Lähes poltettu jousi!

Katsokaas kun Keith esittelee lähes läpi hiiltyneen jousen, joka silti kesti tilleröinnin, mutta neljännellä kerralla ampuessa räjähti. Ihan läpi musta. :smiley:

1 tykkäys

Hikkori on kyllä välillä ihan huippu.

Joo, hikkorilahjotukset otetaan vastaan. Hikkorin toimivuus on loogista, kun paahtaminen vetää ymmärtääkseni pysyvästi puun kosteuden alemmas. Eli puu ei enää paahdon jälkeen kyken imemään kosteutta samallailla kuin normaali puu. Ja hikkorin on juuri kerrottu kestävän näitä 6% kosteuksiakin.

Mutta onhan meillä täällä vaahteraa ja vuorijalavaa. Vähän kiinnostelis kokeilla noilla kahdella. Vaahteraa ainakin on kasapäin.

En osaa sanoa kuinka monta olen paahtanut, mutta puulajit kyllä pystyn luettelemaan joihin olen testaillut ja joissa sitä tulen aina tarpeentulle käyttämään.

Jalava, saarni, pähkinäpensas, hikkori ja tammi ovat ne “ns” päivän selvät kohteet.

Oma paras paunojen kasvu on edelleen ollut siinä 13lb-15lb jalavalle.

Olen joitain kokeiluja tehnyt myös luumulle, omenalle, Pihlajalle, katajalle, pajulle, raidalle, koivulle, syreenille, männylle, marjakuuselle ja tuomelle.

Vaahtera en olekkaan muuten paahtanut… Mites tälleen on päässyt käymään :laughing:

Tämä on suuri ihmetyksen aihe kyllä! Minulla kun on tuossa pari vaahteraa työn alla, niin olisipa kiva kuulla paahtokokemuksia, näillä nimenomaisilla tekeleillä en viitsi kylmiltään kokeilla.

Mulla on yksi vatsapaahdettu vaahtera ja hyvin on toiminut. Kisoissakin kerran kävin. Nyt ollut jo monta vuotta hyllyssä

1 tykkäys

Mä oon varmaan 10kpl paahdettuja vaahteroita tehnyt, joista ainakin 5kpl löytyy näiltä foorumeilta.

…tosin kai tässä ollaan jo päästy vuosikausien päähän “kestääkö ehjänä, auttaako mitään” -kysymyksistä???
Voidaan alkaa miettimään että kuka on tehnyt arkikäytössä 170+fps heittävän paahdetun vaahterajousen!?? Semmosia me tarvittas vielä, eli kovempaa kokeilua tällä sektorilla.

Huomaa että nämä pitkän korventamisen “löytäneet” jousentekijät käyttää todella vaatimatonta flättärityyliä, tasainen refleksi (mutta huomattava) ja jäykkä kahva. Eli ei edes mitään järkyttävän kapeiksi vedettyjä kärkiä ja kapeita taipuma-aloja.

Toivottavasti tekee ihan reippaasti reflexillä olevan testijousen saman pituisena ja leveämpänä kuten videon lopulla mainitsi. Kiinnostavaa nähdä että missä vaiheessa tulee raja vastaan hikkorilla, kun tuossa alussa sitä kehutaan. Tuollainen hiilien päällä paahto on varmaankin paras tasaisen ja syvän paahdon kannalta. Kuumailmapuhaltimella paahtaessa on ainakin mulla jääny välillä paahto turhan pintaan vaikka on näyttänyt tasaiselta ja paahtoaika on ollut 30-40min/lapa. Helposti aloittelijalle käy niin, että paahtaa liian nopeasti pinnan tummaksi ja sen jälkeen lämpö ei pääse enää uppoamaan syvälle vaikka kuinka paahtaa. Tästä taisi Mikke joskus mainita jossain paahtokeskustelussa. Toinen mitä voi käydä helposti jousen ollessa tiukassa muotissa, että puhaltimella tulee vahingossa lämmitettyä selkä pilalle. Ratkaisu: Muotti jossa selkä ei ole koko matkalta puristuksessa puuhun jotta ilma kiertää ja/tai älä lämmitä muuta kuin kohtisuoraan vatsaan. Välillä saattaa lipsahtaa. Oon myös kokeillut viritystä jossa laitan kärjet tuolien reunalle,puhallin hönkimään ylöspäin kohti vatsaa ja kahvan kohdalta naruun roikkumaan painoja.