että ovatko tosiaan kestävämpiä kuin kärkivahvistamattomat nuolet. Muista ampua suoraan ja vähän vinosti.

Kiitti. Yhtä nuolta korjasinkin jo ja sehän on itsestäänselvä etu tavan nuoleen verrattuna että kärkiosa on tästä ikuisuuteen asti mahdollista vaihtaa ja jatkaa ampumista. Nuoli on sitten myös kuin orkkis, ei mikään korjattu jämä.
Kestävyys on eri juttu, mutta lienee selvää että sekin on toista luokkaa… Jos napsahtelee katki, eikun vaihtaa iskunkestävämpään foottipuuhun!
Katsellaan kumminkin. Vaan tauluunhan nämä napsuu…

Kyllä noilla kelpaa ampua! Kärkiosa lienee liimattu eläinliimalla, turha varmaan edes kysyä… Mikäs noissa on kärkipainoisuusarvo? Entä ilman tuollaista kärkivahvistusta, eli kuinka paljon ipe vaikuttaa kärkipainoisuusarvoon? Eipä taida oikein ipeä iskunkestävämpää puuta olla. Jos kiviin ampuminen houkuttelee enemmänkin, eikä kärkivahvistus kestä, niin saatavilla on kyllä iskunvaimentimella varustettuja kärkiä…

Nahkaliimalla, mooon nahkaliimamiäs.
Kärjellä on painoa 90 greiniä. Painopiste nuolessa on kärjestä mitattuna 26cm. Siitä nokkiuraan on 44cm.
Tuo ipe vie painopistettä sentin kärkeen päin. Toisiko se painoa…50-80 greiniä?

Kuinka ipe vaikuttaa spineen vai mittaatko spinen ainostaan männystä ?

Teen liittämisen heti alkuun mäntyölohkoon ja muotoilen sen jälkeen nyrkkihöylällä aihion mahdollisimman lähelle lopullista. Sitten hion ja spinetän sitä mukaa sopivaksi.


2 tykkäystä

Niin niin aivan… Mutta varmaan oli mänty samasta puusta kumminkin ? Täytys varmaan kokeilla tätä kun olis just sopivan mittasta tammi palikkaa jääny töistä !

Päheet

Kiitti Juha!

Näillä oon nyt pommittanu ar:ää. Sopii aika hyvin 40# jouseen tuo violetti setti.
Kyllä siinä huomaa että ohjautuvuutta on näillä nuolilla enemmän ja ehkä ottaa tuuleen vähemmän?
Ajaa siis samaa asiaa kuin isommat sulat, mutta jarruttaa vähemmän pidemmillä matkoilla. Painonsa puolesta putoaa toki nopeammin kuin pelkkä mäntynuoli.

Seuraavan setin teen sitten purpleheartista. Siitä tulee hinee.

Jos miettii tosissaan niin just tuo tuuleen ottaminen on varmasti York/AR-matkoilla pahin kaikista. Pitkä lentomatka millä tuuli kerkeää vaikuttaa, lähes mahdoton kompensoida jos on yhtään puuskainen jne. Että periaatteessa “mahdollisimman kevyt” periaate ei välttämättä olekaan se paras… Vai onko mitään järkeä.