Luuttu ja jouhikko

Ylijääneen liiman voi myös pakastaa. Säilyy käyttökuntoisena vaikka kuinka kauan ja on helppo sulattaa uudestaan.

Olen vain kaatanut lämpimänä pakasterasiaan. Kun liima ensin jäähtyy ja hyytelöityy, niin voi vielä leikata veitsellä pienemmiksi annospaloiksi.

1 tykkäys

Jassoo taas tapahtuu. Liimasin tallan ja lavan paikalleen eilen. Tänään laitoin kielet. Kyllä se ääntä pitää. Nyt vaan pitää odottaa maltilla että talla kuivuu rauhassa, niin uskaltaa viritellä.



13 tykkäystä

Luuttu nro 1 on nyt virallisesti valmistunut. Tässä yhteenveto:

Tyylillisesti se on keskiaika-renessansi luuttu, mutta muoto ja malli on omani, johon olen ottanut inspiraatiota historiallisista ja tämänpäiväisistä esimerkeistä. Projektin viemiseen alusta loppuun meni melkein vuosi; paljon opiskelua, kysymyksiä, vastauksia ja varovaista työstöä. Tarkoitus oli tehdä jotain kykyjeni ulkopuolelta ja sitten opetella ja omistautua sen tekemiseen todeksi.

Päiväduuni puuseppänä mahdollisti pölyisten ja lastuisten työvaiheiden tekemisen töiden jälkeen ja sitten hienosäätö kotikeittiöverstaalla.

Halusin käyttää mahdollisimman paljon perinteisiä menetelmiä ja materiaaleja.
Runko ja sen koristenauha on liimattu titebondilla. Loput eli kansi, kaula, talla, lapa, satula, nahkaliimalla.

Koostuu:
Koppa - tammi, saarni ribsit. elm jalava ja saarni blokit.
Kaula, lapa, tapit - pähkinää
Kansi - Sitkankuusi
Ruusuke - mäntyä jonka alapuoli varmistettu poron raakanahalla
Koristereunus - koivu, kirsikka, lehtikuusi
Satula - hirven tyvisarviluuta
Talla - kirsikkaa
Perstappi sträpille: kirsikkaa

Lakattu: piti olla sellakkaa, mutta en päässyt haluttuun ulkonäköön (ehkä seuraava) ja päädyin yhteen pyyhittyyn uretaani-alkydilakka kerrokseen.

Kielet - aquila nylgut (synteettinen suolikieli)
Nauhat - lampaan suolta (kannen päällä puiset saarni nauhat)
Hihna - Lautanauha (ei minun tekemä, vielä…)

…nyt pitää tehä kantokotelo.




14 tykkäystä

Onpa pähee. Tota ei voi keikan päätteeks lyödä mäsäks. Kuten sanottu, kesän kisajatkoilla tarvitaan luritukset tosta. :smiley:

4 tykkäystä

Tajuton.
Hattua päästä musikantille joka tekee lyyransa itse kotona.
Kuin monta tiedätte?

Mä tiän yhen.
Joel.

1 tykkäys