Kuusivarsien tilastotietoa

Numeroita ihmeteltäväksi. Tilasto vajaan tuhannen spinettämättömän saksalaisen kuusivarren (5/16") mittauksista:

kuusitilasto

Mittaukset siis ilmakuivasta tavarasta ja tiheyskin on ilmakuivatiheys. Aika hurjat vaihtelut. E (GPa) on siis kimmokerroin, gn/# kuvaa kuinka monta graania nuolivarsi painaa per jäykkyys (paunoissa), mitä pienempi arvo, sitä parempi. Tuo arvo 6,3 on aika hyvä – parhaimpien mäntyvarsien arvo on noin 7,0 ja siitä ylöspäin. Taitaa itse asiassa olla jäykin nuolivarsi suhteessa massaan mitä minulla on, pitääpä poimia varsi talteen!

Kimmokertoimesta, kaikkien varmasti tuntemassa upeassa teoksessa

Forest Products Laboratory (2021). Wood handbook: Wood as an engineering material. General Technical Report FPL-GTR-282. Madison, WI: U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Forest Products Laboratory.

https://www.fpl.fs.usda.gov/documnts/fplgtr/fpl_gtr190.pdf

on listattu useiden puulajien numeerisia arvoja. Suurin kimmokerroin on lajilla kaneelhart (Licaria spp.), keskimäärin 28 GPa. Ipen kimmokerroin on keskimäärin vain 21,6 GPa. Hurjaa tavaraa on kuusi parhaimmillaan!

4 tykkäystä

kiinnostavaa. Ostin Mukkanuolen varastoja. liki parisataa kuusiaihiota.
Olen suosinut mäntyä, mutta hinta oli niin edukas. jousipajalle ja itelle testiin myös.

1 tykkäys

Tein aikoinaan 100 nuolta 8 mm. kuusivarsista. Sälöilivät herkemmin kuin vastaava mäntyrima. En tykännyt.

1 tykkäys