…kysymys.
Velipojalta sain vuosia sitten tuollaisen.
Lylyn siinä on ja yhtä painavaa kuin saarni, mutta minkä laatuista?
Kynsitestillä joka paikasta kovaa.
…kysymys.
Velipojalta sain vuosia sitten tuollaisen.
Lylyn siinä on ja yhtä painavaa kuin saarni, mutta minkä laatuista?
Kynsitestillä joka paikasta kovaa.
Tuo näyttää todella hyvältä. Väri on punainen eikä valkoisia kohtia ole. Sen huomaa jos joukossa on ns. normaalia puuainesta.
Jos teet jousta tuosta niin suosittelen tasoittamaan selän todella tarkkaan ja sitten liimaat ihan jotain lankkutavaraa selkään. Vaahteraa tai saarnea. Lylyjouset on isotöisiä ja ainakaan itsellä ei ole vielä ollut onnea metsästä haetun koivun kanssa.
Minä luotan kyllä enemmän pintalustoon.
Meillä kasvaa isojakin koivuja.
Yhtä painavaa kuin saarni.
Eihän siinä sitten mitään. Olen onnellinen sun puolesta jos/kun saat toimimaan.
Yksi juttu mikä on tullut ongelmaksi on se että kuoren alta löytyy usein paljon virheitä - oksia ja kierrettä.
Olen pähkäillyt samaa asiaa.
Silmäillyt paria suirarunkoista, suorasyistä 25 metristä ja rinnan korkeudelta 35 senttiatä rauduskoivu runkoa…
Decrownausta ol n toki myös harkinnut.
Enkä tiedä laitanko sakaroita.
Aihiolla mittaa 148 cm. Leveyttä 40-50 mm.
Jep. Sitä hyvää puuta saattaa joutua etsimään. Mutta aikanaanhan ne tehtiin koivuselällä.
Vastakaarevuutta viitisen senttiä. Luulen että ihan riittävästi? Jere, kuinka paksu selkäpuu?
…entä kuinka j pää ykkää sopii toivoa? Minulle riittää 50-60 paunainen kun betoni on vain 26 tuumaa.
Pidempi on ergonomiaempi mutta paremmin osun hieman lyhyemmällä.
Riippuu missä kosteudessa. Oma lylyjousi (sakaroilla) saattoi olla 5cm vastakaareva 40% kosteudessa, mutta 20cm vastakaareva 70% kosteudessa.
Korkea refleksi laittaa kovaa rasitusta koivulle, todennäköisesti.
Selkäpuun paksuus pitää ainakin kahvassa olla sen verran että saat toimivan jousen. Eli yhteensä lyly+koivu 25mm? 30mm? Riippuu kuinka paljon haluat kaventaa kahvaa.
Keskilavassa pitäisin 3-5mm koivun.
Kiitoksia. Koetan talven mittaan edistää, selkäeheokkaatkin ovat vielä pystyssä.
Myös suorasyistä, paksulustoista, paksua pihlajaakin on, mutta vielä pystyssä…
Entä riittääkö lapojen leveys 50-60 paunaiseen jouseen jos selkäpuu on hyvä ja jousella kokonaispituutta vaikkapa 160 s nttiä?
Pituutta on tarpeeksi, leveyttä kaveriksi vähintään 35mm. Laittasin sakarat siihen.
Ja jos selästä kosahtaa niin tasoita säleet pois ja laita jänneselkä.
Tuossa viimevuonna norjan jäätiköltä löytyneen ugrijousen lavan tyyli ja alempana Bergenin löytöihin pohjautuva kopio pellava sidoksella.
Siis hetkinen, onko tuossa lyly ohuempi kuin koivu?
Kyllä. Tämä on normaali tapa. Ylemmässä vatsa on haljennut pois. Jäljellä on vain pieni pala liimapintaa.
Alemmassa kärki suipponee nokkia kphti jolloin se tarvii enempi paksuutta kun kyseessä on keskiaikatyylinen militari jousi.
Mikä tuon jousen pituus ja suurin leveys on?
Hämmentävän pyöreä selkä.