Kyssäri enkku nuolista

Nämä nuolet mitä oon väsäilly on vähän sinnepäin, täältä foorumeilta keräilly tietoa valmistamiseen ja sen pohjalta tehnyt.(Epätäydellisyys ei johdu siitä että foorumilla olisi muka huonoja ohjeita vaan omasta kokemattomuudestani tietenkin!) Ei läheskään täydellisiä mutta toimii!
(Toi musta mömmö on vähän likasesta pihkasta jäänyitä jämiä)

Tossa kun oon ammuskellut niin huomaan että sulat osuvat nuolen kaareen.

Tossa mitat.


Pitäiskö korottaa tota tän hetkistä 6’’ viritys korkeutta jousessa, vai muokata nuolta?

Kuulostaa ihan nuolen viritysongelmalta. Eli nuolivarsi on joko liian löysä tai liian jäykkä.
Täälläkin on puhuttu tuosta spinemittauksesta jolla saat takuuvarmasti nuolen jäykkyyden selville. Olethan ampunut erilaisia nuolia jousista ja verrannut, ampuuko joku paremmin? Puussa on vaihtelua herkästi, jolloin jotkut nuolesi ovat jäykempiä kuin toiset, mikäli et ole spinemitannut ja hionut erikseen varsia yhteneviksi.
Vai onko varret ostovarsia? 100 paunaa kun on jousessa jerkkua, pitää olla yleensä jo männyt/kuuset/haavat siellä 10-11mm paksuuksissa keskeltä. Saarni sitten 9-10mm? Karkeita arvioita, koska puussa on vaihtelua suuresti.

Nää on 12mm mänty pyörölistasta, mulla on 1/3 kärjestä 12mm paksua ja sen jälkeen tohon nokkiin ohenee 8mm paksuksi tasaisesti.

En oo kokeillu erilaisia nuolia kun ei oo, mulla on neljä uutta tulilla tällähetkellä kyllä.

Pitää tsiigata toi spinenmittaus juttu nytten heti kyllä.

Joo laitoj vaa’alle ja näytti 9kg ennen kuin tuli ees pienintäkään vääntymistä.

Sen verran vielä että paras nuoli yleensä löytyy nopeasti ampumalla, jos on mihin verrata. Hyvin lentävä nuoli oikaisee itsensä paremmin, lentää nopeammin, pidemmälle ja uppoaa paremmin taustapakkaan (luonnollisesti suorimpaan).
Spinemittauksella voi sitten tämän jälkeen hieroa yhtenevän setin tämän jälkeen. Sitten joskus tulevaisuudessa on helppo kun on hyllyssä pari sataa nuolta mistä ottaa juuri sopiva testiin ja ampua. :smiley:
Toki spinemittaus toimii, mutta taulukot on yleensä tehty ampujille jotka käyttää jousia 20-90 paunan jäykkyydellä, ampuu 28" nuolia ja 125 greinin kärjellä. Ei 100+ paunaisille jousille, 32" nuolille 500 greinin kärjillä. Siksi spinemittausta erilaisilla nuolilla onkin paras käyttää verrokidatana kun vertailee nuolia.

1 tykkäys

Ookei, eli sitten kun löytyy se tarkka ja pitkälle lentävä nuoli niin siitä ottaa tiedot ylös ja vertailee muihin?

Juurikin näin. Ennen kaikkea tarkkaan ja suoraan lentävä nuoli. Jos haluat jo valmiit varret muuten pitää samana, voit muuttaa kärkeä kevyemmäksi tai painavammaksi. Painon lisääminen kärjessä tekee nuolivarresta vähän löysemmän, ja toisinpäin jäykemmän. Tällä voi hakea vähän idistä, minkälainen nuoli toimii.

1 tykkäys

Jes paljon kiitoksia, nyt on taas speksit millä tekee hommia :+1:

1 tykkäys

Hei tuli muuten mieleen, noissa mun jousissa on tärähdystä jonkin verran.
Onko isopaunaisissa, 120 ja 105, jousissa aina tärähdystä vaikka olis kuinka hyvin tilleröity ja kevyet kärjet?
Ja vaikuttaako liian kevyt nuoli käsi tärähdykseen?
Tossa pitemmässä on jäätävän kokoset sarvinokit niin kelasin niiden pienentämistä veitsellä raaputtaen vähentääkseeni tärähdystä…

On niissä hieman enemmän, mutta aika vähän. Mitä enemmän jousi taipuu kärjistä, eikä kahvasta, sitä parempi. Toisinsanoen kun on suhteessa vähemmän massaa kärjissä kuin kahvassa, sitä pehmeämpi laukaisu. Jousi antaa siis energiansa ulos.
Kriittisesti vaan katsomaan kärkien massaa ja tilleriprofiilia jos paljon häiritsee.
Tätä pakkaahan sitten sekottaa puuaineen raskaus ja vielä jos on tilleri ihan epätasainen.

1 tykkäys

Okei :ok_hand:
Tarkastelin lähempää ni toinen puoli selästä on vähän korkeammalla kuin toinen.
Justiisa kuten sanoit niin ottaa noista kärjistä pois pikkasen…
Kävi myös mielessä lyhentää tota jousta, tulis pirteämpi heitto ja ehkä paunoja hivenen lisää.
Samalla olis kätevä ohentaa noi kärjet.

Siinä ny kaks uutta nuolta, seuraavaksi alan vuolemaan noita tamminuolia.

Laitatko infoa noista nuolenkärjistä. Taotko siis itse? Mitä materiaalia? Case hardening? Paljon kärjen paino? On kyllä hienoja.

Kiitos :blush:
Itse taon, käytän 12mm harjaterästä.
Mirkelillä vedän lopuksi vielä siistiksi.
Sitten vaan lämpökäsittely öljyssä.
Pitää toi paino tsekata vielä!


Paino oli se 13g @VisaPelkonen

Ok. Tuossahan tuo ohje onkin https://www.youtube.com/watch?v=HA0qYOo1nXk

Voi kyllä melkoiset paunat irrota sinulta jos noin hyvin jo suht. isopaunaisiakin vetelee. :+1: Suomen joe gibbs ainesta selkeästi.

1 tykkäys

Kiitoksia :grin:
Saas nähdä miltä tuleva näyttää!

Näinpä juuri, enään on 100 paunaa jäljellä. :smiley: Gibbsin ennätys taisi olla siellä 220 paunan nurkilla.
Onhan täällä suomessakin otollisia vetäjiä kunhan reeniä saa alle. Kovasti rajoittaa tämä kauden pituus. Britit ampuu siellä ympäri vuoden kun näillä korkeuksilla ei ole vieläkään lumi joka paikasta sulanut.
Ilmankosteustasapainotettu kaappi (40-50%) ja sisärata niin johan lähtisi.

1 tykkäys