Lonkkari 40#@28"

Pitkäjousi 40 paunaa 28 tuuman vedolla. Selässä tonkin-bambua, sen jälkeen vaahteraa, osagea ja vatsassa ipeä. Kahvassa vielä wengeä ja nokit valkoisesta sarvesta. Pituus nokista nokkiin 1815 mm, leveys hieman alle 25 mm. Mukava ampua ja mukavasti heittää nuolta.

10 tykkäystä

NYT näyttää nopeelta! Paljonko on painoa?

Massa on 478 grammaa. Nokit on kairattu 10 millin terällä ja lapojen kärjet ovat kyllä aika sirot. Vastaava oma tonkinlonkkari on 52 paunainen, hieman paksumpi toki ja se on mittausteni mukaan nopeaheittoinen.

1 tykkäys

Nokit ja jänteen luupit todella hyvin tehdyt :+1:

Kiva jousi. Kuka on tuleva ampuja?
Tilleri näkyy levossa ylälavalle positiivisena ja vedossa just eikä melkeen balanssissa.

Vaalea sarvi on tosiaan nätti, mun ylämaannaudan sarvet on vähän saman väristä, vaaleaa-ruskeet-punaista. Ilmeisesti nuokin on lehmää?

Hienot nokit on kikkailtu, mutta eihän nuo nyt sirot ole! Nokit kun ottaisi pois niin massa putoaisi 20 grammaa… :wink:

Tiukkaa kamaa. Sitä mä haluun!
Mulla noi isoimmat nokkit on painoltaan 4-6g :smiley:

On ne sirot, reiän halkaisija 10 mm ja puu kuultaa läpi pitkälle. Ylänokin leveys ylhäältä on 5–6 mm, se on vähän sellainen veitsimäinen. Ei paina tosiaan montaa grammaa. Bakeria (1992, 66) lainaten, 65 graania (4,3 grammaa) ylimääräistä massaa lavan kärjessä hidastaa jousta noin 1 fps. Eli nokit kun jättää kokonaan pois, niin saa noin 1 fps lisää nopeutta…

Okei, totta. Ihan kivat smurffilakit saa jäädä.

1 tykkäys