Kysymys laminaattien teosta

Morjes,

ollut pitkän aikaa mietteissä tehdä itse omia jousilaminaatteja. Ongelmana tosin, että tasohöyläkonetta ei ole(ehkä ostan pian). Kyseinen aparaatti on käsittääkseni paras tapa tehdä jousilaminaatteja.

Kysymys kuuluu, miten porukka tekee käsityökaluin tasapintaisia, noin 4mm paksuja laminaatteja jouskareita varten? Käsityökaluja riittää kyllä paljon, sikliä, höylää jne. Pitäis vaan valmistamisen salat saada selville.

Oikea kone on rumpuhiomakone, jos konevoimalla aiot jousilaminaatteja tehdä. Ohuet laminaatit hajoavat säpäleiksi, jos niitä tasohöylään syöttää. Tai riippuu hieman materiaaleista ja paksuuksista, joku 5–6 milliä alkaa olla jo minimi höylälle. Tasohöylä on kyllä hyvä siinä vaiheessa kun lankkutavara mitallistetaan - sen jälkeen siitä on helppo sahata sopivia säleitä sirkkelillä tai vannesahalla, jotka sitten syötetään rumpuhiomakoneeseen tai tasohöylään. Jos käsin teet (itse tein ensimmäiset laminaattijouset käsityökaluin), niin sahaa ensin sopivan paksuiset säleet lankusta, jonka jälkeen pinnat tasoitetaan käsihöylällä ja karkealla hiomapaperilla.

Laminaattijousen valmistamisen salat onkin sitten jo hieman isompi juttu. Riippuu ihan, että mitä haluat tehdä. Esijännitetty Perry-vastakaari tehdään yleensä kahdesta laminaatista - selkä on ohut ja vatsa paksu. Mitä enemmän laminaatteja, sitä ohuempia niiden pitää tietenkin olla. Lisäksi laminaattijousi kannattaa tehdä niin, että tilleri on sisäänrakennettu, eli laminaatit ohennetaan oikealla tavalla jo ennen liimausta. Parhaimmillaan jousen tilleri on kaventamisen jälkeen kohdallaan ilman mitään varsinaista tilleröintiä.

Poikkea joskus Taka-Hikiällä, niin katsotaan laminaattijousen rakentamiseen liittyviä juttuja ja tehdään parit laminaatit valmiiksi. Samalla voidaan pyöräyttää se iso pyöröpaali kasvimaalle, ja yhtä isoa kiveäkin voisi vähän siirtää…

2 tykkäystä

Kiitos, mielelläni tuun käymään!
Mulla alkaa syysloma ens viikolla, jos sillon sopii.